Permalänk
Medlem

Överklocka en i5 2500K till 4,5ghz?

Ett par snabba frågor. Har glott igenom lite guider på nätet för just 2500K-processorn och funderar nu på om den går att dra upp till 4,5 ghz utan att röra vcore? Ska den klara av den clockningen på stock volt? Och är det nåt annat speciellt jag bör tänka på, eller är det så enkelt som att ändra multipeln och sen stresstesta och övervaka?

Min 120mm Noctuakylare borde väl göra susen för att hålla nere temperaturen iaf? Chassit är dessutom helt enormt och kyler på bra det med. Kör på ett Asrock P67 Extreme4 Gen 3-mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med 4.4 GHz och jag har bara ändrat multipeln och inget annat, så det borde gå fint. Lättast är hur som helst att testa sig fram.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Jag kör med 4.4 GHz och jag har bara ändrat multipeln och inget annat, så det borde gå fint. Lättast är hur som helst att testa sig fram.

+1 , kör i 4.4 ghz... i 4.5 börjar den gnälla för mig.. Och måste då mata den med mer volt.. Så jag nöjer mig med 4.4

Permalänk
Medlem

Så 4,4 är helt doable genom att bara vrida upp multipeln och låta resten vara orört? Är ju helt awesome isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Så 4,4 är helt doable genom att bara vrida upp multipeln och låta resten vara orört? Är ju helt awesome isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Testa dig fram. Vissa processorer klockar bättre än andra och detsamma gäller moderkort.
Varför vill du inte höja spänningen då? Med en Noctua kan du komma en bra bit.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Sen får du komma ihåg att varje exemplar är unik, det KAN vara så att du har fått ett skitexemplar som inte ens går mer än till 4 ghz

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag drog upp vcore till 1.300 och multipeln till 45. Och det går att nöja sig med det, men jag valde att försöka dra ner vcore så långt som det går. Vill ju inte köra på höga siffror sålänge som det går att gå nedåt. Sitter på en 4.5ghz överlock nu med 1.24 i vcore. Har ändrat lite andra saker också men det var ganska enkelt.

Edit: glömde att säga att det tog rätt lång tid för mig att komma ned till 1.24 stabilt. Eftersom jag bara ändrade 0.05 varje gång jag gick nedåt. För att sen köra 24/7 stabilitetstester för att sedan gå längre ned. Men du gör som du känner är säkrast.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Visserligen inte 4,5GHz (tröck endast "Fast"). Enklare än så här blir de inte

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

jag kör 4.3 utan att ha ändrat vcore, kör du 1.24 ca i vcore bör du kunna köra på 4.5ghz.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Testa dig fram. Vissa processorer klockar bättre än andra och detsamma gäller moderkort.
Varför vill du inte höja spänningen då? Med en Noctua kan du komma en bra bit.

Har funderat på att fiffla med spänningen också, men vet inte om jag vågar mig på det Menar, behövs verkligen den extra kraft man kan få ut om man ökar spänningen och sedan klockfrekvensen, i t.ex. dagens spel? Och hur vet man om spänningen är för låg (eller hög) för klockningen? Säger den ifrån genom att banga ur fullständigt? Har bara överklockat en gång tidigare, och det var min E8400, och där rörde jag ingen spänning eller nåt sånt.

Är ju lite rookie på sånt här men eftersom jag införskaffade en 2500K tillsammans med Noctua-kylaren, vill jag ju gärna få ut så mycket som möjligt, utan att för den delen förkorta livslängden avsevärt på cpu:n. Vill ju inte överklocka bara för sakens skull, utan snarare för att få mer prestanda i spel och liknande. Så vill ju hitta någon fin balans, men är fortfarande lite rädd för att pilla allt för mycket med inställningarna.

Förresten, tips på nåt bra program som övervakar temperaturer och dylikt? Har CPU-z men tänkte om det finns bättre. Och är det Intel Burn Test man ska köra för att testa stabiliteten?

Tack för alla svar hittills, keep 'em coming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sen får du komma ihåg att varje exemplar är unik, det KAN vara så att du har fått ett skitexemplar som inte ens går mer än till 4 ghz

Se signatur ;). Men jag är nöjd ändå, blev en ordentligt skillnad jämfört med min gamla i5 650 och mitt 570 klockar
riktigt fint.

Permalänk
Skrivet av Loftberg:

Förresten, tips på nåt bra program som övervakar temperaturer och dylikt? Har CPU-z men tänkte om det finns bättre. Och är det Intel Burn Test man ska köra för att testa stabiliteten?

Tack för alla svar hittills, keep 'em coming

HWMonitor använder jag mig av för att kolla temperaturer. Och sen stabilitetstestade jag med Intel Burn Test och kollade multiplier etc i CPU-Z.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk

Drar du upp multipliern till 45 och har vcore på auto kommer den matas med högre volt. Finns väl knappast många exemplar som klarar 4,5 ghz med stockvolt. Sätt ett manuellt värde på volten, du kan utgå från 1.32 för 4,5 ghz. Är det stabilt efter några timmar i prime så kan du sänka volten för att se var gränsen för just ditt exemplar i 4,5 ghz går.

Sen är folk generellt väldigt rädda för temperaturer och hög volt. Du kan utan problem köra upp till 1.45 vcore 24/7 med temperaturer runt 75-80 °C som max.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Har funderat på att fiffla med spänningen också, men vet inte om jag vågar mig på det Menar, behövs verkligen den extra kraft man kan få ut om man ökar spänningen och sedan klockfrekvensen, i t.ex. dagens spel? Och hur vet man om spänningen är för låg (eller hög) för klockningen? Säger den ifrån genom att banga ur fullständigt? Har bara överklockat en gång tidigare, och det var min E8400, och där rörde jag ingen spänning eller nåt sånt.

Är ju lite rookie på sånt här men eftersom jag införskaffade en 2500K tillsammans med Noctua-kylaren, vill jag ju gärna få ut så mycket som möjligt, utan att för den delen förkorta livslängden avsevärt på cpu:n. Vill ju inte överklocka bara för sakens skull, utan snarare för att få mer prestanda i spel och liknande. Så vill ju hitta någon fin balans, men är fortfarande lite rädd för att pilla allt för mycket med inställningarna.

Förresten, tips på nåt bra program som övervakar temperaturer och dylikt? Har CPU-z men tänkte om det finns bättre. Och är det Intel Burn Test man ska köra för att testa stabiliteten?

Tack för alla svar hittills, keep 'em coming

Så länge den är stabil, och temperaturen acceptabel, så behöver du inte oroa dig. Vissa tänjer lite på gränserna eftersom att dom flesta CPUs ändå byts ut innan dom går sönder.

Om du inte rör spänningen, och håller dig under 70˚C så kan du säga att du varit riktigt försiktig. Du kan ändå få ut en del prestanda.

Jag brukar använda Intel Burn och Prime95.

Permalänk
Medlem

Alright, så det mesta handlar om att testa sig fram alltså. ~4,5 ghz känns som ett bra mål, men hur mycket bättre prestanda skulle det innebära? Förstår att det är svårt att säga och beror på omständigheterna, men finns det nåt ungefärligt mått?

Det jag känner mig mest osäker på är alla andra 'reglage' i BIOS som går att pilla på. Har ögnat igenom den här videon lite där han överklockar en 2500K på samma moderkort som jag har:
Videoguide

Blir lite smått förvirrad över alla andra inställningar som inte är ren spänning och multipel Vad innebär förändringar för power limit t.ex? Och vad är offset/fixed mode samt Load-line calibration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Alright, så det mesta handlar om att testa sig fram alltså. ~4,5 ghz känns som ett bra mål, men hur mycket bättre prestanda skulle det innebära? Förstår att det är svårt att säga och beror på omständigheterna, men finns det nåt ungefärligt mått?

Det jag känner mig mest osäker på är alla andra 'reglage' i BIOS som går att pilla på. Har ögnat igenom den här videon lite där han överklockar en 2500K på samma moderkort som jag har:
Videoguide

Blir lite smått förvirrad över alla andra inställningar som inte är ren spänning och multipel Vad innebär förändringar för power limit t.ex? Och vad är offset/fixed mode samt Load-line calibration?

Det beror alldeles på vad man menar med prestanda. Om du kör ngt spel som inte är särskilt CPU-beroende så kanske skillnaden inte är mätbar. Om du å andra sidan löser gigantiska ekvationssystem (som Intel Burn/LINPACK) så kan du förvänta dig ~36% ökning (eftersom 4.5 är ~36% högre än 3.3).

Leta efter benchmarks om det är ngn särskild tillämpning du är nyfiken på.

Man behöver inte förstå allt för att börja klocka. Om du trots allt vill veta vad alla inställningar gör; ta en sak i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Jag kör med 4.4 GHz och jag har bara ändrat multipeln och inget annat, så det borde gå fint. Lättast är hur som helst att testa sig fram.

Så du menar att du inte disable/enable någonting? Bara ändra multipeln till 44?

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det beror alldeles på vad man menar med prestanda. Om du kör ngt spel som inte är särskilt CPU-beroende så kanske skillnaden inte är mätbar.

Det är ju främst spel (just nu, BF3) jag använder datorn till, så då kanske det inte är värt det? Menar, mina två HD6950 2GB i CF lär ju inte vara en bottleneck i systemet, alltså kanske en förhöjd klockfrekvens på processorn gör ingen till minimal skillnad i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Det är ju främst spel (just nu, BF3) jag använder datorn till, så då kanske det inte är värt det? Menar, mina två HD6950 2GB i CF lär ju inte vara en bottleneck i systemet, alltså kanske en förhöjd klockfrekvens på processorn gör ingen till minimal skillnad i prestanda?

Det faktum att du har rejäl grafikhårdvara gör det snarare mer sannolikt att processorn är den begränsande faktorn. Hur troligt det är i just det fall du beskriver kan säkert ngn annan svara bättre på.

Eftersom du har ordentlig kylning vore det nästan lite dumt att inte överklocka lite. Jag gissar att processorkylningen inte är i närheten av att överrösta grafikkorten.

4GHz lär vara löjligt enkelt, t.ex. Testa!

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig lite. Eftersom båda kylaren, och även processorn själv, förespråkar överklockning, borde jag ju göra det. Nåt litet iaf. Annars är det väl nästan som att köpa en Lamborghini utan att våga trycka plattan i mattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Drar du upp multipliern till 45 och har vcore på auto kommer den matas med högre volt. Finns väl knappast många exemplar som klarar 4,5 ghz med stockvolt. Sätt ett manuellt värde på volten, du kan utgå från 1.32 för 4,5 ghz. Är det stabilt efter några timmar i prime så kan du sänka volten för att se var gränsen för just ditt exemplar i 4,5 ghz går.

Sen är folk generellt väldigt rädda för temperaturer och hög volt. Du kan utan problem köra upp till 1.45 vcore 24/7 med temperaturer runt 75-80 °C som max.

Läste runt runt på toms hardware och dom rekommenderar inte att köra högre än 1.4 i vcore man tappar livslängd pga elektronmigration från ledningsbanorna till kislet. Den läcker ström genom banorna helt enkelt
Men om man behöver lägga på 1.45 volt för att komma någonstans med OC så är det fel på CPUn.
1.3 V och 4.5 GHz borde vara helt genomförbart oavsätt. Sedan beror de ju på kylningen

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Men säg då att jag som exempel drar upp spänningen till 1,3 V och frekvensen till 4,5 GHz, och att kylningen pallar med. Behöver jag i teorin inte fippla med några andra reglage alls? Som Load-Line Calibration, Offset mode (?), Spread Spectrum etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Men säg då att jag som exempel drar upp spänningen till 1,3 V och frekvensen till 4,5 GHz, och att kylningen pallar med. Behöver jag i teorin inte fippla med några andra reglage alls? Som Load-Line Calibration, Offset mode (?), Spread Spectrum etc...

Jo, har viserligen inte gett mej på 2500K, räckte ju som bekant med att låta ASUS fixa de genom ett knapptryck (4,33GHz). Men den gamla E8500 ja hade innan va de lite fipplande med.

Se om du blir klokare av de här: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/814452-ni-som-har-a...

Som agt inte provat manuell klockning, ASUS gjorde de åt mej på denna.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite annorlunda alternativ jämfört med mitt ASRock. Undrar fortfarande vad Short resp. long duration limit innebär, och hur man isf ska ställa in den. Samt vad de olika Load-line cal. "levlarna" innebär. Om jag verkligen _bara_ behöver fiffla med endast multipeln och spänningen så är ju det toppen, men finns ju så mycket mer Vet inte om jag har senaste BIOS-versionen dock, men borde väl gå ändå?

Tack för alla svar so far

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Loftberg:

. Om jag verkligen _bara_ behöver fiffla med endast multipeln och spänningen så är ju det toppen,

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 4,5Ghz, endast skruvat på multipliern och satt vcore på (Auto vcore - 0,045v) för att få ner temperaturen lite. men som sagt, individuellt för alla kort.

Permalänk

Jag kör på 1.350 vcore på 4.5GHz, funkar bra och stabilt för mig, inte höga temps heller med min Antec Kuhler 620 kylare.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Finns den funktionen endast på ROG brädor?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Finns den funktionen endast på ROG brädor?

Det finns förval för överklockning på ASRock-korten också, bara att välja vilken hastighet och trycka OK.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns förval för överklockning på ASRock-korten också, bara att välja vilken hastighet och trycka OK.

Är det ASRock Extreme Tuner man ska använda isf? Det följde med moderkortet... Har inte brytt mig om att titta så mycket på det dock.