Permalänk

Hjälp!! CPU:n i 80 grader IDLE

Hej alla sweclockare, har problem med mitt H60, det har funkat klockrent i en vecka men när jag idag efter jag lanat skulle skulle koppla ihop datorn och startade den så började pumpen låta som F*N och jag då stängde av datorn öppnade den och kollade och bytte fläkt "kontakt för pumpen" och sedan slutade låta så kommer jag in och går in på HW-monitor för att kolla temps så ligger den på 90 grader och jag lite svårt att känna ifall pumpen går eller inte.

mvh!

Permalänk
Medlem

Vad har du för rigg?

Låter dock som samma problem andra haft här på forumet att vattnet avdusntar någonstans och luft har bildats där inne. Detta gör att flödet inte funkar som det ska.

Kan man inte fylla på dessa slutna system?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Som ovan. Vattenpumpar brukar låta illa som satan om det är luft i dem och då flödar inte vätskan som den ska. Har du även kollat att den sitter som den ska? För att höra om pumpen går så ta en vanlig bordskniv (eller gaffel el dyl av metall) och tryck en änden mot örat och den andra mot pumpen. Då fortplantar sig ljudet bra och du borde höra om den går.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Som ovan. Vattenpumpar brukar låta illa som satan om det är luft i dem och då flödar inte vätskan som den ska. Har du även kollat att den sitter som den ska? För att höra om pumpen går så ta en vanlig bordskniv (eller gaffel el dyl av metall) och tryck en änden mot örat och den andra mot pumpen. Då fortplantar sig ljudet bra och du borde höra om den går.

Talar nog för menar än bara mig själv när jag säger att det var svårt att förstå vad du mena

Permalänk
Medlem

Eftersom det lär vara svårt att höra och t o m känna om pumpen går så kan man likt ett stetoskop sätta ett avlångt metallförmål mot pumpen och sedan trycka det mot örat. Då kommer surret från pumpen att höras utmärkt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold