Permalänk
Medlem

Speedfan, Hjälp!

Hej Sweclockers! Jag har precis byggt ihop min nya dator från inet och allt verkar funka prima so far! men jag installaderade speedfan för att kolla temps osv och fick se att "Temp" idlar på cirka 65C on när jag drog igång BF3 åkte den upp till cirka 88C..

Har sökt runt på olika forum och fått höra att detta kan vara en "missreading" och att det kan vara temp på chipset men jag vet inte..

Finns det några andra program för att kolla temps och vet någon om ett pra program för att prova stress-testa datorn?

Tack på förhand!

Bifogar en bild på mina readings i speedfan!

Uploaded with ImageShack.us

MVH: Tommy

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver bara att avinstallera skitprogrammet och sedan testa med hwmonitor eller coretemp istället. Speedfan är ett otyg och man borde stämma producenten. Återkom gärna med resultatet när du har testat igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När jag använde speedfan så "brann" alla mina komponenter någon gång under varje gång datorn var igång. HW monitor har funkat bättre för mig och stämt mycket bättre överens med BOIS temparna jag fått.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Har jag inte fått saker om bakfoten så är det "Intel core", under "chip", som du ska kolla på. Det är Intels egna tempgivare och bör därför vara mer sanningsenliga. I övrigt så är 40 grader i idle precis vad jag hade fram tills nyss, då jag uppgraderade från stockkylare till en Coolermaster 212+. Idletemps anges i speedfan till ~35, med fläkten på ca 700 rpm. Alltså en bra bit under de 2k rpm som den kör vid max.

Kan editera in vad jag får i BF3 om en stund.

Edit: BF3 ligger numera stabilt kring 50 grader på CPU, dessutom har det blivit 5-10 grader i GPU:n. Från ~65-68 till 55-60. GPU:n beror troligen till stor del på att 2x140 mm också blivit installerade idag.

Permalänk
Medlem

Coretemp

Permalänk
Inaktiv

Har du standardfläkten eller en "eftermarknadskylare"? Mycket möjligt att komma upp i de temperaturerna med standardfläkten. Men kolla först med Coretemp så det inte bara är Speedfan som jävlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du behöver bara att avinstallera skitprogrammet och sedan testa med hwmonitor eller coretemp istället. Speedfan är ett otyg och man borde stämma producenten. Återkom gärna med resultatet när du har testat igen.

Så nu har jag provat Core temp men kan inte se något fel där, vet inte hur jag byter mellan olika temps riktigt.. men det ser ut så här iaf.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Medlem

Återkommer med HWmonitor, håller på att installera.

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har du standardfläkten eller en "eftermarknadskylare"? Mycket möjligt att komma upp i de temperaturerna med standardfläkten. Men kolla först med Coretemp så det inte bara är Speedfan som jävlas.

Jag har en noctua-nh c12p se14

http://www.inet.se/artikel/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KorteX:

Så nu har jag provat Core temp men kan inte se något fel där, vet inte hur jag byter mellan olika temps riktigt.. men det ser ut så här iaf.

http://img638.imageshack.us/img638/2128/coretempj.png

Uploaded with ImageShack.us

Det ser ut som normala temps, iaf under lite mellanload som du hade när du tog bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det ser ut som normala temps, iaf under lite mellanload som du hade när du tog bilden.

Okey tack ska prova att clocka upp den lite sen vad tror du om det? just nu liger den på 3300 Mhz, Undrar om den går att få upp i 4000 ska prova att stressa CPUN först bara och se vad den komemr upp i på full load

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

Här är dumpen från HWmonitor, ser ut som det är något på moderkortet som är "varmt" 65c på TMPIN1.. Vad är det. något chip?

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KorteX:

Okey tack ska prova att clocka upp den lite sen vad tror du om det? just nu liger den på 3300 Mhz, Undrar om den går att få upp i 4000 ska prova att stressa CPUN först bara och se vad den komemr upp i på full load

Ja, kolla loaden, sen så får du gå stegvis och se vad som händer med stabilitet och temp.

Ang. TMPIN1, http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=573230

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, kolla loaden, sen så får du gå stegvis och se vad som händer med stabilitet och temp.

Ang. TMPIN1, http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=573230

Då antar jag att det är moderkortet som blir varmt då eftersom cpun verkar sval eller?

är detta något jag borde vara orlig för eller kan jag bara ta det för vad det är och köra vidare, vad skulle man annars kunna göra.

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Medlem

Igår kvälls provade jag att köra en runda BF3 och då toppade TMPIN1 på 111C
Vad fan ska jag göra.. I chassit sitter det 3 fläktar som alla går på max pch en stor noctua-nh c12p. har stoppat in handen och känt runt lite men jag hittar då inget som är särskilt varmt, har bra luftflöde i hela burken.

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

När jag använde speedfan så "brann" alla mina komponenter någon gång under varje gång datorn var igång. HW monitor har funkat bättre för mig och stämt mycket bättre överens med BOIS temparna jag fått.

Man får ju ställa in vilka temperaturer Speedfan ska tycka är "brinnande", tror default på tempsen är 40-desired 50-warning, så allt över 50 grader räknas som "varmt" vilket är ok på en gammal Athlon X2, men inte alls stämmer på en Sandy Bridge t.ex.
Största problemet med Speedfan är väl att det inte framgår tydligt hur man ställer in fläktstyrningen, det gäller att läsa manualen hur man kopplar speed och fan och temps.

Men i övrigt litar jag mer på HWMonitor också. Coretemp kör jag med gadgeten för att få ett hum, men då cores på Phenom 2 rapporteras lite lågt så är HWMonitor att föredra då man ser CPU-temp där med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hej igen alla! Jag tackar så varmast för alla svar och hjälp! HWmonitor var verkligen att bra program som jag inte vetat om tidigare! Tack!

Men nu tror jag att jag har löst problemet. Den höga temp jag mätte upp i Speedfan och HWmonitor på Temp2/TMPIN1 var en kylflens på moderkortet som blev varm.. kände på den med fingret och kunde utesluta att det var den.

Sökte runt på forums och kom fram till att det är tänkt att det även ska flyta mycket luft över dessa för att dem ska funka "normalt" så fort ner till affären och köpte två noctua fläktar, monterade en i botten av mitt chassi som nu blåser in luft rakt upp på moderkortet mm, och en fläkt i sidan på chassit som nu blåser ännu mer luft rakt in i burken. Nu har jag en temp på 40-45 idle och 60-65 vid 80-90% load

Visa signatur

Never fear the unknown

Permalänk

Det är nog inget större fel på Speedfan. Dock kräver programmet en hel den konfigurerande och inställningar.
Ska man bara kolla temperaturer finns som sagt enklare och bättre program.

Visa signatur

/GannTrader