Någon som har erfarenhet av Phanteks Kylare och fläktar?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Phanteks Kylare och fläktar?

Någon som provat phanteks produkter?

Tycker det är konstigt att det pratas så lite om dom här på sweclockers.
Lite sugen på både fläktarna och kylaren, absolut dom snyggaste fläktarna och kylaren jag sett

Älskar dom totalt.

http://www.webhallen.com/sok/?title=phanteks&search_box_selec...

Enda nackdelen verkar vara att man inte kan byta ut fläktarna på kylaren verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Någon som provat phanteks produkter?

Tycker det är konstigt att det pratas så lite om dom här på sweclockers.
Lite sugen på både fläktarna och kylaren, absolut dom snyggaste fläktarna och kylaren jag sett

Älskar dom totalt.

http://www.webhallen.com/sok/?title=phanteks&search_box_selec...

Enda nackdelen verkar vara att man inte kan byta ut fläktarna på kylaren verkar det som.

syns ju på bilden att man kan...

http://lmgtfy.com/?q=Phanteks+PH-TC14PE

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Så lönt att tönta sig med let me google that for u.
Har kollat på produktbilden och såg ut som hakarna satt fast i ett fäste på själva fläkten.
Och menar inte att dom bara var nedtrycka i hålet som noctua utan något man förde igenom.

Men men, frågar på andra forum vad folk tycker om dom istället antar jag.

Permalänk
Medlem

IDG har gjort en recension och även jämfört mot Noctuas NH-D14:

http://www.idg.se/2.1085/1.401279/gigantisk-processorkylare-i...

Citat:

Vi testade processorkylaren mot den populära Noctua NH-D14 och Phanteks fick lägre temperaturer och lägre ljudnivå (med motstånd)

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul om Swec har med den i deras kylartest, ser ut att prestera bra och imo iaf grymt mycket snyggare än D14.

Be quites är me riktigt snygg.

Permalänk
Proffsmobbare

Ser faktiskt riktigt trevlig ut. Kan det vara någon slags rebrand tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så lönt att tönta sig med let me google that for u.
Har kollat på produktbilden och såg ut som hakarna satt fast i ett fäste på själva fläkten.
Och menar inte att dom bara var nedtrycka i hålet som noctua utan något man förde igenom.

Men men, frågar på andra forum vad folk tycker om dom istället antar jag.

Jo men erkänn också att du kunde googlat lite och skrivit i första posten typ:

Jag har sett denna kylaren!! Den verkar trevlig, fått bra kritik! Vad tror ni?

Men iaf till topic:

Jag kommer nog fan köpa den för varenda, och jag menar varenda review jag läst, legitreviews, hardware legion, overclock3d.net och diverse forum hyllar den... Gold award, embarrass other coolers.. etc..

Verkar inte vara en rebrand utan Phantek verkar vara en OEM tillverkare som vill ut på aftermarket marknaden.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har redan sett bilder på den, jag länkade till webhallen där bilder finns etc.

Och ja, ju mer jag faktiskt läser om den desto mer intresserad blir jag.
Kan nog bli en sådan snart.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Enda nackdelen verkar vara att man inte kan byta ut fläktarna på kylaren verkar det som.

Det går väl ? fläktarna sitter fast med dom där pinnarna, har samma på min noctua d-14 och dom går att ta bort

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Det går väl ? fläktarna sitter fast med dom där pinnarna, har samma på min noctua d-14 och dom går att ta bort

Precis det jag inte trodde först när jag kollade på bilderna. Såg ut som en hake som den var träd igenom. Men såg sen i review att det var liknande clips som på Noctua osv.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Precis det jag inte trodde först när jag kollade på bilderna. Såg ut som en hake som den var träd igenom. Men såg sen i review att det var liknande clips som på Noctua osv.

Skulle vara konstigt ifall det inte skulle gå att byta

Ser faktiskt väldigt spännande ut, hoppas du köper den

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Precis det jag inte trodde först när jag kollade på bilderna. Såg ut som en hake som den var träd igenom. Men såg sen i review att det var liknande clips som på Noctua osv.

Beställde från Webhallen i onsdags. Fick den samt installerade den igår, det stämmer att det är små plastpluggar med öglor i som man trycker i hålen och sen hakar fast fästpinnen i. Sen sätter man fast dem på valfri höjd, jag räknade till centrerat blir 12/13 flänsar in (ojämnt antal mellanrum). Går att få upp fläkten en del ifall man har höga minnen med andra ord. Nu har jag Vengeance LP, så mig kvittar det X)

Jag har postat lite bilder och överklockningresultat i min andra tråd här på forumet:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1050981-1090t-kylare-tx3-dalig/

Fler bilder finns om man är intresserad. Annars är det bara att fråga på så kollar jag eller testar

Tog den röda för matchning till mina röda LEDs i HAF 912-chassit.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tackar för informationen blackeagle
Blir nog en sådan, ska dock vänta på antec P280 Passar bra med en blå Phantek till allt annat i burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Beställde från Webhallen i onsdags. Fick den samt installerade den igår, det stämmer att det är små plastpluggar med öglor i som man trycker i hålen och sen hakar fast fästpinnen i. Sen sätter man fast dem på valfri höjd, jag räknade till centrerat blir 12/13 flänsar in (ojämnt antal mellanrum). Går att få upp fläkten en del ifall man har höga minnen med andra ord. Nu har jag Vengeance LP, så mig kvittar det X)

Jag har postat lite bilder och överklockningresultat i min andra tråd här på forumet:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1050981-1090t-kylare-tx3-dalig/

Fler bilder finns om man är intresserad. Annars är det bara att fråga på så kollar jag eller testar

Tog den röda för matchning till mina röda LEDs i HAF 912-chassit.

http://i40.tinypic.com/10ro3f5.png

Tackar för ett bra utfört jobb!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tror det IDG testet är lite svårt att lita på. Dom testade ju kylaren i ett NZXT H2 chassi, som inte har riktigt topflöde som andra chassin. Så man når nog kallare temps än vad det står!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Tror det IDG testet är lite svårt att lita på. Dom testade ju kylaren i ett NZXT H2 chassi, som inte har riktigt topflöde som andra chassin. Så man når nog kallare temps än vad det står!

Det var nog dock jämförelsen med NH-D14 som var viktigare vid IDGs test. Och den kördes också självklart i det chassit.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=mR1kmhirI7Y
Om ni vill se lite mer hur den ser ut/fungerar i drift.

Når inte riktigt upp till NH-D14/Silver Arrow, men bra mycket snyggare om du frågar mig

Permalänk
Avstängd

Ja inte liknar den d14/silverarrow iaf :/

Lite dyr också :o, kanske därför den inte platsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

http://www.youtube.com/watch?v=mR1kmhirI7Y
Om ni vill se lite mer hur den ser ut/fungerar i drift.

Når inte riktigt upp till NH-D14/Silver Arrow, men bra mycket snyggare om du frågar mig

OC3D är väl ett av de få testerna där den inte slår de andra två, i de flesta andra så är den bättre. Här är två av dem:

"Under load things change a bit but still the PH-TC14PE manages to take both the Silver Arrow and D14 straight on and slightly surpass both of them."
http://www.rwlabs.com/article.php?cat=&id=505&pagenumber=6

Det här är intressant då de testar dem passivt, vilket gör att man får se hur själva kylaren fungerar oavsett vilken fläkt man väljer till.
"Passively, it still produces the best results and topples our previous leader which already led the NH-D14 quite significantly. It also generates the lowest idle delta temperatures."
http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,15.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Den verkar dock vara 1cm högre än DH14. Det kan vara en dealbreaker beroende på vad man har för chassi.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Den verkar dock vara 1cm högre än DH14. Det kan vara en dealbreaker beroende på vad man har för chassi.

Samtidigt så innebär den höjden att man kan få in höga minnen genom att flytta upp fläkten ett par snäpp, eftersom flänsen i sig inte tar i. Så dealbreaker åt bägge hållen då

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Samtidigt så innebär den höjden att man kan få in höga minnen genom att flytta upp fläkten ett par snäpp, eftersom flänsen i sig inte tar i. Så dealbreaker åt bägge hållen då

Så då ska Vengance minnen funka med denna kylare om man enbart flyttar upp fläkten som ja förstår på dig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så då ska Vengance minnen funka med denna kylare om man enbart flyttar upp fläkten som ja förstår på dig.

Borde passa, flänsen sitter rätt högt upp. Tog en bild på mina LP Vengeance så man iaf kan jämföra med dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Får tacka så mkt för bilden och som du säger så borde de inte vara något problem med det mellanrummet som jag uppfattar de att vara.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Men problemet som kan medfölja är om man höjer upp den yttersta fläkten så kanske inte sidan går på beroende hur bred chassit är och som sista utväg är att flytta fläkten till andra sidan.

Själv tänkte ja köra ett H100 under fläktarna på mitt Phantom chassi med Vengance minnen men de tog i och då funka de ej och ute efter luft nu istället med plats för minnena så man slipper byta ramminnena också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Xbitlabs har testat deras nya monster nu:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/phanteks-ph-...

Citat:

Phanteks PH-TC14PE is a typical super-cooler with all features typical of a product of this class. It is very large in size, heavy, completely universal and expensive, but at the same time remarkably efficient and moderately noisy. If we do not take into account the last characteristic, PH-TC14PE will be undoubtedly the today’s most efficient processor cooler (with the exception of the LGA 2011 platform, which we haven’t yet tested in our cooling lab).

At the same time, we have to admit that the fans are relatively noisy and lack PWM control. Also, the price of the new Phanteks PH-TC14PE is fairly high, which makes this cooler appealing only to a limited number of wealthy computer enthusiasts. I am confident that a lot of users on a budget would be interested in a fanless Phanteks PH-TC14PE modification (the fans are priced at $24.99 a piece, by the way), which could allow lowering the cooler price substantially and using other more affordable fan models with it.

However, if you consider yourself an uncompromising extreme overclocker favoring air-cooling products and you are not discouraged by not very quiet fans and high price, then Phanteks PH-TC14PE will undoubtedly be the best choice and will ensure your CPU stays cool at all times. Therefore, we are proud to award Phanteks PH-TC14PE our Ultimate Innovation title:

Visa signatur