Kan någon vänlig själ hjälpa mig att överklocka min qq6600 och mina minnen?

Permalänk

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att överklocka min qq6600 och mina minnen?

Hej!

Min processor (quadcore 6600 på 2,4ghz) har blivit flaskhalsen i min speldator som är tre år gammal. Ett ypperligt tillfälle att lära mig att överklocka tänkte jag eftersom det inte finns någon ny processor som passar mitt moderkort (Asus p5n-d) ändå. Mina minnen är följande http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074. Alltså 800 ghz 4 gb, ja ni kan ju se själva.

Jag spenderade hela natten med att läsa tips på OC av min processor och tittade på säkert 10-15 olika youtube klipp.
Jag har beställt en ny CPU fläkt som kommer på posten imorgon eftersom jag läste att det behövdes om man ville vara på den säkra sidan, jag ska bara clocka till 3.0ghz men tänkte att det kan bli en dyr läxa att inte byta ut cpu fläkten.

Här i CPU configuration tänkte jag göra följande ändringar (efter efterforskning på internet):

Bild på på hur menyn CPU CONFIGURATION ser ut
CPU internal thermal control = Disabled
Limit CPUID MaxVal = Disabled
Enhanced C1 (C1E) = Disabled
Executive disable bit = Disabled
Virtualization technology = Disabled
CPU Multiplier= 9.0
Enhanced Intel speedstep tm Tech= Disabled

Har ni några invändningar där?

Här i FSB & memory config tänkte jag göra följande ändringar:

Bild på hur FSB & Memory config ser ut

FSB - memory clock mode = Manual
FSB memory ratin *går inte att ändra när man tar manual*
FSB (QDR), MHZ = 333 (för att de ska bli ca 2,988 mhz sen när den multiplicerar, också efter tips på internet).
MEM DDR, MHZ= HÄR VET JAG INTE HUR JAG SKA GÖRA EFTERSOM JAG INTE HITTAT NÅGRA TIPS. Tar gärna emot tips om hur man clockar minnena också.

Vad tror ni om inställningarna jag tänker göra på CPUN? Glöm inte att jag gärna tar emot tips om hur jag ska ändra MHZ på minnena.

I voltage control tänker jag göra följande ändringar:

Bild på hur menun VOltage control ser ut
Vcore voltage = 1.27500
dram voltage = 1.8 (det som står på info om mina minnen)
HT voltage = 1.31 (jag vet inte vad detta är om jag ska vara ärlig, bara följde tipset. Men verkar de ok?
MB voltage = 1.39 (jag vet inte vad detta är heller)
SB chipsetvoltage = Auto? Kanske ska jag sätta 1.8 här med?

Hur ser det ut? Några invändningar?

Sista bilden här visar en meny som heter Memory timing setting och jag anar att det är här man ska göra ändringar för att clocka minnena utöver på tidigare bild "FSB & memory config". Åtkomst timing på mina minnen är( 5-5-5-18 ) och jag tänker att jag ska använda mig av den infon i den här menyn på något vis?
Jag har inte hittat någon guide eller info om hur ändringarna ska se ut här utan jag behöver hjälp.

Bild på menyn hur MEMORY SETTING ser ut

Tack på förhand alla hjälpsamma! Och jag tänkte att om jag inte kan få hjälp med att klocka minnena så finns det ett val mellan "LINK" eller "UNLINKED" mellan minnena och processorn i "FSB & memory config", jag antar att minnena automatiskt clockas då när jag drar upp effekter på processorn?

Det blev mycket text men jag hopppas att någon vill hjälpa mig nu när jag tagit bilder och gjort mitt yttersta för att sätta mig in i överklockningens värld.

mvh// JOcke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Kör själv på en Q6600 överklockad till 3.22GHz (har varit uppe i ca 3.34). Det kan variera hur mycket man kommer upp i men du borde klara 3.2GHz i alla fall. Kör Battlefield 3 på ultra med processorn utan några problem.

Stäng av Enhanced C1 (står Enabled på din första bild).

Ta det i små steg. Det enda du behöver röra på i voltväg just nu är vCore och DRAM. Se dock först hur högt du kommer med höjning av FSB med de voltinställningarna du redan har. Höj i små steg som sagt och kör sedan en omstart in i Windows, testa stabiliteten med en runda av Intel Burn Test (håll koll på tempen och tänk på att inget program/spel kommer upp i samma temperatur så allt under 70 grader är godkänt).

RAM höjs i samband med FSB. Att välja ratio är därför viktigt... tror dock att unlinked behåller minnenas nuvarande hastighet. Timingsen ser bra ut.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du har kommit långt på vägen. Se till att sätt minnena till 1:1 med FSB för att slippa problem med minnen som klockas för högt. När du höjer FSB så klockar du minnena också. Då slipper du en felkälla. Du kan kolla så att minnena går 1:1 i CPUZ som finns här www.cpuid.com

Med lite mer volt på CPUn så bör du kunna göra ca 3,6Ghz (om du har B1 stepping finns i CPUZ) och närmare 4Ghz om du har G0 stepping. Detta med en bra kylare.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=58361

Fungerade klockrent på min dator där moderkortet knappt kunde hantera någon klockning öht. Blev endast några grader varmare med stockkylning. Dock så kommer du ju inte längre än 3GHz med detta.

Permalänk
Medlem

"Lånar" tråden lite:

Sitter ungefär i samma båt som TS men har även planer på att köpa ett nytt grafikkort om det nu är värt det.

Skrivet av Blazter:

Kör själv på en Q6600 överklockad till 3.22GHz (har varit uppe i ca 3.34). Det kan variera hur mycket man kommer upp i men du borde klara 3.2GHz i alla fall. Kör Battlefield 3 på ultra med processorn utan några problem.

Stäng av Enhanced C1 (står Enabled på din första bild).

Ta det i små steg. Det enda du behöver röra på i voltväg just nu är vCore och DRAM. Se dock först hur högt du kommer med höjning av FSB med de voltinställningarna du redan har. Höj i små steg som sagt och kör sedan en omstart in i Windows, testa stabiliteten med en runda av Intel Burn Test (håll koll på tempen och tänk på att inget program/spel kommer upp i samma temperatur så allt under 70 grader är godkänt).

RAM höjs i samband med FSB. Att välja ratio är därför viktigt... tror dock att unlinked behåller minnenas nuvarande hastighet. Timingsen ser bra ut.

Du säger att du kan köra BF3 i ultra "utan problem". Vad innebär detta i form utav FPS? ~30fps? I vilken upplösning kör du? Hur pass mycket högre FPS får du om du kör på high istället?

Permalänk

Fråga till Korgan och er andra om ni har något bra svar

Fråga 1:
Med 1:1 menar du memory ration i menyn "FSB & memory config" eller? Så att jag ska ha memory ration 1:1 där?
När jag ställer in FSB memory clock mode på manual så går inte memory ration att ändra.

Fråga 2: Det finns även ett val i "FSB & memory config" där jag får välja mellan LINKED ocH UNLINKED, ett val som kommer först fram när jag ändrar "FSB memory clock mode" som jag skrev om nyss.
Jag antar att minnet inte klockas automatiskt om jag tar UNLINKED där, jag har läst att man ska ha UNLINKED för bästa prestanda, är det så?
KOmmer det krasha om jag klockar processorn men låter minnena vara orörda?

Till sist undrar jag om du har några invändningar om iställningarna i Voltage control?

Vcore voltage = 1.27500
dram voltage = 1.8 (det som står på info om mina minnen)
HT voltage = 1.31 (jag vet inte vad detta är om jag ska vara ärlig, bara följde tipset. Men verkar de ok?
MB voltage = 1.39 (jag vet inte vad detta är heller)
SB chipsetvoltage = Auto? Kanske ska jag sätta 1.8 här med?

Hur ser det ut? Några invändningar?

Mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Skrivet av napdev:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=58361

Fungerade klockrent på min dator där moderkortet knappt kunde hantera någon klockning öht. Blev endast några grader varmare med stockkylning. Dock så kommer du ju inte längre än 3GHz med detta.

Är det ett skämt eller?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Kör själv på en Q6600 överklockad till 3.22GHz (har varit uppe i ca 3.34). Det kan variera hur mycket man kommer upp i men du borde klara 3.2GHz i alla fall. Kör Battlefield 3 på ultra med processorn utan några problem.

Stäng av Enhanced C1 (står Enabled på din första bild).

Ta det i små steg. Det enda du behöver röra på i voltväg just nu är vCore och DRAM. Se dock först hur högt du kommer med höjning av FSB med de voltinställningarna du redan har. Höj i små steg som sagt och kör sedan en omstart in i Windows, testa stabiliteten med en runda av Intel Burn Test (håll koll på tempen och tänk på att inget program/spel kommer upp i samma temperatur så allt under 70 grader är godkänt).

RAM höjs i samband med FSB. Att välja ratio är därför viktigt... tror dock att unlinked behåller minnenas nuvarande hastighet. Timingsen ser bra ut.

Hur ser dina inställningar ut i "FSB & memory config"?

När man ställer in FSB & memory clock mode på MANUAL så försvinner ju valet av memory ratio och man får välja mellan LINKED och UNLINKED. Kör du linked där alltså så att du slipper ställa in minnena manuellt? Jag läste att man skulle ha unlinked för bästa prestanda och sen ställa in minnena separat, tänkte ändra till 850 mhz eller liknande.

mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Minnena linked 1:1.

FSB 400.

Då får du minnen på 800 mhz och processor kan du köra : 2,8 , 3,2 , 3,6 och 4 ghz

Permalänk

Oftast står det inte "FSB/Memory ratio" i BIOS. I mitt fall kan jag helt enkelt välja mellan olika hastigheter på mitt minne som ändras beroende på hur FSB är ställd. Ett exempel. Om jag har min FSB på 333MHz så finns det olika alternativ på MEM MHz (333,400, och något till som jag inte minns.) Men om jag höjer min FSB så ändras också alternativen automatiskt. Höjer jag FSB till 400 så är också 400MHz det lägsta jag kan välja på mina minnen. Enkelt kan man då räkna ut att 333FSB och 333MEM MHz= 1:1 ratio, FSB333 och 400MEM MHz= 6:5 ratio.

Ration står alltså inte utskriven i BIOS.

Hoppas det här hjälper dig något.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Skrivet av Trullatroll:

Oftast står det inte "FSB/Memory ratio" i BIOS. I mitt fall kan jag helt enkelt välja mellan olika hastigheter på mitt minne som ändras beroende på hur FSB är ställd. Ett exempel. Om jag har min FSB på 333MHz så finns det olika alternativ på MEM MHz (333,400, och något till som jag inte minns.) Men om jag höjer min FSB så ändras också alternativen automatiskt. Höjer jag FSB till 400 så är också 400MHz det lägsta jag kan välja på mina minnen. Enkelt kan man då räkna ut att 333FSB och 333MEM MHz= 1:1 ratio, FSB333 och 400MEM MHz= 6:5 ratio.

Ration står alltså inte utskriven i BIOS.

Hoppas det här hjälper dig något.

tack det tror jag att det gjorde! Nu har nya CPU fläkten kommit till posten så ikväll blir det överklockning!
Vad det gäller bilden på min meny "MEMORY SETTING" som jag länkat i ursprungsinlägget, det är ingenting man behöver justera eller? Bara att ha det som det är nu??

mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Kolla vilken CAS LAtency minnena kör med inställningen Auto. Det ser du i CPUZ också. Om de inte kör i 5-5-5-18 som dina minnen är specade för så kan du sätta det manuellt.

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

hej!

Nu har jag monterat nya fläkten och provat att överklocka!

