Permalänk
Medlem

Byte/nyköp av minne till datorn.

Hej,

Jag har ett moderkort som heter MSI P67A-GD55 REV B3 med i5 processor. Jag har 4Gb Minne av typen Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V (Tillverkarens ArtNr CMX4GX3M2B1600C9), tyvärr så har ett av dom gått sönder. Kan man sätta dit två av dessa så att man får 6Gb, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2X2GB) (CL9) (Tillverkarens ArtNr CMX4GX3M2A1600C9)?

Eller har ni några andra tips på minnen till detta moderkort från Webhallen i Linköping (bor där och vill handla ikväll).

Vad jag kan se så skiljer spänningen, det ena är på 1,5V och det andra 1,65V. Spelar det någon roll?

http://www.inet.se/artikel/5308676/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

http://www.webhallen.com/hardvara/103855-corsair_xms3_4gb_ddr...

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Ja, det funkar, men med ett ojämnt antal moduler gör att du bara kan köra i med en kanal, så köp då hellre 3x2GB.
RAM minne är dock väldigt billigt, och det kostar knappt något extra att köpa ett par 4GB moduler istället, så jag rekommenderar dig att göra det istället, det blir billigare i längden eftersom att nästa gång du vill uppgradera kan du helt enkelt kan stoppa in 2st 4GB till istället för att då behöva köpa 4st 4GB.
Om du har ont om plats så finns dessa som alternativ till nästan samma pris.
Tänk på att sätta en i en blå och ett i en svart plats på moderkortet för att utnyttja båda kanalerna.

Edit: Vad har du för OS? Om det är 32-bitars kan det inte hantera mer än 4GB minne. Det tar ingen som helst skada av att ha mer dock, det utnyttjas bara inte.
Kolla också garantin om det bara gick sönder utan att du själv hade sönder det, det ska vara livstids garanti på dem.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det lutar ett par av den högre modellen. Det skulle passa bäst med de lägre men de finns tyvärr inte på lager i Webhallen Linköping.

I manualen står det att man ska sätta blå+blå för dual channel?

Det är 64 bitars OS. Vi ska reklamera minnena men tyvärr så kan min son inte hålla sig tills de nya kommer hem. Men jag tror det är bättre som du säger, att satsa på 2x4Gb.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

OK, följ det manualen säger då. Jag har själv 4 kort till 4 platser, så har inte behövt tänka på det själv.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Tittade lite på webhallen sorterat på vad som finns just där, de här finns på lager av den mindre typen, de är också 70:- billigare. Dock finns det bara 2 par, så de kanske inte finns kvar när ni kommer dit.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

OK, men de här är på 1,65V. Har läst någonstans att 1,5V är att föredra till nyare Intel processorer? Går det lika bra med 1,65V?

Återigen, tack för hjälpen

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Ska inte göra nån skillnad. Någon annan här sa tidigare att Intels Sandy Bridge processorer hade problem (nu löst) med de 1,5V minnen som är normalt, så en del 1,65V minnen tillverkades för att passa med dem.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Då kör jag på dom, de 2 paren finns kvar, hoppas att de har kvar nån av dom i eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Minnena fanns kvar, installerade och flyter på bra. Tack för hjälpen!