Hur ta bort kylpasta och applicera ny? Hjälp en nybörjare

Permalänk

Hur ta bort kylpasta och applicera ny? Hjälp en nybörjare

Jag köpte för några veckor sen en ny dator och har känt att stock-fläkten till processorn låter lite för mycket (i5 2500K). Har köpt en Noctua NH-U12P SE2 som jag tänkte installera själv, jag har dock ingen erfarenhet av att byta fläktar eller heatsinks. Vad jag har förstått så följer det med kylpasta till den fläkten som jag kan applicera efter att ha rengjort processorn.

Finns det några enkla punkter att följa när man tar installerar en ny fläkt? Låter jag processorn sitta kvar i sockeln när jag tar bort kylpasta?

Köpte den här också: http://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-f... för det ändamålet.

Ska kolla lite på youtube men man kan aldrig vara nog säker när man ska pilla i datorn. Ska man sprida ut kylpastan innan man trycker på kylelementet eller räcker det med att lägga ett litet korn och låta det pressas ut av elementet?

Hade varit schysst med lite tips innan jag går igång!

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk

Lyft ur prollen och rengör den med kemisk bensin eller liknande... Aplicera den nya pasten, liten klick som ett okokt riskorn ungefär, kleta ut det och släng på den nya fläkten.

hur enkelt som helst

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

CPU kan sitta kvar i sockeln, rengör med ett bra papper som inte smular typ torky eller melittafilter (använd arcticlean som du köpte för rengöring! Rengör både CPU och basplattan på kylaren, applicera motsvarande ett okokt riskorn i mitten på cpu och sätt på kylaren utan att smeta ut pastan, försök dra åt kylaren jämnt korsvis (lite i sänder på varje skruv). Smetar man ut pastan kan man lätt få luftbubblor och då blir det varmt.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk

Tack för snabba svar, ska kolla på länken. Låter säkrast att låga processorn sitta kvar i sockeln, vet inte var jag ska "lägga" den annars.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Tack för snabba svar, ska kolla på länken. Låter säkrast att låga processorn sitta kvar i sockeln, vet inte var jag ska "lägga" den annars.

Var försiktig när du tar bort den gamla kylaren så du inte sliter upp cpu med kylaren, ibland sätter sig kylaren hårt i cpu. Vill minnas att någon hade förstört pins på en cpu på det viset vid något tillfälle tidigare. Försök vicka loss kylaren försiktigt efter att du lossat "pushpins" så går det säkert bra!

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att ta ut processorn om du vill. Tycker nog du kan skippa rengöringsmedlen, ta kaffefilter och dra av och putsa processorn tills den blir ren. Sen lägger du på ny kylpasta i storleken av ett riskorn eller så och sätter på kylaren. Du behöver inte smeta ut pastan innan du sätter på kylaren, risken för bubblor ökar bara då. Trycket från kylaren kommer fördela pasta så bra det bara går ändå.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Det är ingen fara att ta ut processorn om du vill. Tycker nog du kan skippa rengöringsmedlen, ta kaffefilter och dra av och putsa processorn tills den blir ren. Sen lägger du på ny kylpasta i storleken av ett riskorn eller så och sätter på kylaren. Du behöver inte smeta ut pastan innan du sätter på kylaren, risken för bubblor ökar bara då. Trycket från kylaren kommer fördela pasta så bra det bara går ändå.

Mja, man får väl bort det synliga med kaffefilter, men lite t-röd skadar inte så man får bort allt i fettväg och sånt som ligger fastnat i porerna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX