Permalänk
Medlem

Kylpasta på CPU-pinnar

Lyckades på något konstigt vänster få kylpasta på några CPU-pinnar i samband med att jag skulle rengöra ovansidan. Har förgäves försökt få bort det lilla som återstår med en tops. Föreligger det en risk för skador eller är det bara att låta vara?

Permalänk
Medlem

Försök att ta en liten borste med elektronikrengöring eller liknade och "skrubba", går inte det så då är frågan har du ett keramiskt eller silver kylpasta? Har du keramiskt så ska det inte vara någon fara (eftersom det inte leder ström!), då kan det bli något märke där bara.

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

de beror på vilken kylfett du använder en del är ledande andar leder inte ström. Kolla kylfettets manual om den är ledande.
Men de borde få att få bort med en naggad tandborste lite rödsprit typ

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Skulle tro att risken är minimal, då de flesta kylpastor inte leder ström, men för att vara riktigt säker kan du ju göra som rekommenderats tidigare, använd en liten borste (tandborste kanske) och t.ex. kemiskt ren Aceton, kemiskt ren bensin, isopropanol (isopropylalkohol) eller elektronikrengörningsmedel för att göra rent ordentligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Jag köpte Gripens kemiskt rena aceton och tog hjälp av en tandborste, vilket fungerade fint! Att pinnarna fick en del aceton över sig gör inget antar jag? Det avdunstade som bekant illa kvickt.