Permalänk
Medlem

Stoppa automatiskt downclock

Hittade inga andra trådar med relevant ämne!

Det jag frågar er är hur man kan stoppa processorn från att downclocka sig själv när det bildas bara lite värme? Det borde vara möjligt!
Jag skiter i livslängden, den ska lida och slita för mitt nöje!

Mvh

Permalänk
Medlem

AVaktivera speedstep (EIST) och C1E.
Men rykten går att SB ocar bättre med dom på.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

AVaktivera speedstep (EIST) och C1E.
Men rykten går att SB ocar bättre med dom på.

Kan du berätta lite mer utförligare i steg hur man gör och förklara vad SB/Ocar är? Processorn jag vill tweaka är en Intel ii5-450M

Permalänk
Testpilot

Den klockar inte ner sin på grund av att det bildas lite värme utan klockar ner sig för att bilda mindre värme, låter du din processor gå för fullt hela tiden kommer den bli varmare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Den klockar inte ner sin på grund av att det bildas lite värme utan klockar ner sig för att bilda mindre värme, låter du din processor gå för fullt hela tiden kommer den bli varmare.

Ja, jag förstår detta helt och fullständigt. Det ligger på mitt ansvar att "paja" min processor! Har du kunskaper om hur man avaktiverar downclockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kan du berätta lite mer utförligare i steg hur man gör och förklara vad SB/Ocar är? Processorn jag vill tweaka är en Intel ii5-450M

SB = Sandy Bridge
OC = overclocka.

En mobil CPU skal du inte skoja med. Tror inte du har möjlighet heller.
Ellers så hittar du dom i bios.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ve och elände!

Det är dags för företagen att börja göra groteska laptops där du inte har mobila enheter, dvs du använder dig av vanliga dator komponenter och kan bygga/byta ut hardvåra vid behov längre fram i tiden!

Slim? Fit? Ultra Book? Pfft, ge mig en jävla redig groteskt laptop skal med tillhörande skärm!!!! Kan ej ha stationär dator :-/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Särimner:

Ja, jag förstår detta helt och fullständigt. Det ligger på mitt ansvar att "paja" min processor! Har du kunskaper om hur man avaktiverar downclockning?

Det finns ingen mening med avaktivera det, du påverkas inte negativt av att CPU'n klockar ner sig när den inte behöver en högre klockfrekvens.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ja, jag förstår detta helt och fullständigt. Det ligger på mitt ansvar att "paja" min processor! Har du kunskaper om hur man avaktiverar downclockning?

Processorn mår inte sämre för att du stänger av speedstep och liknande, de är bara till för att sänka energiförbrukningen/värmen när effekten inte behövs.
Alltså när du inte gör någonting på datorn klockas den ner, så fort du börjar pilla med något program eller liknande så hoppar den upp i normal klockfrekvens igen!
Ser ingen mening med att stänga av funktionen?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Särimner:

Ve och elände!

Det är dags för företagen att börja göra groteska laptops där du inte har mobila enheter, dvs du använder dig av vanliga dator komponenter och kan bygga/byta ut hardvåra vid behov längre fram i tiden!

Slim? Fit? Ultra Book? Pfft, ge mig en jävla redig groteskt laptop skal med tillhörande skärm!!!! Kan ej ha stationär dator :-/

Och hur skulle dessa komponenter drivas?
Du skulle ändå vara tvungen att koppla in en sladd i väggen, och då kan du lika stoppa ner en htpc i väskan, så har du en dator som springer om en laptop.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det finns ingen mening med avaktivera det, du påverkas inte negativt av att CPU'n klockar ner sig när den inte behöver en högre klockfrekvens.

Påverkas oerhört negativt då det downclockar sig enbart när jag spelar BF3... Alla andra program så är den snäll och spinner på 2,66GHz turbo. Men så fort min muspekare närmar sig bf3.exe så downclockar den sig... förståeligt när spelet äter minne men... frustrerade ändå

Permalänk
Medlem

Om du stänger av det handlar det inte längre om att förkorta livslängden utan om att total förstöra processorn. Det finns en anledning till att den klockar ner sig..

En rolig film från innan de hade auto shutdown och down clock http://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och hur skulle dessa komponenter drivas?
Du skulle ändå vara tvungen att koppla in en sladd i väggen, och då kan du lika stoppa ner en htpc i väskan, så har du en dator som springer om en laptop.

Får formulera mig bättre!

Självklart mha direkt ström, men jag bor i en pass så liten lght att den inte får plats med stationär. När jag använder mig av laptopen kopplar jag den alltid till strömuttagen för maximal prestanda efter lite tweaking självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Påverkas oerhört negativt då det downclockar sig enbart när jag spelar BF3... Alla andra program så är den snäll och spinner på 2,66GHz turbo. Men så fort min muspekare närmar sig bf3.exe så downclockar den sig... förståeligt när spelet äter minne men... frustrerade ändå

Så ska den inte bete sig, låter mer som värmeproblem.
Och även om spelet äter minne så skulle processorn inte klocka ner sig?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Så ska den inte bete sig, låter mer som värmeproblem.
Och även om spelet äter minne så skulle processorn inte klocka ner sig?

I-lands problem... Jag vet inte riktigt, värmen har alltid varit som den ska. En gång blev laptopen extremt varmt men det var pga damm i fläkten, jag löste problemet med mha lite hederlig tryckluft på burk!

Permalänk
Medlem

Du förlorar ingen prestanda genom att den klockar ner sig, men om du förlorar prestanda har du nått annat problem, tex överhettning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du förlorar ingen prestanda genom att den klockar ner sig, men om du förlorar prestanda har du nått annat problem, tex överhettning

Vet du någon riktigt bra kylarplatta? Har köpt två olika tidigare men trots tre fläktar etc kylde kylplattorna riktigt jävla kasst! Skulle behöva lite flytande kväve och refrigator...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Särimner:

Får formulera mig bättre!

Självklart mha direkt ström, men jag bor i en pass så liten lght att den inte får plats med stationär. När jag använder mig av laptopen kopplar jag den alltid till strömuttagen för maximal prestanda efter lite tweaking självklart

Varför då inte köpa en liten stationär, htpc till exempel, som inte är särskilt mycket större än en laptop men som har otroligt mycket mer prestanda?

Skrivet av Särimner:

I-lands problem... Jag vet inte riktigt, värmen har alltid varit som den ska. En gång blev laptopen extremt varmt men det var pga damm i fläkten, jag löste problemet med mha lite hederlig tryckluft på burk!

Skrivet av Särimner:

Påverkas oerhört negativt då det downclockar sig enbart när jag spelar BF3... Alla andra program så är den snäll och spinner på 2,66GHz turbo. Men så fort min muspekare närmar sig bf3.exe så downclockar den sig... förståeligt när spelet äter minne men... frustrerade ändå

Den ska inte klocka ner sig när du startar BF3, då är det något annat som är fel. Vad är det för laptop?
Den kanske inte klarar av påfrestningarna helt enkelt, så den måste klocka ner sig (throttlar) för att inte överhettas och dö. Det har väl för övrigt inget med minnet att göra..?

Skrivet av Särimner:

Vet du någon riktigt bra kylarplatta? Har köpt två olika tidigare men trots tre fläktar etc kylde kylplattorna riktigt jävla kasst! Skulle behöva lite flytande kväve och refrigator...

Säker på att fläktarna blåste mot insugshålen?
Annars gör dem ingen nytta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför då inte köpa en liten stationär, htpc till exempel, som inte är särskilt mycket större än en laptop men som har otroligt mycket mer prestanda?

Den ska inte klocka ner sig när du startar BF3, då är det något annat som är fel. Vad är det för laptop?
Den kanske inte klarar av påfrestningarna helt enkelt, så den måste klocka ner sig (throttlar) för att inte överhettas och dö. Det har väl för övrigt inget med minnet att göra..?

Säker på att fläktarna blåste mot insugshålen?
Annars gör dem ingen nytta.

1. Inget vidare att uppgradera i framtiden

2. Nej, inte det

3. Haha ja

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Särimner:

1. Inget vidare att uppgradera i framtiden

2. Nej, inte det

3. Haha ja

1. Varför inte?
Den är inte svårare att uppgradera än vilken annan dator som helst... En laptop däremot kommer du (allra oftast) inte kunna uppgradera.

2.Det är enda anledningen jag kan komma på till att den skulle klocka ner sig... Som sagt, vad är det för laptop?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Säg vilka specs din laptop har så kan vi ju se om den ens orkar köra bf3!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

1. Inget vidare att uppgradera i framtiden

2. Nej, inte det

3. Haha ja

1. För att du är lat

2. Varför säger du tvärt emot när folk försöker hjälpa dig?

3. Dubbelkolla, du låter så jäkla ironisk.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

1. Varför inte?
Den är inte svårare att uppgradera än vilken annan dator som helst... En laptop däremot kommer du (allra oftast) inte kunna uppgradera.

2.Det är enda anledningen jag kan komma på till att den skulle klocka ner sig... Som sagt, vad är det för laptop?

Ursäkta, ställde mig skeptiskt mot htpc då den är liten. Hur klarar den av kylning ifall man trycker ned högpresterade delar i den? Kan man använda den till allt som en vanlig PC?

Det är en Aspire 5943G

Permalänk

Som skrivet innan så får du inte ut högre prestanda av att stänga av dessa funktioner , om din dator klockar ner sig så är det av någon annan anledning orelaterat till dessa funktioner

om jag skulle gissa (och jag är 90% säker att jag har rätt) så klockar dator ner sig eftersom den blir för varm , och då spelar det igen roll om du ändrar dessa inställnigar

det brukar oftas finnas en gräns för hur varm cpu går tills den automatiskt stäger av sig eller antaglingen klockar ner sig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Särimner:

Ursäkta, ställde mig skeptiskt mot htpc då den är liten. Hur klarar den av kylning ifall man trycker ned högpresterade delar i den? Kan man använda den till allt som en vanlig PC?

Det är en Aspire 5943G

Man använder fläktar som i alla andra datorer, och grafikkort som dumpar värmen utanför chassiet.
Ja, den klarar allt som en vanlig dator klarar, men mycket mer än vad en laptop klarar, till ett markant lägre pris.

Den har inga vidare komponenter i sig, så om den inte klarar BF3 så är väl inte det särskilt förvånande?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Man använder fläktar som i alla andra datorer, och grafikkort som dumpar värmen utanför chassiet.
Ja, den klarar allt som en vanlig dator klarar, men mycket mer än vad en laptop klarar, till ett markant lägre pris.

Den har inga vidare komponenter i sig, så om den inte klarar BF3 så är väl inte det särskilt förvånande?

Amen den borde väll endå klara BF3 på lägsta, om TS har gjort det då.

För den klarar ju BFBC2 på high ca 44 fps
och ca 22 fps på ultra.
Då borde den ju klara BF3 iaf på medium eller?

mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det är en Aspire 5943G

Där har du svaret... För dålig dator helt enkelt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Om datorn klockar ned sig när du kör BF3 blir den förmodligen för varm. Visst, om du stänger av automatiska nedklockningen, om det ens går? Ja då kan du kanske spela ett litet tag till, tills det snart börjar att komma lite rök och sedan så får du istället köpa en ny dator/reparera din nuvarande.
Så detta är ingen lösning. Nedklockningen är alltså en sista åtgärd datorn tar till för att den inte ska gå sönder.

Skrivet av filipcombat:

Amen den borde väll endå klara BF3 på lägsta, om TS har gjort det då.

För den klarar ju BFBC2 på high ca 44 fps
och ca 22 fps på ultra.
Då borde den ju klara BF3 iaf på medium eller?

mvh

Antingen klarar datorn det eller så gör den det inte. Jag kunde lira BFBC2 på näst på näst intill högsta inställningar i 1920x1200 men BF3 hade den problem med på Low/Medium till och med. Så prestandahoppet mellan spelen är tämligen stort.

Om den blir för varm kommer datorn dock inte klara några spel, så tror ni att detta är problemet så får ni försöka lösa detta först.

Kör något program för att logga temperaturerna i bakgrunden medan ni kör BF3 och posta sedan resultaten här.
Då kan vi konstatera ifall problemet är värmerelaterat eller ej.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filipcombat:

Amen den borde väll endå klara BF3 på lägsta, om TS har gjort det då.

För den klarar ju BFBC2 på high ca 44 fps
och ca 22 fps på ultra.
Då borde den ju klara BF3 iaf på medium eller?

mvh

Det är inte samma spel, så varför skulle den klara BF3 bara för att den klarar BC2?

BF3 är väldigt mycket mer krävande, så jag är inte alls säker på att den datorn skulle klara BF3, inte ens med allt på lägsta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Det är inte samma spel, så varför skulle den klara BF3 bara för att den klarar BC2?

BF3 är väldigt mycket mer krävande, så jag är inte alls säker på att den datorn skulle klara BF3, inte ens med allt på lägsta.

Har jag skrivit att det är samma spel? Varför jag tycker den borde klara BF3 iaf på lägsta är för att den klarar ju nästan BC2 på högsta -_-

Jag vet att BF3 är mer krävande än BC2.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -