Permalänk
Medlem

bästa fläktarna?

är det bara jag som skulle vilja ha ett utförligt test på fläktar? ställa de populäraste fläktarna mot varandra och jämföra prestandan och sammanfatta alltihop med typ luftflöde/dB och även testa vilka fläktar som passar bäst för radiatorer och så. jag iaf skulle vara väldigt intresserad av ett sådant test om det är möjligt! de flesta fabriker testar ju sina fläktar olika. så det som står på inet och liknande är ju inte alltid jämförbart!
funderade på detta då jag såg en tråd där det diskuterades om olika många blad och några fanboys som pratade om sina fläktar har dock glömt vilken tråd det var.. har funderat på detta ett tag ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Det stora problemet skulle nog vara att köpa in några bra utrustning för det just dessa tester. Men jag har sett ett par sånna på nätet, bara googla på det så kommer du med att hitta!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

nice, googlade på typ fan test men kom bara upp enskilda fläktar då.. blir trevlig läsning på tåget

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

nice, googlade på typ fan test men kom bara upp enskilda fläktar då.. blir trevlig läsning på tåget

Kan spara dig besväret och säga att scythe gt 1850 är fläkten som erbjuder högst luftflöde/ljudnivå. Inte bara i det testet utan i många andra också. Noctua är inte ens med och tävlar i samma liga. Nexus silent lyckas också bra under testet, samt scythe slip stream, scythe s-flex och noiseblocker.

Enligt egna erfarenteter ger scythe gt 1850 ifrån sig ett ljud som jag stör mig på monterade så att de får ett horisontellt luftflöde |-->
, därför passar de bättre i montering så att luftflödet blir vertikalt --- v

Som horisontell luftflödeskälla passar nexus silent troligtvis bättre.

Glöm inte att dB skalan är logaritmiskt och att en ökning på 10 dB uppfattas som en dubblering av ljudnivån (trots att en ökning av 3 dB dubblerar ljudstyrkan).
Att beställa in testutrustning till att testa fläktar kostar bara ett par tusen dyrare än så är det inte. Allt som fattas är ett allmänt intresse här på sweclockers och hos redaktionen tror jag. Sedan måste resultatet förenklas på en sådan nivå att folk som inte läser fysik faktiskt fattar något, och där ligger ett stort problem.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |