Intel Sandy Bridge-E med fyra kärnor dröjer till februari 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den målgruppen är nog folk som vill ha prestanda men inte har koll utan frågar efter en bra dator på sidor på Sweclockers och där får rådet att köpa X79 eftersom alla här "vet" att det är det bästa.
Enda fallet är väl om man av någon outgrundlig anledning tänker jobba med beräkningstunga saker och spela spel med dubbla grafikkort på samma dator och den marknaden kan jag lova dig är minimal. I övrigt vinner Xeon när det kommer till arbete.

Vinner verkligen Xeon?
Jag har sett det påståendet många gånger här i tråden men jag har faktiskt ingen aning själv.
Jag tänker att Xeons oftare brukar vara mer optimerade för stabilitet och säkerhet istället för absolut prestanda, lite sämre timings, ECC minnen osv.
Men där kanske jag är helt ute och cyklar, finns det någon bra jämförelse att se där man jämför Xeons med 1366?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Vinner verkligen Xeon?
Jag har sett det påståendet många gånger här i tråden men jag har faktiskt ingen aning själv.
Jag tänker att Xeons oftare brukar vara mer optimerade för stabilitet och säkerhet istället för absolut prestanda, lite sämre timings, ECC minnen osv.
Men där kanske jag är helt ute och cyklar, finns det någon bra jämförelse att se där man jämför Xeons med 1366?

Fast hastigheten på minnen är ju i stort sett enbart intressant för den som klockar väldigt mycket. Det ger väldigt lite prestanda i verkligheten. I övrigt är 1366 samma processorer som motsvarande Xeon fast man har stympat bort viss funktionalitet som till exempel stödet för EEC och stödet för dubbla processorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hastigheten på minnen är ju i stort sett enbart intressant för den som klockar väldigt mycket. Det ger väldigt lite prestanda i verkligheten. I övrigt är 1366 samma processorer som motsvarande Xeon fast man har stympat bort viss funktionalitet som till exempel stödet för EEC och stödet för dubbla processorer.

Det finns en del applikationer där minnes-bandbredd och -hastighet är viktigt.
Och om det nu är samma processor varför säger du då: "I övrigt vinner Xeon när det kommer till arbete."?
Vad är det som gör Xeon bättre?
Jag vet liksom inte.
Eller ja, om man ska ha flera processorer och/eller ECC-minnen osv. Men inte annars.