Datorn vägrar gå in i BIOS/Windows med HD5870

Permalänk

Datorn vägrar gå in i BIOS/Windows med HD5870

Tjena!

jag köpte ett nytt chassi nu i veckan då jag tänkte montera in mitt 5870 jag har liggandes. men datorn går inte in i bios /windows. Det är bara svart skärm!

jag har ett helt nytt 500W agg från Fractical design. det blåser varmluft från kortet och fläkten är igång. Jag har testat båda utgångarna. Samma sak, jag har dessutom testat att sätta VGA sladden direkt på moderkortet, ändå ingen signal. Testat 2st adaptrar vga-dvi också. med mitt gamla grafikkort (HD 4670) så funkar det hur bra som helst. båda 6pinn PCI sladarna satt i kortet. jag har ett gammalt moderkort från HP. info--> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&docname=c01...
All hjälp uppskattas!

Permalänk

Har du testat cleara cmos? (ta ut och sätt in batteriet på moderkortet)

Permalänk

Nej, det har jag inte testat då datorn funkar kanon med det gamla grafikkortet, skriver via den nu!

Permalänk

såg att det är möjligt med jumper vilket oftast fungerar bättre, flytta den upp/ner (beror på hur den sitter nu) en pin och starta datorn. När den startat stänger du bara av och flyttar tillbaks jumpern till tidigare position.

Det skadar inte att testa

Permalänk
Skrivet av Steelseries1337:

Nej, det har jag inte testat då datorn funkar kanon med det gamla grafikkortet, skriver via den nu!

Ändring av hårdvara kan ibland ogillas av bios, då kan det vara bra att återställa den.

Permalänk

Okej, men jag har redan bytt grafikkort en gång och då gjorde jag inget sånt. Är det kanske för att detta grafikkort är för "starkt" för moderkortet/komponenterna?

Permalänk

Brukar vara rätt oförutsägbart, oftast går det bra utan cmos clear men ibland behövs det, exact vad det beror på vet jag inte men har varit med om liknande problem med ett processor byte och även grafikkorts byte på en väns dator samtidigt som jag har haft massa problemfria uppgraderinga med.

Testa, det är inte garanterat att det fixar det men det kan funka

Permalänk

Vad blir följderna om jag gör detta? måste jag ställa om inställningar i bios och isåfall vilka? kommer man in i Windows efteråt?

Permalänk

sry för dubbelpost..
Ska jag ha 5870 kortet i när jag resettar?

EDIT: testade nyss och det verkade inte funkar, jag hade 5870 kortet i.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan vara så att du behöver en ny BIOS. Gamla Asus Striker Extreme behövde det t.ex för 5000 serien. Testa en annan PCIE port om du kan. kan vara något så olågiskt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag har bara 1 slot. allting går igån. får bara ingen bild. allt externt till datorn slutar svara såfort jag stoppar i 5870 kortet. alla utgångar alltså.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite och verkar som det är ett vanligt problem med det moderkortet och radeon 5000 serien. Det mäst lågiska verkar vara någon inkompatibilitet med PCIE 1.0a. Några har löst det genom att köpa nya moderkort. Enligt prisjakt verkar de inte kosta mer än ca 400kr + Frakt med ett nytt moderkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för svaret, blir nog ett uppgradering paket (i5) i julklapp då!