Vad är syftet med W/L ratio?

Permalänk

Vad är syftet med W/L ratio?

Någon som kan förklara varför denna stat ligger främst på din profil som någon allmän indikator på skill. För mig känns det som en stat som inte är så enkel att påverka när man är 32 personer i varje lag. Är det meningen att man ska dra en carry på hela laget när man spelar pub för att få upp den eller? Jag har just nu 0.28, av någon anledning kommer jag alltid i det förlorande laget. Brukar ligga top 5 i förlorande laget när jag spelar och stör mig på hur låg min W/L är. Ser ju ut som jag är totalt värdelös.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått så behöver det inte säga mycket om spelaren oroa dig inte över det!
T ex. det finns bra spelare i dåliga fotbollslag, däremot så kan inte den bra spelare nå fullt potential med dåliga lagkamrater.

Skit i W/L med andra ord, det kommer jämna ut sig med tiden och oftast blir dem lika K/D ration fast lite lägre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, onödig statistik. K/D samt Score/Minut är viktigast imo och borde ligga överst.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Därför det är skumt att det är det första man ser som kan ge en aning om hur bra spelaren är när det i själva verket bara innebär att spelaren spelat i det vinnande laget hela tiden. Om man är sjukt bra har man antagligen mycket med det att göra men det flesta är det mest tur om man alltid vinner. Därav är det sjukt skumt att den ligger så centrerat.

Som virre sa är Score/min är nog det bästa måttet på skill följt av K/D.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju W/L att komma i top och kd är ju skit samma om man förlorar. Lär er spela för laget så kommer det andra av sig själv. Ska man bry sig om någon statistik så är det W/L

Men det är vad jag tycker...

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

tycker den mesta statistiken är onödig..speciellt k/d..då folk lirar efter att få så bra score på den istället för att satsa på laget o göra ett bra spel..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

K/D visar hur ofta du spelar sniper. Om du ofta spelar sniper så får du en hög K/D. Om du ofta spelar medic så får du en låg K/D. Testa själv.

Poäng per minut är det enda relevanta måttet på skicklighet.

Permalänk
Medlem

Har man en hög w/l efter en längre tids spelande är man med stor säkerhet en bra teamplayer som är en stor bidragande orsak till att laget vinner.

Kan dock tänka mig att en spelare som har låg w/l rent generellt tillhör spelskaran som ligger och campar i en buske med ett gevär med kikarsikte på.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte det här med gnället på K/D kopplat till snipers. Som sniper får du ju inget gjort, eftersom du ligger still som en tönt. Så du kanske får en hög k/d med du får ju en låg score/min. Så kolla på båda två, skulle jag säga. Jag spelar bara efter Score/min i kombination med just K/D, för det visar på vad jag kan. S/M för att se till att jag gör något för laget, K/D för att visa att jag gör något för mig själv. Bäst på både blir det lättast som Assault, knappast Sniprare.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

K/D visar hur ofta du spelar sniper. Om du ofta spelar sniper så får du en hög K/D. Om du ofta spelar medic så får du en låg K/D. Testa själv.

Poäng per minut är det enda relevanta måttet på skicklighet.

Eller så spelar du som Engineer och får 4+

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Sötast
Permalänk
Skrivet av Virre39:

Jag fattar inte det här med gnället på K/D kopplat till snipers. Som sniper får du ju inget gjort, eftersom du ligger still som en tönt. Så du kanske får en hög k/d med du får ju en låg score/min. Så kolla på båda två, skulle jag säga. Jag spelar bara efter Score/min i kombination med just K/D, för det visar på vad jag kan. S/M för att se till att jag gör något för laget, K/D för att visa att jag gör något för mig själv. Bäst på både blir det lättast som Assault, knappast Sniprare.

K/D är det mest meningslösa du kan kolla på. Även S/M ifall du inte är en spelare som bara joinar fulla servrar typ.
Kolla på de bäst rankade klanerna, du kommer knappt se någon dedikerad klan spelare som har en hög K/D, och då pratar vi högre än 1.0 typ. Det är pga. att du kan offra dig själv för laget där du faktiskt gör att ditt lag vinner, på rush t.ex. springa och försöka arma/defusa och därmed då massor av gånger. Som en "ensam" spelare så är det säkert jätte coolt att ha en hög K/D och S/M, men det är det klaner kollar på minst av allt, iaf de seriösare klanerna.

Vill nämna också att jag är väl medveten om att denna diskussion inte har med klaner att göra egentligen, men vill gärna berätta det för dig/er också.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Tycker att K/D W/L och SPM är totalt värdelösa. SPM säger ingenting om man lirar conquest men hyllar Rush/sqd osv. Accuarcy är helt ok men tråkigt när folk hakar sig upp den delen.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

W/L-statsen är skit. Ingen vettig måttstock på skicklighet, visst om man har 0.2 får man ju kanske ta sig en funderare men man kan ju fortfarande ha enormt otur med lagen, vem kan säga emot det?

SPM är helt ok att gå efter tycker jag men som Sarevok skriver så spelar spelläge in för mycket där.

K/D-ratio är ju helt orelevant för BF tycker jag själv, har man en relativt hög SPM och låg K/D så är man en bra BF3-spelare i mina ögon med reservation för undantag självfallet.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Tycker att K/D W/L och SPM är totalt värdelösa. SPM säger ingenting om man lirar conquest men hyllar Rush/sqd osv. Accuarcy är helt ok men tråkigt när folk hakar sig upp den delen.

Precis Accuracy är ju inte riktigt helt rättvisande heller, du kan ju spraya skott på en helikopter för att försöka döda piloten, skjuta sönder väggar, spränga såna bensin tanks etc.

Egentligen borde ju inte ens statsen finnas, men det är klart att den är rolig för nytt folk som inte riktigt förstår sig på spelets innebörd.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Precis Accuracy är ju inte riktigt helt rättvisande heller, du kan ju spraya skott på en helikopter för att försöka döda piloten, skjuta sönder väggar, spränga såna bensin tanks etc.

Egentligen borde ju inte ens statsen finnas, men det är klart att den är rolig för nytt folk som inte riktigt förstår sig på spelets innebörd.

Jo håller med men jag tycker att det är tråkigt när folk hakar sig upp på dessa samt att det är det första man ser när man går in på någons stats. Visa hellre den delen som är längre ner med de "viktigare" statsen som squad, support, heals och allt annat.

Men jag har ju inte så stor respekt för varken Dice eller EA efter det här spelet då de har försökt göra spelet ganska likt BC och CoD, i alla fall i mina ögon.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Jag kör bara rush & Engineer, ligger på 3.9 i K/D med 4.8 win ratio (550SPM).
Ja, du can vinna rush utan någon teamplay.
Åk fram och planta med EOD, skjut ner de som försöker defusa med RPG.
Fungerar även för andra laget.

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Det viktigaste är ju W/L att komma i top och kd är ju skit samma om man förlorar. Lär er spela för laget så kommer det andra av sig själv. Ska man bry sig om någon statistik så är det W/L

Men det är vad jag tycker...

Ok, så hur gör du på en server med 64 spelare för att se till att ditt lag vinner? Det går inte själv. Man kan cappa en flagga och hålla den men då kan du ändå förlora om resten av laget ligger i en buske och sniprar eller bara är allmänt dåliga. Alternativet är att gå runt och cappa så många flaggor du kan men det tar längre tid att ta sig från en flagga till nästa än att cappa den flaggan du just tog över. Alltså KRÄVS en laginsats för att kunna vinna på detta spel. T.ex spelade jag 5 rundor på en Webhallen server idag. Jag förlorade alla för jag var i samma lag hela tiden. Jag kunde ju joina det vinnande laget för att få bättre W/L men jag bryr mig egentligen inte jättemycket om mitt lag vinner om det inte skulle vara för den jävla statistiken.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

K/D är det mest orelevanta, är den ration hög kan det vara att det är en duktig spelare - eller är den spelaren en diva som campar utan att hjälpa laget något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Jag håller med, onödig statistik. K/D samt Score/Minut är viktigast imo och borde ligga överst.

Ja precis, håller med!

Visar hur effektiv man är på fältet typ.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det finns väl inga stats som egentligen visar hur bra en spelare är eller?

hög K/D är ju väldigt lätt att få som sniper
Accuracy betyder ju inget, ofta skjuter man ju i den riktning som fienden befinner sig bara så dom ska hålla huvudet nere medans teamet förflyttar sig.
W/L Leave när man håller på att förlora så får du höga poäng i det och sen finns det nog ingen som är så bra så han egentligen kan göra nån större skillnad, visst några finns det men dom är få.
Närmast är väl ändå score / min men samma där, är ni 4 bra personer som spelar tillsammans på public servers och använder vent eller liknande så kommer ni ju att få betydligt högre poäng än om ni spelat med 3 random person som ni inte kan snacka med.
4 bra person som känner varandra väl och spelar ofta tillsammans kommer att få högre score, bättre K/D och bättre W/L.

Nee stats visar inte om nån är bra utan det är kul att se när dom förbättras för en själv.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ok, så hur gör du på en server med 64 spelare för att se till att ditt lag vinner? Det går inte själv. Man kan cappa en flagga och hålla den men då kan du ändå förlora om resten av laget ligger i en buske och sniprar eller bara är allmänt dåliga. Alternativet är att gå runt och cappa så många flaggor du kan men det tar längre tid att ta sig från en flagga till nästa än att cappa den flaggan du just tog över. Alltså KRÄVS en laginsats för att kunna vinna på detta spel. T.ex spelade jag 5 rundor på en Webhallen server idag. Jag förlorade alla för jag var i samma lag hela tiden. Jag kunde ju joina det vinnande laget för att få bättre W/L men jag bryr mig egentligen inte jättemycket om mitt lag vinner om det inte skulle vara för den jävla statistiken.

Jag spelar alltid med en squad eller två med folk jag känner, sitter massor med folk på båran ts/mumble så bara hoppa in och köra på själv, ja då är det svårt.

Dock tycker ajg man ska spela för det är kul, och stats är sekundärt

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det finns väl inga stats som egentligen visar hur bra en spelare är eller?

Nee stats visar inte om nån är bra utan det är kul att se när dom förbättras för en själv.

Tycker det sista var bra!

Stats visar vad du prioriterar!
Har inte så mycket bf3 erfarenhet ännu men om man ser på listorna i bf2 tex så var dom med hög k/d antingen piloter/gunner eller nadewhores på karkand. Hög W/L teamswitchare och inte bidragande till laget. Hög SPM medics på karkand och bara kör deff eller även där pilot/gunner...

Men dessa trådar är alltid roliga att läsa

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Alltså, jag fattar inte folk som säger att man ska löpa in mot m-coms och "offra sig själv". Gör man rätt så går man ju dit, skjuter bort motståndet, planterar explosiva medel, backar bak och defendar. Att bara rusha in och dö är ju knappast ädelt och fördelaktigt för laget, så man förlorar tickets.

Att kolla SPM blir problematiskt av en anledning, bara en, och det är att olika spellägen innebär olika mycket action. Exempelvis TDM ger väldigt hög händelsegrad, och man får väldigt snabbt mycket poäng. I en conquest-match kan man vara bäst i laget, men eftersom matcherna tar tid så får man lägre SPM ändå.

Att inte räkna K/D tycker jag är korkat. Om du löper på och dör hela tiden, så klart du får låg K/D. Om du betar av motståndet när du rör dig frammåt, så får du bra K/D. Dock kan K/D inte jämföras mot Snipers givetvis, men för de tre andra klasserna är det direkt jämförbart...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.