Permalänk
Medlem

Kylare till AMD, något bra förslag?!

Hej alla SweClockers medlemmar!

Jag har en Corsair H60 till en AMD Phenom X4 955 3.2GHz @ Stock och idlar ~25* men vid spelande av t.ex. CSS så kan den gå upp till 35* och inte bara det att tempsen är dåliga(*enligt mig*) så är jag allmänt trött på Hydro-kylare!

Är det någon som har ett bra förslag på en bra luftkylare?

Har Corsair Dominator minnen med kylflänsar så den får inte vara för stor.
Noctua funkar ej.

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk

eeeee? 35C är inte allt farligt Tycker du också 25 idle är farligt eller? xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Bättre temps än så lär du väl inte få egentligen. Du får börja kyla ned rummet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

eeeee? 35C är inte allt farligt Tycker du också 25 idle är farligt eller? xD

Nä jag vet.
Men är bara trött på Hydro-kylare för ett känns som att alla har det nu, blir snart en standard i datorer..

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Bättre temps än så lär du väl inte få egentligen. Du får börja kyla ned rummet istället.

Kan klä in dator med påsar fyllda med LN2! ;D

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

35 grader vid spelande är inte ens ljummet, det är KALLT. Jag har 35 grader IDLE på min CPU (Cores visar några grader över rumstemperatur så de lär vara fel).

Men, tips var efterfrågat, så tips kommer. Jag har själv letat kylare i 2-3 veckor nu och ville inte köra med vattenlösningarna dels pga läckagerisk (även om den är väldigt väldigt liten) då de låter mer, blir skummare luftflöde i lådan om man ska ha radiatorn som inblås samt inte presterar bättre (ibland sämre t.o.m.) än luft.

Beställde själv en av de stora kylarna, Phanteks PH-TC14PE i onsdags, den ska gå att flytta upp fläkten lite på så att man kan köra höga minnen, till skillnad från Silver Arrow och Noctua NH-D14.

Från annat forum:

"i like the way Phanteks make a big cooler (the D14 and SA are also big) but unlike the SA, it doesnt cause interference issues with the front fan and tall RAM. it was physically impossible to use my corsair dominator RAM with the SA because of the fan mounting method keeping the fan in a static position. With the Phanteks cooler, i was able to just place the fan clip higher up on the heatsink (same as the D14) for plenty of clearance."

Annars borde HR-02 Macho eller Archon, bägge från Thermalright, fungera bra, samma fläkt som på Silver Arrow.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

35 grader vid spelande är inte ens ljummet, det är KALLT. Jag har 35 grader IDLE på min CPU (Cores visar några grader över rumstemperatur så de lär vara fel).

Men, tips var efterfrågat, så tips kommer. Jag har själv letat kylare i 2-3 veckor nu och ville inte köra med vattenlösningarna dels pga läckagerisk (även om den är väldigt väldigt liten) då de låter mer, blir skummare luftflöde i lådan om man ska ha radiatorn som inblås samt inte presterar bättre (ibland sämre t.o.m.) än luft.

Beställde själv en av de stora kylarna, Phanteks PH-TC14PE i onsdags, den ska gå att flytta upp fläkten lite på så att man kan köra höga minnen, till skillnad från Silver Arrow och Noctua NH-D14.

Från annat forum:

"i like the way Phanteks make a big cooler (the D14 and SA are also big) but unlike the SA, it doesnt cause interference issues with the front fan and tall RAM. it was physically impossible to use my corsair dominator RAM with the SA because of the fan mounting method keeping the fan in a static position. With the Phanteks cooler, i was able to just place the fan clip higher up on the heatsink (same as the D14) for plenty of clearance."

Annars borde HR-02 Macho eller Archon, bägge från Thermalright, fungera bra, samma fläkt som på Silver Arrow.

Ja, jag vet att 35* vid spelade är bra temps men har som sagt tröttnat på hydro-kylare överhuvudtaget..
Vill ha luftkylare, ingen risk för att någon pump ska paja då!
Kollade precis på en Phanteks PH-TC14PE men kan man få tag i en blå sådan?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Ja, jag vet att 35* vid spelade är bra temps men har som sagt tröttnat på hydro-kylare överhuvudtaget..
Vill ha luftkylare, ingen risk för att någon pump ska paja då!
Kollade precis på en Phanteks PH-TC14PE men kan man få tag i en blå sådan?

Vit, röd, blå eller orange finns det. Webhallen har alla i lager.

http://www.webhallen.com/hardvara/140054-phanteks_ph-tc14pe-rd_cpu_kylare-bla-socket_1155-1156-1366-775-am3

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Phanteks PH-TC14PE i onsdags, den ska gå att flytta upp fläkten lite på så att man kan köra höga minnen, till skillnad från Silver Arrow och Noctua NH-D14.

"i was able to just place the fan clip higher up on the heatsink (same as the D14) for plenty of clearance."

Jag har haft NH-C12P, den tycker jag vara riktigt bra, för den blåste ner på minnena och övriga delar runt om processorn.
Jag hade då en fläkt i sidan av chassit som blåste in på kylaren, och det fungerade riktigt bra.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag har haft NH-C12P, den tycker jag vara riktigt bra, för den blåste ner på minnena och övriga delar runt om processorn.
Jag hade då en fläkt i sidan av chassit som blåste in på kylaren, och det fungerade riktigt bra.

Okej, men det finns en enorm risk att mina dominator minnen tar emot och skruva av kylflänsarna vill jag ej.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Okej, jag såg även Cooler Master V6GT.
Kan den funka ihop med Dominator minnen?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Okej, jag såg även Cooler Master V6GT.
Kan den funka ihop med Dominator minnen?

Det skulle jag tro att den gör då den är "enkeltorn", det är mest stora liggande och stående dubbel-torn som kan vara i vägen för minnena.

Just den låter dock en del enligt flera tester även om den ser rätt bra ut.

Thermalright Archon är nog den största enkeltornskylaren, borde inte ha minnesproblemet och kör en TY-140 fläkt, de tysta bra blå som sitter på Silver Arrow. Med en fläkt matchar den Silver Arrow och Noctuas 2-torn/2-fläktar, iaf vid stock klockning. Börjar du överklocka så hänger den med hyfsat med dubbla fläktar, annars halkar den efter lite. Men den är fortfarande grym på att kyla tyst.

http://static.pcinpact.com/images/bd/news/92425-thermalright-archon-x-bit-labs.png

HR-02 Macho kör samma fläkt, men istället för höjden så bygger den på bredden, dock inte åt minnenas håll, vilket gör den till en bra kandidat.

http://www.inet.se/files/img/max/6308750_4.png

EDIT: Fick min röda Phanteks idag och installerade. Sätter man fläkten lite högre än default så får man plats med rätt höga minnen, då kylflänsen i sig sitter på bra avstånd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX