Massiv FPS drop och ljudet försvinner ibland

Permalänk
Medlem

Massiv FPS drop och ljudet försvinner ibland

Hej!
Jag har sett liknande posts men jag får aldrig svar på mina problem så tänkte skapa en egen tråd.

Väldigt ofta får jag stora FPS drops och det laggar nått extremt, ibland försvinner ljudet också, ibland hörs inte motor-ljudet men allt annat hörs. Det håller på i ca 5-10 sekunder.
Många säger att det är video minnet som är för litet men tror inte det är så i mitt fall, min spec är förljande:

Msi GT780R:
GTX 560M 1,5GB
8 GB RAM
Intel Core i7-2630QM 2GHz
Windows 7 64-bit

Jag lirade förut på Medium, jag drog ner till LOW men problemet försvann inte. Enligt Battlefields hemsida bör jag kunna köra på Medium utan problem.
Annars har jag inget annat problem, jag lirar på ca 50FPS i vanliga fall men så fort problemet återkommer ligger jag på ca 10.

Uppskattar all hjälp jag kan få! (Ses kanske in-game på sweclockers server )

Permalänk
Master of Overkill

överhättad skulle jag säga

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Den känns inte alls överhettad. Och om den blev överhettad skulle väl FPS dropet finnas där hela tiden? Mitt FPS drop varar i bara 5-10 sekunder sen funkar det fint, tills det kommer tillbaka. Har även en extra fläkt som jag sätter på när jag startar spelet.

Det är nog inte överhettning.

Permalänk

Låter ju som att den blir för varmt och throttlar även om du kör på LOW, dra ner GPUz och CPUz och kolla dina temps, då ser du snabbt om det är det som är problemet!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning är nordbryggan. Är den kylflänsen varmare än att du kan hålla kvar fingret typ 10 sekunder så kan det va så att den blir överhettad, då kan du testa att sätta dit en fläkt, alternativt byta moderkort.

Edit.
My mistake, insåg i efterhand att det är en laptop du har så sätta dit fläkt blir tufft men diagnosen kvarstår dock.

Permalänk
Medlem

Att ljudet försvinner verkar vara ett vanligt problem. Men att dina fps droppar låter definitivt som överhettning.
Min bror som kör på ett integrerat ljudchip på moderkortet har också problem med att ljudet ibland försvinner, eller vissa ljud.
Själv har jag ett Creative X-Fi Titanium och har inte detta problem.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Nu tankar jag ett temperatur program för att kolla. Men om detta är problemet, vad gör jag då? Är det produktions-fel på laptopen? Kan jag lämna tillbaka datorn p.g.a det eller bör jag köpa nått?

Permalänk
Medlem

OM det är värmeproblem så finns det nog inte mycket du kan göra, annat än att felanmäla och hoppas du får en ny, alt reparerad. Om det är inom garantitiden vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

Nu tankar jag ett temperatur program för att kolla. Men om detta är problemet, vad gör jag då? Är det produktions-fel på laptopen? Kan jag lämna tillbaka datorn p.g.a det eller bör jag köpa nått?

Om du nu har för hög temp som det låter som ,kan du öppna laptopen, se till att den är dammfri samt byta ut kylpastan..

Permalänk
Medlem

värme, ett gissel i lapptåppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Om du nu har för hög temp som det låter som ,kan du öppna laptopen, se till att den är dammfri samt byta ut kylpastan..

Jag glömde nämna att min laptop är helt ny, haft den mindre än 1 månad. Känns bara väldigt konstigt att jag har sånna problem, den borde lira utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

Jag glömde nämna att min laptop är helt ny, haft den mindre än 1 månad. Känns bara väldigt konstigt att jag har sånna problem, den borde lira utan problem.

Då bör du inte öppna den, då kan garantin sluta gälla. Jag vågar nästan lova att det är värmeproblem med nordbryggan. Ta kontakt med butiken och felanmäl den.

Permalänk
Medlem

Jag använde programet nu och hittade en "fläkt" knapp som jag inte sett tidigare hehe (A).

Med extra fläkten ligger den på 74 som max, utan ligger den på ca 84. Vid vilken temperatur börjar värmen bli ett problem?

Permalänk
Medlem

Tempen på vad? CPU eller GPU? Vilket program använder du? Realtemp? Coretemp? Speedfan?

74 på CPU e okej, långt ifrån bra men ok. 84 då börjar det definitivt bli rejält varmt, på gränsen till allvarliga problem.

Permalänk
Medlem

Det är tempen på CPU, använde Realtemp. Vet inte om det ska vara så eller om det är produktionsfel? Kan man få ny laptop av att den blir 74 grader under BF3? :S

Permalänk
Medlem

74 grader under full/heavy load med en orginalkylare är ganska normalt. Intels orginalkylare till t ex i7-serien presterar ungefär i dom regionerna.

Permalänk
Medlem

Okej, jag får fortsätta lira med den extra fläkten aktiverad. Om problemet kvarstår får jag helt enkelt skicka tillbaka datorn. Tacksam för svaren

Permalänk
Medlem

Det va så lite så