När jag skrev in 1333 på FSB MHZ och 1333 MHZ på memory hz så startade inte datorn. När jag tog bort klockningen på minnena, återställde dem till 800 Mhz så gick den igång. Till sist fick jag det att funka med 909 hz och 2.21 dram voltage. ÄR det okej? blir ju inte 1:1 ratio...

Cpun är klockad till 3.09 ghz. De kraschade på 3,15 ghz så ja ville komma nära 3.10ghz o prova.

CAS Latency enligt CPUID är 5.0 clocks vad det nu betyder?
Dram frequency = 446,9 mhz

Varje gång jag startar datan står det att någon USB enhet inte fungerar men strax efter plingar det till som de gör när man sätter i någonting i usb intaget.
Jag drog upp SB voltage lite grann eftersom jag läste att det var den som kontrollerade USB enheterna bland annat, men jag har fortfarande samma sak varje gång jag startar datan. Ska jag öka ännu mer eller är jag fel ute?

mvh //Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Är det ett skämt eller?

Nix, blev tämligen glatt överraskad när datorn startade utan problem och processorn kördes i 3GHz utan problem! Men detta är ju då framförallt för setups med riktigt kassa moderkort som i min Fijutsu Scaleo X, vanlig klockning var i princip omöjlig. Kört i 3GHz i över ett år nu

Permalänk
Medlem

Det är minnena som stoppar dig. Se till att få till 1:1 minnesratio.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Precis. Du verkar i nuläget ha en ~4:3-ratio 333FSB x 4/3 = 444. Om du sänker till 1:1 ratio så kommer du givetvis underklocka minnena till 666MHz, men då kan du se hur långt du kan pusha din processor stabilt.

edit: Grund-spec på dina minnen är också 1,8V. Passa dig för att gå högre än vad du gjort nu. Jag har inte testat just de där minnena men mina egna (som har betydligt sämre överklockningsegenskaper) hade garanterat inte fixat 2,21V.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk

Först och främst måste jag tacka för all hjälp jag får, det är guld värt!:)

Menar ni att jag ska anpassa processorn efter hur mycket minnena klarar? Då kommer jag få dra ner processorn från 3.0ghz eller? MInnena ville nämligen inte lira bf3 speciellt länge på 910 mhz på minnena (3.1ghz på processorn).

Om jag tar 1333mhz på processorn som jag har nu och 1333mhz på minnena blir det 1:1 ratio men burken vill inte vara med. Om jag ska gå ner i mhz på minnena måste jag följdaktligen sänka mhz på processorn också om de ska bli ratio 1:1?

Provade 890 mhz på minnena (3.0ghz på processorn) nu i morse men då ville inte burken starta.

Nu är jag tillbaka på 3.0ghz på processorn och orginal på minnena (800mhz) och datorn går stabilt och felmeddelenadet om usbenheten är borta.

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Du behöver anpassa båda till varandra kan man säga. Du har en 9x multiplikator på din processor vilket innebär 266 (eller267) i FSB i grundinställningar 266x9=~2400MHz. Dina minnen använder samma grundklocka men är satt till en 3:2 ratio dvs 266 x 3/2= ~400. Eftersom det är DDR2 så innebär 400MHz på minnena i praktiken 800MHz. Om du kör en 1:1 ratio så skulle du teoretiskt kunna öka FSB till 400 utan att överklocka minnena någonting vilket skulle innebära 400x9= 3600MHz på processorn och 800MHz på dina minnen dvs helt oöverklockade minnen. Vad du kan göra om dina minnen står i vägen är att först hitta din maximala stabila klockning med 1:1 ratio och sedan försöka hitta en kompromiss. I ditt fall kanske det skulle kunna vara FSB350 (x9=3,15GHz på processor) och 6:5 ratio på minnen 350 x 6/5= 420 (eller 840MHz DDR2). Tror de flesta minnen klarar en så snäll överklockning.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk

Orginal står FBS på 1066 mhz på processorn och 800¨mhz på minnena. Har inga 266 eller 267 någonstans?

Jag har provat 1400 mhz på processorn (ger 3.2ghz) och 800 mhz på minnena men då krashar det.

Nu provade jag ditt tips och kör 1400 mhz på processron ( ger 3,15 ghz) och 843 mhz på.
Enligt CPU-z är corespeed 3150,4 mhz. Dram frequency 420 Mhz.
Enligt CPU-z: FSB : DRAM är nu 5:6
Jag förstod de på det du skrev att FSB : DRAM skulle vara 6:5?

Gjorde jag något vajsing eller var det 5:6 dú menade att det skulle vara?

mvh//jocke

Mvh//Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

1066MHz är i ditt fall 266MHz FSB då du har QDR= Quadruple data rate dvs 1066/4=~266 så det är gissningsvis samma sak. Om du ställer din FSB till 1300MHz så borde det inte innebära att dina minnen kör i 1300MHz utan snarare (1300/4)x2=650MHz DDR2. Jag har inte använt något BIOS med QDR så bör nog överlåta det till någon annan. Dock låter det lite märkligt att du kan köra QDR 1400= FSB 350 och samtidigt ställa dina minnen i 400=800DDR2. Det blir en väldigt märklig ratio. För att svara på en av dina frågor. Om du kör 1333 MHz= ~333FSB så borde du köra 6:5 ratio för att komma upp i 400(800) på minnena. Om du får det stabilt vid en setting så testa att öka FSB lite i taget och sedan testa systemet under ett par timmar med OCCT eller liknande. Om det funkar så öka lite till. Slutar det funka så öka vcore lite och kolla om det funkar eller alternativt funkar längre än förra gången och i så fall öka vcore ytterligare lite, dock inte över vad din CPU klarar eller om den blir för varm. Om du kör dina minnen runt 800MHz så bör du också sänka volten på minnena till 1,8V. Ingen poäng att köra höga volt på dem om du ändå inte överklockar dem något särskilt. Det ställer bara till problem.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk

Hjälp mig att matcha mina minnen till min överklockade qq6600 processor snälla:)

Hej!

Det är så att jag har blivit tvungen att överklocka min dator för att kunna lira bf3. Delarna är gamla för att att köpa ny processor så jag tänkte överklocka den jag har.
Processorn är en quadcore 6600 på 2.4ghz som jag har överklockat tilll 1333mhz (3.0ghz) och kör Vcore voltage 1,275. Så långt fungerar det som jag önskat. Spelet flyter betydligt bättre, nääääästan så att jag är nöjd.

Jag har förstått att man måste anpassa minnena när man klockar processorn och det är vad jag försöker mig på nu. (jag har provat gå högre med processorn men den krashar vilket beror på att minnena står kvar på 800 mhz gissar jag?)
Jag har försökt att klocka mina minnen för att matcha processorns nya boost men hur jag än gör så misslyckas det och det är här jag behöver er hjälp.
Minnena jag har är Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 (Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz) och enligt bios går de nu som de gjorde orginal, dvs jag har inte rört någonting och de står på 800 mhz.

Med inställningarna jag har nu (1333 mhz processor och 800 mhz minne) så är FSB : DRAM = 5:6
Jag har förstått att 1:1 är att föredra, men hur får jag 1:1? Eller hur får jag 6:5 som jag fick tips om att också kunde fungera bra?

Detta har jag försökt med hittills:
Jag har försökt i 2 dagar med olika inställningar på minnet, bland annat sätta 1:1 ratio när jag har 1333 mhz på processorn vilket automatiskt ställer in 1333mhz på minnena också men det funkar alltså inte, datorn startar inte ens.
Jag har försökt köra 1400 mhz på processsorn(3,2 ghz) och 840 mhz på minnena enligt tips om att detta skulle ge mig en ratio på 5:6 som skulle vara en komprimiss till 1:1 ratio. Resultat blev att CPU-z visade FSB : DRAM=6:5 och spelet krashade. Innan kraschen flöt det som en dröm.
Jag har provat att klocka processorn till 3,2ghz med minnena fortfarande på 800 mhz vilket resulterar i att spelet krashar efter någon minut.

Jag har köpt en ny CPUfläkt och känner att jag inte vill falla på målsnöret med klockningen så nu hoppas jag att någon kan råda bot på mitt problem
Om någon har tips på hur jag kan få upp processorn i 3,2ghz (1400 mhz) med en inställning på minnet som gör att datan blir stabil mottages detta också hjärtligt:)

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalaskulan:

Hej!

Det är så att jag har blivit tvungen att överklocka min dator för att kunna lira bf3. Delarna är gamla för att att köpa ny processor så jag tänkte överklocka den jag har.
Processorn är en quadcore 6600 på 2.4ghz som jag har överklockat tilll 1333mhz (3.0ghz) och kör Vcore voltage 1,275. Så långt fungerar det som jag önskat. Spelet flyter betydligt bättre, nääääästan så att jag är nöjd.

Jag har förstått att man måste anpassa minnena när man klockar processorn och det är vad jag försöker mig på nu. (jag har provat gå högre med processorn men den krashar vilket beror på att minnena står kvar på 800 mhz gissar jag?)
Jag har försökt att klocka mina minnen för att matcha processorns nya boost men hur jag än gör så misslyckas det och det är här jag behöver er hjälp.
Minnena jag har är Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 (Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz) och enligt bios går de nu som de gjorde orginal, dvs jag har inte rört någonting och de står på 800 mhz.

Med inställningarna jag har nu (1333 mhz processor och 800 mhz minne) så är FSB : DRAM = 5:6
Jag har förstått att 1:1 är att föredra, men hur får jag 1:1? Eller hur får jag 6:5 som jag fick tips om att också kunde fungera bra?

Detta har jag försökt med hittills:
Jag har försökt i 2 dagar med olika inställningar på minnet, bland annat sätta 1:1 ratio när jag har 1333 mhz på processorn vilket automatiskt ställer in 1333mhz på minnena också men det funkar alltså inte, datorn startar inte ens.
Jag har försökt köra 1400 mhz på processsorn(3,2 ghz) och 840 mhz på minnena enligt tips om att detta skulle ge mig en ratio på 5:6 som skulle vara en komprimiss till 1:1 ratio. Resultat blev att CPU-z visade FSB : DRAM=6:5 och spelet krashade. Innan kraschen flöt det som en dröm.
Jag har provat att klocka processorn till 3,2ghz med minnena fortfarande på 800 mhz vilket resulterar i att spelet krashar efter någon minut.

Jag har köpt en ny CPUfläkt och känner att jag inte vill falla på målsnöret med klockningen så nu hoppas jag att någon kan råda bot på mitt problem
Om någon har tips på hur jag kan få upp processorn i 3,2ghz (1400 mhz) med en inställning på minnet som gör att datan blir stabil mottages detta också hjärtligt:)

i ditt fall är det inte minnerna som gör blåskärmen, utan du får allt höja vcoren. ligger dina minnen i 800mhz som dom nu ska va så är det som sagt inte dessa som flaskar ditt system. höj vcoren till 1,3volt eller nått. jag körde min q6600 i 3,6 altså 400*9 med en vcore på 1,55volt (temps max 70grader) när jag körde denna setup låg åxå mina minnen i 2X multiplier (på mitt gigabyte x38 ds4) altså 2*400= 800mhz

i allfall många kommer att säga att höj inte vcoren mer en till 1,4 men skit i det processorn är gammal och den kommer att hålla flera år till oavsett vcore . Så va inte feg att leka med vcoren

Permalänk

Så ska jag låta mhz på processorn vara 1333mhz och dra upp mhz på minnena från 800 hz till 1333 hz samtidigt som jag höjer VCore från 1,275 till 1,300?

DRAMvoltage då? Ändringar där?

Förlåt men är ingen haj på det här ÄN, men ja ska lära mig:)

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalaskulan:

Så ska jag låta mhz på processorn vara 1333mhz och dra upp mhz på minnena från 800 hz till 1333 hz samtidigt som jag höjer VCore från 1,275 till 1,300?

DRAMvoltage då? Ändringar där?

Förlåt men är ingen haj på det här ÄN, men ja ska lära mig:)

du ska inte röra dina minnen går dom i 800 nu då är detta bra. är du inte bra på överklockning kanske du ska vara mer försiktig du kan som inte klocka dina minnen nästan 100% dina minnen ska va så nära 800mhz som möjligt

Permalänk

Okej så jag ska låta bli minnenas Mhz alltså? Men hur blir det då att eftersträva ration 1:1?
Kan jag fortsätta dra upp processorn till 3,2 ghz om jag bara drar upp vcoren en aning?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Tror du kan lära dikg mycket matnyttigt om du läser fagen har på sweclockers :

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Din FSB-Bus som du säger är på 1333 mhz är bara 333 mhz. Sen har du en multipel om 4 så det blir 1333 mhz. (333*4)

Om du kör dina minnen 1:1 i den FSB så får du minnen som går i ca 667 mhz (333*2)

Mitt tips är. Höj FSB till 400. Då får du en FSB bus som går i 1600 mhz, du får minnen som går i 800 mhz och du får en processor som går i 3,2 Ghz. (8*400). Så har jag kört på mina senaste q6600 och q6850 det har funkat bra. vcore brukar behövas runt 1.3-1.4 volt. Som killen över sa, var inte rädd för volten. Den processorn har liksom redan gjort sitt. Men låt inte tempen sticka över 80 grader bara.

Permalänk

Nu kör jag 1425 mhz på processorn, de ger 3,2 ghz. (CPU-Z visar 3206,6 MHZ)
Dram frequenzy enligt CPU-Z visar 395,9 MHZ
Tempen ligger på 50 grader i Load.

1400 gav bara 3,15 ghz, därför tog jag 1425. Var det dumt? Bör jag ändra? ÄR de för att min processor har 9 istället för 8 multi? Ska jag byta till 8 och ta 1400 mhz?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

Ändrade nu till 1400 mhz enligt ditt tips eftersom minnena står stabilt på 400mhz då istället för strax under.
Faktum kvarstår att processorn bara ger 3,15 ghz då, inte för att ja lär märka någon skillnad.

Jag provade Cpu multiplier 8 för för att se om ja fick 3,2ghz då men då fick jag istället 2,8 ghz.
Jag tänkte 400 mhz * 8 = 32 men så var de inte.

Varför blir det då?
Jag är iaf nöjd me min överklockning nu! Får bli 3,15 ghz. tack alla som hjälpt till, i den här tråden och den andra jag hade som körde ihop sig

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av scombei:

"Lånar" tråden lite:

Sitter ungefär i samma båt som TS men har även planer på att köpa ett nytt grafikkort om det nu är värt det.

Du säger att du kan köra BF3 i ultra "utan problem". Vad innebär detta i form utav FPS? ~30fps? I vilken upplösning kör du? Hur pass mycket högre FPS får du om du kör på high istället?

Det beror givetvis på vilket grafikkort han kör med. Jag tycker jag kan spela med Ultra, 2xAA och Vertical Sync bra. Vad jag får för FPS har jag dock inte orkat ta reda på. Segt går det i alla fall inte

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Hur ser dina inställningar ut i "FSB & memory config"?

När man ställer in FSB & memory clock mode på MANUAL så försvinner ju valet av memory ratio och man får välja mellan LINKED och UNLINKED. Kör du linked där alltså så att du slipper ställa in minnena manuellt? Jag läste att man skulle ha unlinked för bästa prestanda och sen ställa in minnena separat, tänkte ändra till 850 mhz eller liknande.

mvh// Jocke

Japp, kör unlinked. FSB kör jag 358x9, minnena kör jag i 1068 eller något. Har beställt en Thermalright Silver Arrow som borde komma i morgon, då ska jag försöka nå 400x9

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4