Intel Sandy Bridge-E med fyra kärnor dröjer till februari 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Se det på den ljusa sidan!

Är det inte rätt skönt att slippa köpa en 4kärnig 2011 prolle?
Hur mår man när den ca 2 månader senare Eventuellt blir omkörd av en Ivy-B i alla våra vanliga uppgifter tex spel OC m.m.. (behöver man flertrådat köper man väl ändå hexacore?)

6-kärnors blir nog omkörd av Ivy Bridge i spel också (förutom kanske i BF3 då)

Skrivet av CCWarlock:

Min X6800 som kostade 10k när den var ny har fungerat kanonbra i fem år.. inte för att jag betalade fullpris men det spelar ju mindre roll.

En 2-kärnors med 4MB cache? Pengar du kunde fått en E6600, en Q6600, en i7 920 och en i7 2600K för. Inte så bra köp skulle jag säga.

Min mormor som är 90+ har haft bättre dator för surf och patiens än vad du haft de senaste 3,5 åren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrlennhoff:

Hej

Det är verkligen många med kunskap som skriver här. Jag ska själv bygga en ny maskin men vet inte vad jag ska välja. Ska främst spela BF3. Ska man satsa på nya SB 6kärniga eller ska man köra den gamla SB.en? Gör den nya LGA2011 socket:en sån otrolig skillnad elller inte? Tacksam för lite "kött på benen"

Nej. Du kanske skulle se en ökning (och i så fall en högst minimal sådan), men du skulle tjäna ännu mer prestanda på att lägga de pengarna på bättre grafikkort och högre upplösning istället, prestanda som du t o m skulle märka av!

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk har missat prissättningen på intels tidigare entusiastplattformar totalt, den obefintliga konkurrensen från Bulldozer påverkar nog inte priset det minsta i det här fallet skulle jag tro. En 990X kostar fortfarande cirkus 8.5k nypris, så att det är dyrt är för att det är bäst, om amd's är lite sämre eller i det här fallet mycket sämre är ovesäntligt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen med SB-E, kollar man på preview-testet nedan så är vinsten inte direkt makalös, dock är skillnaden i pris det:

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3960x-x79-perform...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ivy Bridge är dock inte i samma klass.
Ivy Bridge, 4 kärnor, 77w TDP som max.
SB-E, 6 kärnor, 130w TDP.

SB-E har dessutom dubbel minnesbandbredd, en plattform med betydligt fler PCIe banor om man vill köra SLI/Crossfire med mera.

Det är helt olika segment, jag hade inte köpt SB-E ens om jag varit miljonär, men om det är det man är ute efter så är ju IB inte direkt ett alternativ att vänta på.

Nu syftade jag ju enbart på den 4-kärniga, som nyheten handlade om.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Vadå dyra? Vad snackar folk om, tror ni det är uppföljare till budget proppar eller?
Skitsnack att amd skulle ha bättre prissättning om de haft sådan prestanda, minns bara gamla fx propparna och vad dem kostade....

Permalänk
Medlem

Det bästa kostar alltid extra. Helt enkelt för att det bara är när man är bäst som man kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Jo det vet jag. Men ändå finns det verkligen folk som lägger den summan på en prolle? Prestanda skillnaden lär ju knappast motsvara prisskillnaden.

Nej verkligen synd med BD men å andra sidan ger det AMD mer tid att förbättra arkitekturen om Intel sätter sådana priser. jag vill inte veta vad Ivy bridge kommer kosta..

Ivy Bridge kommer inte bli så dyr, vad har du fått det ifrån?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Nu syftade jag ju enbart på den 4-kärniga, som nyheten handlade om.

Ok, byt ut 6 kärnor mot 4 kärnor i det jag skrev, allt annat jag skrev stämmer liksom in på den 4-kärniga också.

Permalänk
Skrivet av Platinumtoad:

Vadå dyra? Vad snackar folk om, tror ni det är uppföljare till budget proppar eller?
Skitsnack att amd skulle ha bättre prissättning om de haft sådan prestanda, minns bara gamla fx propparna och vad dem kostade....

+1

Ni verkar ha glömt bort hur det var med 1366 var ungefär samma priser där.
Hade vart samma priser även fast Bulldozer hade vart riktigt bra.
Själv e jag helnöjd med min 1366 930. Helt klart mer framtidsäker än vad i5 750 var.
inte upplevt nån flaskhals på den ännu. bara grafikkorten som inte hänger med ännu. sedan har man ju massa OC potential fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

+1

Ni verkar ha glömt bort hur det var med 1366 var ungefär samma priser där.
Hade vart samma priser även fast Bulldozer hade vart riktigt bra.
Själv e jag helnöjd med min 1366 930. Helt klart mer framtidsäker än vad i5 750 var.
inte upplevt nån flaskhals på den ännu. bara grafikkorten som inte hänger med ännu. sedan har man ju massa OC potential fortfarande

1366 blev irrelevant när 1156 släpptes och 750 var ett mycket bättre köp än 930 för de flesta: http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=109 (920 eftersom 930 inte fanns i listan)

På samma sätt är 2011 redan irrelevant för de flesta eftersom 1155 redan släppts. Hade SB-E kommit först hade den varit intressantare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

De personer som köper 3960X köper inte med hjärnan utan med hjärtat. Det är samma typ av människor som köper en Breitling klocka för 40K instället för en Seiko för 3K. Det är personer som måste ha det värsta utan tanke på priset. Intels egna tekniker var förvånade hur bra P4 extrem edition sålde när den lanserades. Alienware är ett bra exempel på hur en vara med ett "häftigt" rykte kan säljas.

Beträffande prestandard så kan ni vara lugna, Ivy Bridge´s 1155 modeller kommer vid lansering att sämre än 3960X/3930K men bättre än 2600K/2700K. Det kommer Intel att se till! De modeller som kommer ett år senarare är en helt annan femma. Att släppa ut en modell i prisklassen 2-3K som presterar bättre än en 10K som kom ut 3 månader tidigare är att skjuta sig själv i foten. Och det gör inte Intel!

3820 är att betrakta som en instegs modell för 2011 sockeln. Mest för för personer som planerar att uppgradera till Ivy Bridge modellen av 2011 sockeln.

AMDs fiasko med bulldozer har fm skickat upp priserna på Sandy Bridge-E med 20-30%. Men en liten tröst är att ryktet om Bulldozer´s förmodade prestandard sänkte priset på 2500K/2600K med 500-1000:- när de lanserades. Intels marknads avdelning retar sig nog idag att det satte ett "för lågt" pris på 2500K/2600K. Men det är lätt att vara efterklok.

Frågan är hur överklockningsvänlig Sandy Bridge-E är? Och hur överklockningsvänlig Ivy Bridge är ? Med en TDP på 77w så lovar det gått. 77 watt på sytem som normalt skall kunna klara 140w-170w med bra kylning låter som FET ÖVERKLOCKNING!

För övrigt så anser jag att AMD skall ta loss tummarna ur röven och fixa bulldozer! Priserna på Sandy Bridge-E säger att konsumenter behöver en bra konkurrent till Intel.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Beträffande prestandard så kan ni vara lugna, Ivy Bridge´s 1155 modeller kommer vid lansering att sämre än 3960X/3930K men bättre än 2600K/2700K. Det kommer Intel att se till! De modeller som kommer ett år senarare är en helt annan femma. Att släppa ut en modell i prisklassen 2-3K som presterar bättre än en 10K som kom ut 3 månader tidigare är att skjuta sig själv i foten. Och det gör inte Intel!

Förutom att 1156-processorerna presterade bättre än de billigare 1366-processorerna och kostade hälften... 2600K presterar även bättre än 980X i mycket (990X är inte med i testerna jag kollat på).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

1. De personer som köper 3960X köper inte med hjärnan utan med hjärtat. Det är samma typ av människor som köper en Breitling klocka för 40K instället för en Seiko för 3K. Det är personer som måste ha det värsta utan tanke på priset. 2. Intels egna tekniker var förvånade hur bra P4 extrem edition sålde när den lanserades. Alienware är ett bra exempel på hur en vara med ett "häftigt" rykte kan säljas.

3. Beträffande prestandard så kan ni vara lugna, Ivy Bridge´s 1155 modeller kommer vid lansering att sämre än 3960X/3930K men bättre än 2600K/2700K. Det kommer Intel att se till! De modeller som kommer ett år senarare är en helt annan femma. Att släppa ut en modell i prisklassen 2-3K som presterar bättre än en 10K som kom ut 3 månader tidigare är att skjuta sig själv i foten. Och det gör inte Intel!

