Prövat överklockning för första gången, behöver hjälp med några frågor.

Permalänk
Medlem

Prövat överklockning för första gången, behöver hjälp med några frågor.

Hej

har prövat klocka processorn i sig, en 950 alltså. Jag har nu lyckats få upp den i 3,8ghz med. En volt på 1,25 och detta stabilt med speedstep igång. Under 80 grader med prime.

minnena har jag lagt under 1600mhz då jag har nu 12gb och tre av stikckorna har sämre specs än de i sig: 1333mhz cl 9-9-9-24. Dock har jag timings på 8-8-8-22 på ca 1550mhz och det verkar stabilt med 1,5 volt.

problemet jag har är att när jag ska testa turboboost så funkar det inte. Den går inte över 3,8 ghz men enligt intel extreme tuning utility så ska den upp över 4 ghz. Dock verkar den klocka ner sig vid låg belastning. Enligt IETU men enligt CPU-Z så rör sig inte klocken sig överhuvudtaget. vad kan detta bero på?

Jag skriver detta på min X10 mini pro så ha överseende med stavfel och om jag är otydlig, tack

tack på förhand

mvh

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ehmm.. är det något jag är otydlig med så fråga, be mig förtydliga.

Någon med ett Sabertooth X58 som vet var jag hittar turboboost i BIOS?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite i BIOS och ska köra en 12-timmars stresstest över natten. Jag upptäckte att turboboost endast funkar med Asus egna DOCP eller XMP profiler, ej när jag ställer in manuellt.

3.8 GHz och minnena kör jag nu i 1333MHz med 8-8-8-22 då detta blev stabilast med snabba stresstester.

CPU:n kör jag i 1.23 volt och den idlar i ca 40 grader, håller sig under 80 grader i full load (prime95) minnena kör jag i 1.5 volt.

Är detta bra eller anus?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nu har datorn stått över natten.

varmaste kärnan blir 83 grader så jag håller mig till denna volt och hastighet. Nu stressar jag minnena för att se så dessa är stabila.

Tack för all hjälp sweclockers, här får man mycket tips. (Ja jag är ironisk)

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hahaha, gissar att BF3 samt sömn tar för mycket tid nowadays. Har aldrig klockat en Core i7 så kan inte hjälpa dig tyvärr. Ibland lär man sig bäst på egen hand, dessutom är det lite mer hardcore.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Hahaha, gissar att BF3 samt sömn tar för mycket tid nowadays. Har aldrig klockat en Core i7 så kan inte hjälpa dig tyvärr. Ibland lär man sig bäst på egen hand, dessutom är det lite mer hardcore.

Keep up the good work!

Tack för peppen! och BF3 är ett jävla otyg

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Låter ju som en bra klock, 3.8GHz tycker jag själv ger bra boost Ligger själv på 60-65 grader med HT och 1.3 Volt

83 lät inte så bra dock, lite varmt om du pressar din processor mycket (spel mm).

Håller med, ibland ställer man sig frågan "Sweclockers, hjälp, hm?" Lycka till med datorn iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Låter ju som en bra klock, 3.8GHz tycker jag själv ger bra boost Ligger själv på 60-65 grader med HT och 1.3 Volt

83 lät inte så bra dock, lite varmt om du pressar din processor mycket (spel mm).

Håller med, ibland ställer man sig frågan "Sweclockers, hjälp, hm?" Lycka till med datorn iaf

Jo men 1366 blir varma och tål mer värme om jag läst på rätt om detta. Dock var 83 grader vid full load med prime 95. Spel så ligger den under 70 grader.

Alltid haft ganska dåliga temps med denna dock men så länge den presterar och inte throttlar är jag nöjd.

Ja ibland undrar man om det finns några proffs kvar här på sweclockers.. och om de finns här är de inte hjälpsamma

Tack för peppen iaf

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jo men 1366 blir varma och tål mer värme om jag läst på rätt om detta. Dock var 83 grader vid full load med prime 95. Spel så ligger den under 70 grader.

Alltid haft ganska dåliga temps med denna dock men så länge den presterar och inte throttlar är jag nöjd.

Ja ibland undrar man om det finns några proffs kvar här på sweclockers.. och om de finns här är de inte hjälpsamma

Tack för peppen iaf

Du borde kunna komma under 80 grader iaf, kör du på nån speciell kylpasta eller standard(den som följde med)? Har du bra luftflöde i chassit(få kablar som stoppar det)?

Sen ger timings mer än 300 extra MHz så skulle satsa på att hålla dom uppe(klocka ram ger egentligen nada tyvärr).

Kör lite andra program än prime också om du vill kolla att den är 100% stabil(typ intel burn test). Använd core temp(finns flera bra men personligen föredrar jag det) för att övervaka temps istället speedfan eller dylika (skit) program.

Och tänk på att denna sida inte är till för dig personligen och folk kommer svara på det dom vill, allt jag skrivit över kunde du dessutom sökt dig fram till i tidigare trådar då det finns hundratals trådar precis som denna

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Du borde kunna komma under 80 grader iaf, kör du på nån speciell kylpasta eller standard(den som följde med)? Har du bra luftflöde i chassit(få kablar som stoppar det)?

Sen ger timings mer än 300 extra MHz så skulle satsa på att hålla dom uppe(klocka ram ger egentligen nada tyvärr).

Kör lite andra program än prime också om du vill kolla att den är 100% stabil(typ intel burn test). Använd core temp(finns flera bra men personligen föredrar jag det) för att övervaka temps istället speedfan eller dylika (skit) program.

Och tänk på att denna sida inte är till för dig personligen och folk kommer svara på det dom vill, allt jag skrivit över kunde du dessutom sökt dig fram till i tidigare trådar då det finns hundratals trådar precis som denna

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder Noctuas pasta som följde med kylaren. Artic Silver 5 spred sig inte tillräckligt.

Timings ska väl vara så låga som möjligt? Jag har 8-8-8-22 nu istället för default som är 9-9-9-24.

Jag använder mig av HWmonitor, CPU-Z, Intel Extreme Tuning Utility och Coretemp för att övervaka hastighet och temps.

Jag har sökt, läst guider etc men man vill ha lite hjälp på vägen då olika exemplar beter sig olika.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag använder Noctuas pasta som följde med kylaren. Artic Silver 5 spred sig inte tillräckligt.

Timings ska väl vara så låga som möjligt? Jag har 8-8-8-22 nu istället för default som är 9-9-9-24.

Jag använder mig av HWmonitor, CPU-Z, Intel Extreme Tuning Utility och Coretemp för att övervaka hastighet och temps.

Jag har sökt, läst guider etc men man vill ha lite hjälp på vägen då olika exemplar beter sig olika.

Tack för hjälpen!

Ett tips är att när du applicerar pasta så ta aldrig bort kylaren efter, om du lägger på, trycker fast och sen tar bort för att titta så bildas det luftbubblor i pastan vilket försämrar den. Sen är cpu:n alltid varmast i mitten så en 100% spridning är inte nödvändig!

Timings ska vara så låga som möjligt, satt på iphonen och snabbläste så trodde du ökat dina timings

CPU-Z och coretemp rekommenderas personligen, har inte använt intel extreme eller HWmonitor så kan inte uttala mig om dom.

Kan inte hjälpa dig med turbo boost problemet tyvärr, då jag inte sitter på en sån processor

Ett tips är att ställa en specifik fråga i en tråd eller dela upp första posten i flera frågor, lättare för folk att "orka" svara då

Säg till om jag kan hjälpa till med något mera

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Jo men 1366 blir varma och tål mer värme om jag läst på rätt om detta. Dock var 83 grader vid full load med prime 95. Spel så ligger den under 70 grader.

Alltid haft ganska dåliga temps med denna dock men så länge den presterar och inte throttlar är jag nöjd.

Ja ibland undrar man om det finns några proffs kvar här på sweclockers.. och om de finns här är de inte hjälpsamma

Tack för peppen iaf

vad jämför du med, 1155/1156?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Ett tips är att när du applicerar pasta så ta aldrig bort kylaren efter, om du lägger på, trycker fast och sen tar bort för att titta så bildas det luftbubblor i pastan vilket försämrar den. Sen är cpu:n alltid varmast i mitten så en 100% spridning är inte nödvändig!

Timings ska vara så låga som möjligt, satt på iphonen och snabbläste så trodde du ökat dina timings

CPU-Z och coretemp rekommenderas personligen, har inte använt intel extreme eller HWmonitor så kan inte uttala mig om dom.

Kan inte hjälpa dig med turbo boost problemet tyvärr, då jag inte sitter på en sån processor

Ett tips är att ställa en specifik fråga i en tråd eller dela upp första posten i flera frågor, lättare för folk att "orka" svara då

Säg till om jag kan hjälpa till med något mera

När jag monterat kylaren så har låtit den sitta kvar, om jag monterat bort den eller klantat mig så har jag tagit bort kylpastan och applicerat ny. Riskornet har jag använt mig av.

Turboboost verkar bara var igång om man använder asus egna "profiler", dock inget jag hänger upp mig på nu.

Jo jag har en tendens att ställa tre frågor i samma mening.

Skrivet av chainzaw:

vad jämför du med, 1155/1156?

just dom 2 plattformarna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har nu haft en klock på 3.8GHz på 1.25 volt men fick offra latens och Hz på minnena för detta. Skulle pröva lite idag också men fick inte till det något bättre. Ställde nu allt till default så länge men jag vill fan kunna klocka lite. Multin är ju låst till max 24 och ändrar jag BCLK:n så drar ju QPI:n och minnena iväg. Processorn vill ha mycket volt också så allt över 3.8GHz har gjort att den sticker över 80 grader!

Jag prövade att köra volten på auto med en multi på 23 och BCLK på 175 tror jag för att se hur mycket volt den ville ha. Och volten drog iväg din jävel! 1.4!!! över 90 grader... så jag tror att minst 1.3v

Bör jag ser över kylaren och pastan igen eller kan det vara så att jag har ett varmt exemplar av 950? Kan värmen bero på moderkortet? Som ni ser i sig så har jag triple channel med två olika sorters XMS3 minnen kan detta störa, tänker då speciellt på de klena 6GB...

Skulle uppskatta hjälp.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold