Permalänk

Överklocka i5 2500k med H67 moderkort?

Tjenare!

Har nyss införskaffat mig en ny dator (se sign) och undrar om det går att överklocka till kanske 4 GHz med mitt Gigabyte GA-H67M-D2-B3 moderkort? Hade tänkt mig en sådan här kylare.

Om det skulle gå så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunde länka någon guide som visar steg för steg hur jag ska gå tillväga då det är första gången jag isf klockar. Har läst på i manualen så att jag känner mig hyffsat säker på vad det är jag ska göra, men en guide skulle ju göra det väldigt mycket lättare!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Behöver man inte ha P67 eller Z68 för att klocka ?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av nsky|sct:

Behöver man inte ha P67 eller Z68 för att klocka ?

Det var det som delvis var min fråga.

Permalänk

Mailade Gigabyte och frågade: "Is the GA-H67M-D2-B3 motherboard able to overclock the CPU in any way?"

Fick svaret: "Hi, you can adjust the CPU Clock Ratio in BIOS. Please refer to the attached user manual for more details."

Vad menas med det? Kan jag överklocka, isf hur?

EDIT: Ber om ursäkt för dubbelpost, är van forum där inläggen "läggs ihop" om man postar 2 på rad inom kort tid...

Permalänk
Medlem

Du kan som dom sa i mailet typ öka BKL liiiite men kanske.. 10%?? Iaf du vill överklocka mycke typ över 3,8GHz eller så så måste du ha ett P eller Z moderkort! H går alltså i det närmste att inte överklocka!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk

Du kan klocka den med BCLK dock kan du bara ändra den från 100 till 105 max(annars kommer dina saker att skadas vad jag vet) du kan högra men jag kan inte rekomendera det..

Alla H61/H67 är inte gjorda för att överklockas, dom är gjorda för att kunna användas i HTPC syfe till största del(vanligt kontors arbete med)

Lycka till

Permalänk
Skrivet av Vippan:

Du kan som dom sa i mailet typ öka BKL liiiite men kanske.. 10%?? Iaf du vill överklocka mycke typ över 3,8GHz eller så så måste du ha ett P eller Z moderkort! H går alltså i det närmste att inte överklocka!

Skrivet av xfmimd:

Du kan klocka den med BCLK dock kan du bara ändra den från 100 till 105 max(annars kommer dina saker att skadas vad jag vet) du kan högra men jag kan inte rekomendera det..

Alla H61/H67 är inte gjorda för att överklockas, dom är gjorda för att kunna användas i HTPC syfe till största del(vanligt kontors arbete med)

Lycka till

Okej.. Är det värt att klocka så lite? Och måste jag höja VCore för att göra det, samt behöver jag en annan CPU-kylare än stockkylaren? Och hur gör jag, går jag bara in i bios och ändrar på CPU Clock Ratio? Haha, nybörjare som ni nog märker.

EDIT: Hittade nu BCLK i BIOS som ni snackade om. Kan jag höja den till 105 utan att göra något annat? Och klarar stockkylaren det?

Tacksam för svar!