Permalänk
Medlem

Corsair H80 konstant fläkthastighet

Har haft datorn några veckor och häromdagen hade jag en diskussion med en kompis som också köpt en H80.
Till att börja med kom vi fram till att han hade lägre cpu temps än vad jag har, då har han överklockat till 4GHz (2500K) och jag körde oklockat.
Jag borde ha bättre temps i min burk då han har ett mindre känt chassi, kanske funkar bra ändå, men det är inte poängen här..
Efter lite jämförelse kom vi fram till att han körde H80 pumpen på medium och jag på lägsta. Klockrent tyckte jag. Visserligen fick jag ner tempen när jag ändrade till medium, men inte "tillräckligt". Efter vidare diskussion så kom vi även fram till att hans fläktar går stadigt i 2800 rpm medan mina går i 2020rpm, alltid!
Borde inte det sköta sig självt med fläktkontrollern på H80 pumpen?? Låter som att det är något fel nånstans....

Nu är det inte så att det är några skrämmande höga temperaturer det handlar om, men rätt ska vara rätt och jag köpte ju H80 för att kyla så mycket som möjligt.
IDLE: 33 grader, nu OC 4.42GHz, rumstemp ca 25 grader
Prime95 10 min. ca 60 grader
Så tempen i sig är är ju inte direkt dålig men varje grad mindre spar ju livslängd

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Skrivet av mikla521:

Har haft datorn några veckor och häromdagen hade jag en diskussion med en kompis som också köpt en H80.
Till att börja med kom vi fram till att han hade lägre cpu temps än vad jag har, då har han överklockat till 4GHz (2500K) och jag körde oklockat.
Jag borde ha bättre temps i min burk då han har ett mindre känt chassi, kanske funkar bra ändå, men det är inte poängen här..
Efter lite jämförelse kom vi fram till att han körde H80 pumpen på medium och jag på lägsta. Klockrent tyckte jag. Visserligen fick jag ner tempen när jag ändrade till medium, men inte "tillräckligt". Efter vidare diskussion så kom vi även fram till att hans fläktar går stadigt i 2800 rpm medan mina går i 2020rpm, alltid!
Borde inte det sköta sig självt med fläktkontrollern på H80 pumpen?? Låter som att det är något fel nånstans....

Nu är det inte så att det är några skrämmande höga temperaturer det handlar om, men rätt ska vara rätt och jag köpte ju H80 för att kyla så mycket som möjligt.
IDLE: 33 grader, nu OC 4.42GHz, rumstemp ca 25 grader
Prime95 10 min. ca 60 grader
Så tempen i sig är är ju inte direkt dålig men varje grad mindre spar ju livslängd

Kör han i5 2500k och du kör i7 2600k? i7an kan bli varmare.
Sen, har ni båda monterat kylaren med original pastan eller egen? Själv kör jag med original och funkar klockrent, i5 2500k, 4.4 Ghz 23C idle, 21C rumstemp, 45-50 grader efter någon timmes spelande BF3, på "Medium" hastighet,

Sen , har ni monterat fläktarna som det står i manualen, Air flow ---> Innåt?
Jag har inkommande luft "Framifrån" så jag monterade fläktarna så att dom blåste Utåt.

Och den 4-pin kontakten, varav bara 2 stift sitter i till själva pumpen, Montera den till fläktkontrollen om du har en sådan på Chassit så slipper du oroa dig för att fläkten går för långsamt, jag ser i Sensors att RPM minskar som det ska.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem

Aha, så 2600 blir lite varmare orginal, ok.
Ja, orginalpasta båda två.
Jag har luft IN fram och på sidan. H80 kylaren IN på baksidan, och luft UT i toppen.
Så jag borde koppla fläktarna till Chassi Fan istället för CPU Fan? Nu är det som sagt stadiga 2020rpm i Sensors.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Skrivet av mikla521:

Aha, så 2600 blir lite varmare orginal, ok.
Ja, orginalpasta båda två.
Jag har luft IN fram och på sidan. H80 kylaren IN på baksidan, och luft UT i toppen.
Så jag borde koppla fläktarna till Chassi Fan istället för CPU Fan? Nu är det som sagt stadiga 2020rpm i Sensors.

Jag kopplade in den lilla kontakten, 3pin på CPU fan, och den andra kontakten kopplade jag in till min Fläkt kontroll på mitt chassi . Tror det är pumpen som drivs på den lilla 3 pin kontakten och fläktarna drivs på den stora kontakten.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikla521:

Aha, så 2600 blir lite varmare orginal, ok.
Ja, orginalpasta båda två.
Jag har luft IN fram och på sidan. H80 kylaren IN på baksidan, och luft UT i toppen.
Så jag borde koppla fläktarna till Chassi Fan istället för CPU Fan? Nu är det som sagt stadiga 2020rpm i Sensors.

2600 blir lite varmare ja, men även 2 till synes identiska processorer kan alstra olika mängder värme då de kan behöva något olika spänning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kylpasta H80

Hej!
Jag ska montera ihop min dator nästa vecka och jag har en i7 2600k + H80!
Tänkte höra nu när ni säger att kylpastan är så bra, men jag har köpt Arctic Silver och den lär väl vara bättre än orginalpastan?

Permalänk
Medlem

Jag kör med den kylpasta som satt kvar när jag monterade loss stockkylaren (dvs intels förapplicerade pasta).

Ligger runt 25 grader idle (3.3 GHz) med den låga fläktkurvan

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hej!
Jag ska montera ihop min dator nästa vecka och jag har en i7 2600k + H80!
Tänkte höra nu när ni säger att kylpastan är så bra, men jag har köpt Arctic Silver och den lär väl vara bättre än orginalpastan?

Shin Etsu kylpastan som sitter på H80 som standard är likvärdig eller bättre än Arctic Silver beroende på vilka review siter man ska tro på.
Själv skulle jag inte bytt om det inte krävs en ommontering av kylaren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Swe91:

Hej!
Jag ska montera ihop min dator nästa vecka och jag har en i7 2600k + H80!
Tänkte höra nu när ni säger att kylpastan är så bra, men jag har köpt Arctic Silver och den lär väl vara bättre än orginalpastan?

Som sagt, kylpastan som är förmonterad är bra mycket bättre än kylpastan som Intel skickar med sina processorkylare. Jag skulle inte byta om jag inte får höga temps, vilket jag inte har fått, i5 2500k, 4.6 Ghz, Idle 23C, Load 45-50C. Verkar fungera skit bra.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Hej!
Jag ska montera ihop min dator nästa vecka och jag har en i7 2600k + H80!
Tänkte höra nu när ni säger att kylpastan är så bra, men jag har köpt Arctic Silver och den lär väl vara bättre än orginalpastan?

Som många sagt här så är inte den förapplicerade pastan dålig, men jag byter alltid för att vara på den säkra sidan. Det kan inte bli sämre med arctic silver.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)