4. 3820 är att betrakta som en instegs modell för 2011 sockeln. Mest för för personer som planerar att uppgradera till Ivy Bridge modellen av 2011 sockeln.

5. AMDs fiasko med bulldozer har fm skickat upp priserna på Sandy Bridge-E med 20-30%. Men en liten tröst är att ryktet om Bulldozer´s förmodade prestandard sänkte priset på 2500K/2600K med 500-1000:- när de lanserades. Intels marknads avdelning retar sig nog idag att det satte ett "för lågt" pris på 2500K/2600K. Men det är lätt att vara efterklok.

Frågan är hur överklockningsvänlig Sandy Bridge-E är? Och hur överklockningsvänlig Ivy Bridge är ? Med en TDP på 77w så lovar det gått. 77 watt på sytem som normalt skall kunna klara 140w-170w med bra kylning låter som FET ÖVERKLOCKNING!

För övrigt så anser jag att AMD skall ta loss tummarna ur röven och fixa bulldozer! Priserna på Sandy Bridge-E säger att konsumenter behöver en bra konkurrent till Intel.

1. Hjärtat? Aldrig funderat på att det finns folk som har nytta av prestandan i SB-E? Bara för att du inte har det betyder det inte att andra inte kan ha det. Sen är jämförelsen med klockorna riktigt usel och inte applicerbar för det minsta.

2. Helt vridet påstående utan någon som helt grund.

3. Troligtvis korrekt även om stycket är konstigt formulerat. Ivy bridge kommer t.ex. inte att ha sex kärnor vid lansering och kan därför inte spela i samma liga.

4. Seriöst, var får du allt ifrån? Varför skulle någon köpa en ny plattform enbart för att vänta till nästa generation?

5. Ännu något som är taget ur röven. Roligt att du häver ur dig specifika siffror i ditt skitsnack i alla fall. Även resten av stycket är ren dynga.

Du får mer än gärna bemöta min kritik men gör det gärna med någon som helst grund i dina påståenden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

1. Hjärtat? Aldrig funderat på att det finns folk som har nytta av prestandan i SB-E? Bara för att du inte har det betyder det inte att andra inte kan ha det. Sen är jämförelsen med klockorna riktigt usel och inte applicerbar för det minsta.

2. Helt vridet påstående utan någon som helt grund.

3. Troligtvis korrekt även om stycket är konstigt formulerat. Ivy bridge kommer t.ex. inte att ha sex kärnor vid lansering och kan därför inte spela i samma liga.

4. Seriöst, var får du allt ifrån? Varför skulle någon köpa en ny plattform enbart för att vänta till nästa generation?

5. Ännu något som är taget ur röven. Roligt att du häver ur dig specifika siffror i ditt skitsnack i alla fall. Även resten av stycket är ren dynga.

Du får mer än gärna bemöta min kritik men gör det gärna med någon som helst grund i dina påståenden.

Fast är man ute efter ren prestanda är Xeon mycket mer lockande. Intels värsting modeller i konsumentklassen är inte riktade till folk som behöver prestanda utan folk som vill ha e-penis.
Varför lägga 10 k på en sexkärnig processor när man kan lägga ungefär lika mycket och få två sexkärniga processorer (se kommande E5 1650)? Till s1366 kan man få två gånger 4 kärnor för samma pengar utan problem. Att köpa en 990EX som arbetsverktyg är ju som att köpa ett GTX580 för att köra CAD eller en Ferrari för att köra rally för den delen. Inte ett dåligt verktyg men fel för uppgiften.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

L3-cache?

Vad gör det och varför behöver jag det?

På svenska. Kanske skulle skickat frågan till fredagspanelen...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast är man ute efter ren prestanda är Xeon mycket mer lockande. Intels värsting modeller i konsumentklassen är inte riktade till folk som behöver prestanda utan folk som vill ha e-penis.
Varför lägga 10 k på en sexkärnig processor när man kan lägga ungefär lika mycket och få två sexkärniga processorer (se kommande E5 1650)? Till s1366 kan man få två gånger 4 kärnor för samma pengar utan problem. Att köpa en 990EX som arbetsverktyg är ju som att köpa ett GTX580 för att köra CAD eller en Ferrari för att köra rally för den delen. Inte ett dåligt verktyg men fel för uppgiften.

Som videokodare undrar jag varför det skulle vara bättre med en Xeon som är gjord för servers och workstations i mitt fall?
Antar att 3000 serien är gjord för tunga redigeringsprogram och annat cpu krävande men vad vet jag...
Sen finns det väl säkert folk som kommer köpa extreme edition för att dom som sagt vill ha en större e-penis .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast är man ute efter ren prestanda är Xeon mycket mer lockande. Intels värsting modeller i konsumentklassen är inte riktade till folk som behöver prestanda utan folk som vill ha e-penis.
Varför lägga 10 k på en sexkärnig processor när man kan lägga ungefär lika mycket och få två sexkärniga processorer (se kommande E5 1650)? Till s1366 kan man få två gånger 4 kärnor för samma pengar utan problem. Att köpa en 990EX som arbetsverktyg är ju som att köpa ett GTX580 för att köra CAD eller en Ferrari för att köra rally för den delen. Inte ett dåligt verktyg men fel för uppgiften.

Jo, det är sant det du säger men det borde också finnas ett antal människor som köper plattformen för att de även vill spela och inte vill ha två stationära datorer i hemmet. Men som sagt är det ju en flaggskeppsprodukt, dessa har ju alltid ett väldigt prispålägg och det är nog den enorma e-penisen som lockar de flesta köparna.

Permalänk

bara 2 modeller? SNÅLT
*ragequit*

Permalänk
Skrivet av mrlennhoff:

Hej

Det är verkligen många med kunskap som skriver här. Jag ska själv bygga en ny maskin men vet inte vad jag ska välja. Ska främst spela BF3. Ska man satsa på nya SB 6kärniga eller ska man köra den gamla SB.en? Gör den nya LGA2011 socket:en sån otrolig skillnad elller inte? Tacksam för lite "kött på benen"

Du får förmodligen något bättre prestanda med SB-E, men det är absolut inte värt priset för någon som främst spelar. Det är möjligtvis om du skall köra tre high-end kort i SLI/CF man kan fundera på saken.
När det kommer till pris/prestanda kommer i5 2500K/i7 2600K ligga långt före. Dessutom finns det inget spel idag (inklusive BF3) som inte en i7 2600K egentligen är overkill för.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NGage:

Som videokodare undrar jag varför det skulle vara bättre med en Xeon som är gjord för servers och workstations i mitt fall?
Antar att 3000 serien är gjord för tunga redigeringsprogram och annat cpu krävande men vad vet jag...
Sen finns det väl säkert folk som kommer köpa extreme edition för att dom som sagt vill ha en större e-penis .

För att med en nuvarande Xeon får du dessutom EEC-minnen och SAS vilken man inte kan roa sig med X58. Annars får du som sagt dubbla processorer istället för en och jag vill minnas att video skalar rätt bra över flera processorer. Personligen hade jag ju föredragit 8 kärnor istället för 6 men det kanske bara är jag. Fast just video lär väl inom en inte alltför avlägsen framtid läggas över rätt mycket på grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WrongTarget:

Du får förmodligen något bättre prestanda med SB-E, men det är absolut inte värt priset för någon som främst spelar. Det är möjligtvis om du skall köra tre high-end kort i SLI/CF man kan fundera på saken.
När det kommer till pris/prestanda kommer i5 2500K/i7 2600K ligga långt före. Dessutom finns det inget spel idag (inklusive BF3) som inte en i7 2600K egentligen är overkill för.

Kan ju även lägga till att för multiGPU-lösningar så borde Ivy Bridge klara sig bra också eftersom det får PCI-e 3.0. Eftersom man kan köra dubbla GPU på en 8x PCI-e 2 så ska man kunna köra fyra GPU på en 16x PCI-e 3. Det handlar bara om att moderkortstillverkarna ska implimentera det vilket de troligtvis kommer vara snabba att göra. Det finns ju redan idag kort med fyra fem PCI-e 2 x16 portar fast bara en kanal.
De som ska köpa s2011 är då de som antingen behöver mycket RAM eller en större e-Penis. För spelare ser jag ingen anledning alls faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Blofeld:

Förstår inte riktigt vitsen med SB-E, kollar man på preview-testet nedan så är vinsten inte direkt makalös, dock är skillnaden i pris det:

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3960x-x79-perform...

Skulle säga att prestanda är exakt så mycket bättre man kan förvänta sig. SNB-E har dubbelt så hög minnesbandbredd som Core i7 2600, den är 50% snabbare på de saker som effektivt kan köras på många CPU-kärnor.

Problemet är att det en förkrossande majoritet av läsarna av swec använder dator till så är redan 4 kärnor mer än tillräckligt och den minnesbandbredd som Core i7 2600 kommer inte ens nära att vara en flaskhals i t.ex. spel. Det i princip alla krävande användare av skribordsdatorer egentligen är så hög single-thread prestanda som möjligt, får högre single-thread prestanda kommer göra skillnad i många desktop-applikationer. Dock så lär spel ofta vara begränsade av GPUn, så där kanske man ändå inte ser en förbättring.

Dual core CPUer från Intel/AMD har väl funnits sedan 2005/2006, quad core har funnits sedan 2007. Ändå är det väldigt få program som på ett vettigt sätt använder mer än 1 CPU-kärna 5-6 år senare. Det beror på antagligen på usla programmerare, eller?

Faktum är att många problem inte KAN omvandlas till att köras effektivt på fler CPU-kärnor. Den typen av problem är tyvärr väldigt vanliga i de program vi kör på vår desktop. På servers ser det mycket bättre ut då man alltid kan utnyttja flera kärnor genom att hantera olika anrop på olika kärnor. På desktop finns oftast bara en användare som vill att det enda problem han/hon jobbar med ska gå så fort som möjligt.

För att ta ett ganska enkelt konkret exempel på vad man kan göra, låt oss studera en typ av algoritm som angriper problemet med "dived-and-conqueror". Många sorteringsalgoritmer hamnar i detta fack, man har N element och man löser problemet genom att dela upp dessa element och så kan man sortera delarna oberoende (i.e. på olika CPU-kärnor) av varandra (dived). Sedan kombinerar man delarna (conqueror) för att lösa hela problemet, detta steg är svårt att köra parallellt.

Det finns ett begrepp som kallas span law & work law. Work är den totala mängd arbete som måste utföras i algoritmen och för "dived-and-conqueror" algoritmer är detta proportionellt mot (N*log(N)) där N är totala mängden element. Span är den minsta mängd jobb där steg S inte kan utföras innan steg S-1 är klart, i.e. det är den mängd jobb som måste utföras seriellt (== på en och samma CPU-kärna). För merge-sort och quick-sort (som båda är "divide-and-conqueror" sorterings algoritmer) så är detta proportionellt mot N (om man antar att alla delsteg tar samma tid blir det ganska exakt 2*N).

Det finns ett samband mellan "span" och "work" för att räkna ut maximal parallelism man någonsin kan får (i.e. om kommunikation mellan CPU-kärnor vore gratis, vilket det inte är). I detta fall blir parallelismen maximal proportionellt mot log(N) och om vi antar att alla steg tar exakt lika lång tid så är parallismen log(N)/2.

Antag att man i t.ex. ett spel vill sortera något det finns väldigt mycket av, t.ex. partiklar. Anta att vi har så mycket som 200.000 partiklar att sortera. 2-logaritmen av 200.000 är ungefär 18, så vi har en maximal parallelism på 9. Så då är t.ex. BD skitbra med sina 9 kärnor?
Hyfsad, men kanske inte så bra som det verkar. Maximal parallelism på 9 är när man har oändligt med CPU-kärnor...

Så vad har vi för parallelism på 2, 4, 6 resp 8 kärnor då? Då får man gå via Amdals law. Vi maximal parallelism på oändligt med kärnor, stoppar man in det i 1/(1-P)=9 -> P=8/9=0.88888..., i.e. algoritmen är parallel till 89%.

Maximal ökning på S kärnor blir då 1/((1-.89)+.89/S), i.e.
två kärnor -> 1.8
fyra kärnor -> 3.0
sex kärnor -> 3.9
åtta kärnor -> 4.5

Detta är alltså teoretisk max, det är OMÖJLIGT att komma över denna siffra given den algorithm vi har. Sedan blir det ju lägre på just BD då man inte har 8 "riktiga" kärnor. Notera också att två kärnor fungerar rätt bra, men sedan droppar effektiviteten av väldigt snabbt!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är det speciella med Ivy Bridge?

Jag har inte sett vart nyheterna om den listas.

Här kan du läsa mycket: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/10/10/all-about-iv...

Listat på wikipedia:
Intel's tri-gate transistor technology (up to 50% less power consumption)[15]
PCI Express 3.0 support.[16]
Max CPU multiplier of 63 (57 for Sandy Bridge)
RAM support up to 2800MT/s in 200MHz increments
Next Generation Intel HD Graphics with DirectX 11, OpenGL 3.1, and OpenCL 1.1 support.
The built-in GPU is believed to have up to 16 execution units (EUs), compared to Sandy Bridge's maximum of 12.[17]
The new random number generator and the RdRand instruction,[18] which is codenamed Bull Mountain.[19]
Next Generation Intel Quick Sync Video.[17]
DDR3 low voltage for mobile processors
Multiple 4k video playback

Permalänk
Skrivet av rSon:

1. Hjärtat? Aldrig funderat på att det finns folk som har nytta av prestandan i SB-E? Bara för att du inte har det betyder det inte att andra inte kan ha det. Sen är jämförelsen med klockorna riktigt usel och inte applicerbar för det minsta.

2. Helt vridet påstående utan någon som helt grund.

3. Troligtvis korrekt även om stycket är konstigt formulerat. Ivy bridge kommer t.ex. inte att ha sex kärnor vid lansering och kan därför inte spela i samma liga.

4. Seriöst, var får du allt ifrån? Varför skulle någon köpa en ny plattform enbart för att vänta till nästa generation?

5. Ännu något som är taget ur röven. Roligt att du häver ur dig specifika siffror i ditt skitsnack i alla fall. Även resten av stycket är ren dynga.

Du får mer än gärna bemöta min kritik men gör det gärna med någon som helst grund i dina påståenden.

1. Personer som behöver proffisionell rå CPU kraft köper Xeon! Ta och titta på HPs Z workstation, Dell Precision, Fujitsu Celsius mm.
Företag som sysslar med olika typer av renderingar köper Workstation med Xeon! Tror du inte mig så ring Volvo, ABB, Eriksson, SKF, Tetra laval mm. Deras IT-avd betraktar I7 990X som en hobby CPU !

2. Hörde det personligen av Intels egna tekniker under en 2 dagars utbildning i samband med P4 med hyperthredding. Det var via mitt gamla jobb. De var förvånade att så många köpte P4 extreme edition med tanke på prislappen och att xeon fanns då som nu.

3. Vi är överens om 1 sak !

4. Varför skulle någon köpa I7 920 när I7 860 har ungefär samma prestandard. Priset för CPU+MoBo var högre för I7 920 än I7 860.
Orsaken var att kunna uppradera till bättre CPU när nya modeller släpptes alt när priserna gick ner. Exempel I7 960 kostar idag mindre än I7 920 när den släpptes. I7 920 var instegsmodellen för 1366 sockeln. De flesta som köpte den hade en tanke om framtida upgradering i bakhuvudet. Att Intel skulle införa nya socklar var nog en överaskning för många. Tänk efter hur länge 775 har levt.

5. Varför tror du att Intel satt så låga priser i förhållande till prestandarden för 1155 CPU ? En I7 970+MoBo kostade ca 12K i oktober 2010. En 2600K + MoBo kostade ca 4.0K i januari 2010. Och 2600K har lika bra prestandard som 970. Vi var många som var förvånande över hur bra 2500K/2600K var i förhållande till priset. Och att man gjorde dem helt upplåsbara. Minnes man Intels inställning till överklockning för 10år sedan så..
Prissättningen av 2500K/2600K var i första hand riktat mot att ta kunder från AMD. Att sedan Bulldozer inte levde upp till förväntningarna var grädde på moset. Tror du att Intel hade satt ett så lågt pris om de hade vetat Bulldozers prestandard ?

30 års erfarenhet av datorer har lärt mig ett och annat.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Antielefant
Skrivet av rSon:

Jo, det är sant det du säger men det borde också finnas ett antal människor som köper plattformen för att de även vill spela och inte vill ha två stationära datorer i hemmet. Men som sagt är det ju en flaggskeppsprodukt, dessa har ju alltid ett väldigt prispålägg och det är nog den enorma e-penisen som lockar de flesta köparna.

Nej.

2011 är till för folk som mig som handlar datorer till offentlig verksamhet samt företag, där man inte pratar i3/i5 annat än som skrivmaskiner och där Xeon snarare är standard för dem som behöver prestanda.

Sandy Bridge Xeon finns visserligen till 1155 (sitter en Xeon E3 1280, vilket motsvarar en i7 2700, och ett Quadro 4000 i min jobburk), men för tunga CAD- eller renderingsdatorer är sexkärnigt mer eller mindre ett krav och priset mindre viktigt. Ska det hantera flera tunga databaser samtidigt är mer minne och en bredare minnesbuss också viktigt.

För privatpersoner däremot? Ingen som helst vinst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Nej.

2011 är till för folk som mig som handlar datorer till offentlig verksamhet samt företag, där man inte pratar i3/i5 annat än som skrivmaskiner och där Xeon snarare är standard för dem som behöver prestanda.

Sandy Bridge Xeon finns visserligen till 1155 (sitter en Xeon E3 1280, vilket motsvarar en i7 2700, och ett Quadro 4000 i min jobburk), men för tunga CAD- eller renderingsdatorer är sexkärnigt mer eller mindre ett krav och priset mindre viktigt. Ska det hantera flera tunga databaser samtidigt är mer minne och en bredare minnesbuss också viktigt.

För privatpersoner däremot? Ingen som helst vinst.

Tror ni har samma åsikt men blir förvirrade av termerna då det är samma sockel (LGA 2011) till både Xeon och i7. Vore tydligare att säga att X79-plattformen är till för e-penis och Xeonplattformen (vad nu det nya chipsetet kommer heta för tror inte de kommer köra vidare på E5500) är till för folk som är ute efter faktisk prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej.

2011 är till för folk som mig som handlar datorer till offentlig verksamhet samt företag, där man inte pratar i3/i5 annat än som skrivmaskiner och där Xeon snarare är standard för dem som behöver prestanda.

Sandy Bridge Xeon finns visserligen till 1155 (sitter en Xeon E3 1280, vilket motsvarar en i7 2700, och ett Quadro 4000 i min jobburk), men för tunga CAD- eller renderingsdatorer är sexkärnigt mer eller mindre ett krav och priset mindre viktigt. Ska det hantera flera tunga databaser samtidigt är mer minne och en bredare minnesbuss också viktigt.

För privatpersoner däremot? Ingen som helst vinst.

Tack! En som begriper! Fråga till dig: Hur förklara man vitsen med Xeon CPU och Quadro/Fire kort för människor som tror att "Super" PC är det samma som hög fps i det senaste spelet ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

1. Personer som behöver proffisionell rå CPU kraft köper Xeon! Ta och titta på HPs Z workstation, Dell Precision, Fujitsu Celsius mm.
Företag som sysslar med olika typer av renderingar köper Workstation med Xeon! Tror du inte mig så ring Volvo, ABB, Eriksson, SKF, Tetra laval mm. Deras IT-avd betraktar I7 990X som en hobby CPU !

2. Hörde det personligen av Intels egna tekniker under en 2 dagars utbildning i samband med P4 med hyperthredding. Det var via mitt gamla jobb. De var förvånade att så många köpte P4 extreme edition med tanke på prislappen och att xeon fanns då som nu.

3. Vi är överens om 1 sak !

4. Varför skulle någon köpa I7 920 när I7 860 har ungefär samma prestandard. Priset för CPU+MoBo var högre för I7 920 än I7 860.
Orsaken var att kunna uppradera till bättre CPU när nya modeller släpptes alt när priserna gick ner. Exempel I7 960 kostar idag mindre än I7 920 när den släpptes. I7 920 var instegsmodellen för 1366 sockeln. De flesta som köpte den hade en tanke om framtida upgradering i bakhuvudet. Att Intel skulle införa nya socklar var nog en överaskning för många. Tänk efter hur länge 775 har levt.

5. Varför tror du att Intel satt så låga priser i förhållande till prestandarden för 1155 CPU ? En I7 970+MoBo kostade ca 12K i oktober 2010. En 2600K + MoBo kostade ca 4.0K i januari 2010. Och 2600K har lika bra prestandard som 970. Vi var många som var förvånande över hur bra 2500K/2600K var i förhållande till priset. Och att man gjorde dem helt upplåsbara. Minnes man Intels inställning till överklockning för 10år sedan så..
Prissättningen av 2500K/2600K var i första hand riktat mot att ta kunder från AMD. Att sedan Bulldozer inte levde upp till förväntningarna var grädde på moset. Tror du att Intel hade satt ett så lågt pris om de hade vetat Bulldozers prestandard ?

30 års erfarenhet av datorer har lärt mig ett och annat.

Oj, credd till dig för ett mycket bättre inlägg än det första även om våra meningar går isär.

1. Jo, jag är medveten om att X79 är inget man köper till företaget men jag tror fortfarande att det finns en målgrupp för X79 i hemmet som inte bara är ute efter det värsta. Detta trots att gruppen för större e-penis är mångdubbel.

2. Tror att jag missuppfattade dig förra gången. Jag antar att det hela handlar om att teknikerna missbedömde efterfrågan. Vet i fan hur jag tänkte först tbh. Ledsen för på hoppningen där.

4. Jag tror fortfarande att du är helt ute och cyklar i det resonemanget. Jag kan sätta minst 100 kr på att de flesta inte köpte en I7 920 för att bara ha så länge. I7 860 kom långt efter 920 också. Jag köpte själv min s1366-plattform efter att s1156 hade släppts och det var inte för att uppgradera senare utan för att jag kände att plattformen var bättre för mina behov och den passade min plånbok. Prisskillnaden var inte så stor då heller, det var precis när 950 gick ner i pris.

5. För att det var ett tock från Intel? Denna gång valde Intel att ersätta low mid-end innan high och därför blev den väldigt prisvärd sett till s1366. Och självklart var det för att konkurrera mot AMD, vad skulle det annars ha varit? Ärligt talat tror jag inte att Bulldozer hade så mycket att göra med Intels prissättning då de måste ha vetat att den låg relativt långt bort i tiden med god marginal för justeringar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

Oj, credd till dig för ett mycket bättre inlägg än det första även om våra meningar går isär.

1. Jo, jag är medveten om att X79 är inget man köper till företaget men jag tror fortfarande att det finns en målgrupp för X79 i hemmet som inte bara är ute efter det värsta. Detta trots att gruppen för större e-penis är mångdubbel.

2. Tror att jag missuppfattade dig förra gången. Jag antar att det hela handlar om att teknikerna missbedömde efterfrågan. Vet i fan hur jag tänkte först tbh. Ledsen för på hoppningen där.

4. Jag tror fortfarande att du är helt ute och cyklar i det resonemanget. Jag kan sätta minst 100 kr på att de flesta inte köpte en I7 920 för att bara ha så länge. I7 860 kom långt efter 920 också. Jag köpte själv min s1366-plattform efter att s1156 hade släppts och det var inte för att uppgradera senare utan för att jag kände att plattformen var bättre för mina behov och den passade min plånbok. Prisskillnaden var inte så stor då heller, det var precis när 950 gick ner i pris.

5. För att det var ett tock från Intel? Denna gång valde Intel att ersätta low mid-end innan high och därför blev den väldigt prisvärd sett till s1366. Och självklart var det för att konkurrera mot AMD, vad skulle det annars ha varit? Ärligt talat tror jag inte att Bulldozer hade så mycket att göra med Intels prissättning då de måste ha vetat att den låg relativt långt bort i tiden med god marginal för justeringar.

Den målgruppen är nog folk som vill ha prestanda men inte har koll utan frågar efter en bra dator på sidor på Sweclockers och där får rådet att köpa X79 eftersom alla här "vet" att det är det bästa.
Enda fallet är väl om man av någon outgrundlig anledning tänker jobba med beräkningstunga saker och spela spel med dubbla grafikkort på samma dator och den marknaden kan jag lova dig är minimal. I övrigt vinner Xeon när det kommer till arbete.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24