Directx säger för lite minne

Permalänk
Medlem

Directx säger för lite minne

Hallå, sitter med ett xfx radeon hd 6950 2gb
har det mesta på high förutom texture detail som är på ultra(utan MSAO) och idag har jag börjat få problem, då den säger att mitt grafikkort har för lite minne, men det finns ju inget grafikkort med mer än 2gb minne? så hur ska man göra?
Har aldrig haft det problemet innan, men kan de vara så att grafikminnet tar slut?

EDIT: Detta problem kommer efter några omgångar i spelet, alltså inte direkt, jag håller koll på hur mycket som används via GPU-Z som säger att max var 1956mb, kanske kan det vara så att grafikkortet inte rensar minnet ordentligt ?

MVH
Rickard

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Dem med 4gb är dubbla kort dvs 2gb per kärna så nej där har du fel, men dem med mer är ju inte direkt "vanliga" grafikkort heller -_-

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Dem med 4gb är dubbla kort dvs 2gb per kärna så nej där har du fel, men dem med mer är ju inte direkt "vanliga" grafikkort heller -_-

Nja, i crossfire dubblas ju inte minnet. Korten måste ha 4GB var för att det ska bli totalt 4GB i CF. Likadant i SLI. Sen gick jag bara in på prisjakt och tryckte i, sökte och kopierade länkarna. Att korten inte är speciellt "vanliga" är ju för att man oftast inte har behov av så mycket minne.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Nja, i crossfire dubblas ju inte minnet. Korten måste ha 4GB var för att det ska bli totalt 4GB i CF. Likadant i SLI. Sen gick jag bara in på prisjakt och tryckte i, sökte och kopierade länkarna. Att korten inte är speciellt "vanliga" är ju för att man oftast inte har behov av så mycket minne.

just det jag mena, fanns inga icke dubbla kort som hade 4gb vad jag såg ^^, men sen hade ju inte kortet med mer minne humana priser heller

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nu när den fått stått ett tag så ligger fortfarande använt grafikminne på 500, vilket är lite högt när jag inte ens har något igång :/
Känns som om att det är något fel på directx eller mitt grafikkort

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090