Permalänk
Medlem

Antec H2O 620 kylare låter illa (pumpen)

Min antec h2o 620 jag precis installerat låter så här: http://www.youtube.com/watch?v=rzxfyXu3kvM&feature=related

Dock verkar den i videon låta mkt mer. Min låter inte direkt mycket men tillräckligt för att överrösta allt i lådan, orka ha ett skorrande ljud i datorn, så ska det väl inte vara?

Någon som har erfarenhet om något liknande?

Pumpen verkar gå i 1400 rpm oavsett load osv.

Provade lägga datorn platt på sidan, då lät det mindre, har även provat montera den med slangarna uppåt och nedåt, nu kör jag åt sidan som på bilden i manualen (manualen som är totalt värdelös).

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Min gör ifrån sig ett sånt där ljud ibland men då väldigt lågt och slutar efter en stund. Inget jag stör mig på alls. Verkar dock som många har haft problem med att den låter hela tiden och mycket.

Vilket "fläktuttag" har du pumpen kopplad till? Om den är kopplad i CPU_FAN testa sätta den i en SYS_FAN. Vad jag hört så kan det bero på att den går i ett speciellt läge där den låter mycket. Testa stänga av ev. fläktkontroller för SYS_FAN i bios.

Permalänk
Medlem

Verkar vara luft i systemet. Kan man lufta och fylla på de där slutna systemen på något sätt?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

:/

Måste vara luft i, och för mycket. Vissa har tydligen kunnat skaka på sina och fått luften att stanna utanför pumpen men det funkar inte för mig.

Kört i både cpu och sys-fan.

När jag håller den i vissa lägen är den så gott som helt tyst, ganska störande att det inte fungerar monterat...

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

:/

Måste vara luft i, och för mycket. Vissa har tydligen kunnat skaka på sina och fått luften att stanna utanför pumpen men det funkar inte för mig.

Kört i både cpu och sys-fan.

När jag håller den i vissa lägen är den så gott som helt tyst, ganska störande att det inte fungerar monterat...

Precis som i ett värmesystem i ett hus så fungerar det inte om det kommer in luft i systemet. Det är då lite konstigt att det inte går att lufta dessa små kompakta slutna system och fylla på med mer vatten. Om den dessutom inte låter i vissa lägen verkar som att luften då fastnar någonstans så den inte kan komma någonstans vilket då gör att pumpen tystnar. Pumpen använder dessutom vattnet att kyla av sig själv så det är absolut inte bra någonstans och har du garanti kvar så är det bara att skicka in skiten.

Vatten och elektronik hör inte ihop

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Min antec h2o 620 jag precis installerat låter så här: http://www.youtube.com/watch?v=rzxfyXu3kvM&feature=related

Dock verkar den i videon låta mkt mer. Min låter inte direkt mycket men tillräckligt för att överrösta allt i lådan, orka ha ett skorrande ljud i datorn, så ska det väl inte vara?

Någon som har erfarenhet om något liknande?

Pumpen verkar gå i 1400 rpm oavsett load osv.

Provade lägga datorn platt på sidan, då lät det mindre, har även provat montera den med slangarna uppåt och nedåt, nu kör jag åt sidan som på bilden i manualen (manualen som är totalt värdelös).

Så lät exakt min gamla 620!
Skickar tillbaka den till Inet, dom gör en koll, undersöker den totalt men enligt dom så hade inte ljudet uppstått vid deras tester.

Jag skrev att jag vill INTE att dom skickar tillbaka en likadan så jag fick utbytt den mot en H60 i "goodwill" fast att dom inte hade fått fram oljudet från pumpen.

Men det roliga är att både jag, min mor, min far, och flertal av min kompisar har hört det ljudet och undrat vad det var..

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Kan ju varit så att de tyckt den lät OK, särskilt om de inte testar i ett tyst rum. Men enligt någon i Antecs support som skrev på ett forum ska pumpen knappt vara hörbar, det är tydligen normalt att det finns lite luft i den men att den normalt sätter sig i kylaren och inte i pumpen.

Sitter och lyssnar på min just nu.

Det enda jag funderar på är om pumpen ska gå i 1400rpm. Har hört folk säga att den bör gå uppåt 3k rpm.

Har kopplat i SYS och CPU fan på mitt sabertooth 990fx med all fläktkontroll avstängd, tycker ett så pass "bra" moderkort borde ge rätt spänning.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Kan ju varit så att de tyckt den lät OK, särskilt om de inte testar i ett tyst rum. Men enligt någon i Antecs support som skrev på ett forum ska pumpen knappt vara hörbar, det är tydligen normalt att det finns lite luft i den men att den normalt sätter sig i kylaren och inte i pumpen.

Sitter och lyssnar på min just nu.

Det enda jag funderar på är om pumpen ska gå i 1400rpm. Har hört folk säga att den bör gå uppåt 3k rpm.

Har kopplat i SYS och CPU fan på mitt sabertooth 990fx med all fläktkontroll avstängd, tycker ett så pass "bra" moderkort borde ge rätt spänning.

Precis, kan ha varit så.
Har inte kollat upp vad den pumpen ska gå i men en H60 pump, som min går i 4299rpm.
Du ska ha pumpen inkopplad på CPU_FAN för att den ska maximal med strömförsörjning så att pumpen inte ska gå sönder.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

kolla bios i stället så att pumpen får rätt volt tal
den vill ha ett konstant volt tal
det hänger mindre på vad du har för moderkort och mer på nätagget
om pumpen inte får konstant 12v så kan den låta illa till och med gå sönder
dom är naturligtvis konstruerade för att klara att gå i tex 11.8 - 12.2v (brett exempel)
men dom vill fortfarande ha ett konstant volt tal inte ligga och pendla mellan 11.8 - 12.2v

hade detta problem själv med min H50 men efter lite bios fipplande så får den ett konstant volt tal och går tyst och fint

naturligt vis kan det vara luft i systemet men det går att få "bort" alltså sätta sig i radiatorn istället
skruvade ur en polares
satte i orginal kylaren
satte på datorn med pumpen inkopplad på samma uttag som förut i detta fall sys-fan uttaget i brist på annan ström källa
och vände och vred på radiatorn och pumpen lite så att luften flyttade sig till radiatorn
skruvade tillbaka allt noga med att inte vända på radiatorn eller pumpen allt för mycket så vi skulle flytta luften igen
och problemet löst

hoppas detta hjälpte

//pumba

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

min antec 620 pump visar också 1400 rpm när den är kopplad till moderkortet, så antar att det är som det ska för min är tyst

Permalänk
Medlem

Okej. Varit in en sväng till i BIOS. Ser inte att jag kan ändra volt till fläkten någonstans, hur bör det se ut i så fall? Det enda jag kan ändra med fläktarna är under "monitor" där jag kan ändra Q-fan och se hastigheter samt spänning på olika saker. Manualen nämner ingenting annat än att man ska koppla fläkten i en 3-pin connector och cpu har väl 4 (alltid/ofta?)? Skitsamma, alla mina kontakter har 4 pins. Kör i alla fall i CPU_FAN nu och det gör ingen skillnad mot SYS.

Eftersom Antec har sagt att pumpen bör gå i ca 3k RPM - hur får man den att göra det? (står inte i manualen men någon har frågat antec)

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Eftersom Antec har sagt att pumpen bör gå i ca 3k RPM - hur får man den att göra det? (står inte i manualen men någon har frågat antec)

Pumpen på den kylaren ska alltid gå på omkring 1400RPM, så de har förmodligen sagt fel. Om jag var du skulle jag reklamera kylaren.

Permalänk
Medlem

OK.

Då finns det inga fler alternativ för vad jag kan göra själv.

Tack för svaren!

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara intressant för andra:

Jag tog lös radiatorn och skakade på den tills pumpen blev så tyst som möjligt, krävdes några försök. Enligt Antec motverkar det luftfickor i pumpen. Upplever att jag fick den att gå liiite tystare med hjälp av det. Riktigt tyst verkar den inte kunna gå. Smällde på en till fläkt på radiatorn och har nu sammanlagt 9 fläktar i datorn som nästan dränker pumpljudet.

Chips och battlefield nu, får se om jag orkar bemöda mig att skicka in fläkten.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

hmm kopplade in min idag
låter såhär http://www.youtube.com/watch?v=xde-R-GnuRI

tror ni webhallen är pigga på att byta ut den?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar inte ha särskilt pigg mailsupport öht. Inte fått något svar angående min ännu.

Min låter exakt så där! Händer exakt samma sak när jag vänder på pumpen osv.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Var inga problem att byta den, gick smidigt och snabbt. Nu har jag turen att ha nära till en butik

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

hmm kopplade in min idag
låter såhär http://www.youtube.com/watch?v=xde-R-GnuRI

tror ni webhallen är pigga på att byta ut den?

den där måste dom byta ut
det där är inte luft i systemet
det där låter mer som ett lager som gett upp

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av niro:

hmm kopplade in min idag
låter såhär http://www.youtube.com/watch?v=xde-R-GnuRI

tror ni webhallen är pigga på att byta ut den?

Exakt sådär låter min H80. Ska lämna in den hos Inet i veckan. Jobbigt att vara utan kylare en vecka dock tills jag får en ny, orka standardklock och standardkylare

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Antec 620 idag. Min låter precis som det demonstrerats på Youtube. Irriterande!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Är det fastslaget att det är luft i systemet som är problemet? Samt, byte i butik som gäller?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av CreX:

Är det fastslaget att det är luft i systemet som är problemet? Samt, byte i butik som gäller?

Kan nog bero både på att det finns luft i systemet eller att pumpen helt enkelt är trasig. Ja, du kan byta den. Själv fick jag en ny från Inet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Verkar bero på dålig pump. Det ska vara lite luft i systemet enl. Antec.

Fick min utbytt mot en som låter mycket mindre, men den har fortfarande ett lite jobbigt högfrekvent ljud som i videon niro postade. Tack vare att det är så högfrekvent blir det jobbigt att lyssna på. Ska prova rotera pumpen sen.

Hur har ni placerat era pumpar? Har den just nu så att slangarna går in/ut rakt åt höger.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag skaffade 2st Scythe Gentle Typhoon och satte på radiatorn i Push n' Pull. I samma veva gjorde jag följande:
1) Bytte kylpasta.
2) Installerade pumpen upp och ned.
3) Startade datorn med radiatorn i handen.
4) Skakade på radiatorn, pumpen började sörpla. Efter sörplandet blev tyst skakade jag radiatorn igen. Upprepade detta ungefär fyra gånger.
5) Stängde av datorn + Skruvade fast radiatorn.
6) Startade datorn för att köra Prime95 osv.

Pumpen knackar INTE längre. Inte gjort det på över en timme nu. Hoppas det förblir så!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Falskt alarm, den knastrar / knackar nu igen. Verkar komma å gå. Byta som gäller då?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade problem med min 620 och ville skicka tillbaka den. Men av ren slöhet lät jag en sitta kvar i nån vecka och då försvann ljudet

Angående pumphastigheten så är det väl fläktens hastighet (1400 rpm) som redovisas.

Se som sagt till att stänga av alla fläktkontroller till CPUn så pumpen alltid går med max hastighet!
Vill man sen ha fläktkontroll på själva fläkten till radiatorn så får man sätta dit en separat.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Det later som om det finns luft i pumpen, om den fungerar likadant som en los pump gor brukar luften forsvinna ur pumpen efter nagra timmar drift och det samlas nan annan stans, i radden i det har fallet skulle jag gissa.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Jag hade problem med min 620 och ville skicka tillbaka den. Men av ren slöhet lät jag en sitta kvar i nån vecka och då försvann ljudet

Angående pumphastigheten så är det väl fläktens hastighet (1400 rpm) som redovisas.

Se som sagt till att stänga av alla fläktkontroller till CPUn så pumpen alltid går med max hastighet!
Vill man sen ha fläktkontroll på själva fläkten till radiatorn så får man sätta dit en separat.

Sen jag satte pumpen upp och ned så dyker ljudet upp extremt sällan iaf. Innan knackade/sprakade den hela tiden.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

hmm kopplade in min idag
låter såhär http://www.youtube.com/watch?v=xde-R-GnuRI

tror ni webhallen är pigga på att byta ut den?

Jag installerade min för ett par dagar sedan och min låter precis så de första 10 minuterna när man startar datorn. Riktigt irriterande, men sedan försvinner det och den blir tyst. Tips på hur man löser det här? Handlar det också om luft i systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel87:

Jag installerade min för ett par dagar sedan och min låter precis så de första 10 minuterna när man startar datorn. Riktigt irriterande, men sedan försvinner det och den blir tyst. Tips på hur man löser det här? Handlar det också om luft i systemet?

Det är och ska vara luft i systemet då värme får vattnet att expandera något. Prova installera pumpen på processorn upp och ned. Har hjälpt mig.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum