Permalänk

Ändra hastighet på CPU fläkten?

Tjo, undrar om någon vet ett program eller ett bra sätt att ändra CPU fläktens hastighet på ett stabilt sätt?
Testade ett program som hette Speedfan eller något, det fungerade inte.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att säga om du inte berättar vad ditt moderkort heter. Kolla igenom manualen och titta efter någon slags fläktkontroll i bios. Många moderkort har någon form av fläktkontroll i bios, och många har även medföljande mjukvara som låter dig ändra fläkthastigheter i Windows.
Speedfan är ett ganska krångligt (och potentiellt farligt) program. Om du inte har så bra koll, vilket du inte verkar ha så är speedfan inte bra att börja med.

Permalänk

I bios kan jag bara ställa in min och max temp, men "Minimum" RPM kan jag inte ställa mer än 600, och den går auto i ca 1200-1300 rpm.

Moderkortet är ett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650757

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk

Eftersom du har ett ASUSmoderkort kan du nog använda ASUS eget program Fan Xpert.
Ett i mitt tycke ganska kasst program då man inte kan sänka fläkthatigheten speciellt mycket, men blir ju säkrare så.
Själv kör jag med Speedfan istället för då kan jag ställa in allt som jag vill.
Ha dock ordentlig koll på dina temps om du använder Speedfan för du kan stänga av fläktarna helt med det programmet.
Speedfan är dock initialt inte helt enkelt att använda men väldigt kraftfullt.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Skrivet av GannTrader:

Eftersom du har ett ASUSmoderkort kan du nog använda ASUS eget program Fan Xpert.
Ett i mitt tycke ganska kasst program då man inte kan sänka fläkthatigheten speciellt mycket, men blir ju säkrare så.
Själv kör jag med Speedfan istället för då kan jag ställa in allt som jag vill.
Ha dock ordentlig koll på dina temps om du använder Speedfan för du kan stänga av fläktarna helt med det programmet.
Speedfan är dock initialt inte helt enkelt att använda men väldigt kraftfullt.

Okej tack

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.