Permalänk

Moderkort med får chassifläkt kontakter

Hej

Vad ska man ha om man vill kunna styra sina chassifläktar men där antalet kontakter på det aktuella moderkortet är på, om man vill ha temp styrning på alla?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Lite konstigt formulerat där, förstod inte riktigt frågan, men om det är en fläktkontroller du är ute efter, så ja... då är det en fläktkontroller du är ute efter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tror han menar var på moderkortet han ska koppla in fläktarna?

Permalänk

Ja var lite hasstiskt formulerat. Menar om det finns något som utökar chassikontkterna på ett moderkort? Säg om det finns 2 kontakter för fläktar men man vill kunna styra 6 st från moderkortet, finns det någon sådant tillbehör?

Annars så är det bara fläktkontroller, som sätts in i en 5,25" plats, med temp sensor som går här?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Ja var lite hasstiskt formulerat. Menar om det finns något som utökar chassikontkterna på ett moderkort? Säg om det finns 2 kontakter för fläktar men man vill kunna styra 6 st från moderkortet, finns det någon sådant tillbehör?

Annars så är det bara fläktkontroller, som sätts in i en 5,25" plats, med temp sensor som går här?

Mvh Fredrik

det borde väl gå att köpa nån slags split tror jag, vet dock inte vart.
googla

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Permalänk
Medlem

det ser bra ut det, dock så vet jag inte om det är nån bra ide att köpa 4 st såna och göra 2 kontakter till 6, det är nog inte rekommenderat att göra en kontakt till mer än 2

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det ser bra ut det, dock så vet jag inte om det är nån bra ide att köpa 4 st såna och göra 2 kontakter till 6, det är nog inte rekommenderat att göra en kontakt till mer än 2

Mjo, jag personligen skulle sätta max 1 per uttag på moderkort, som du sa tidigare är fläktkontroller bättre, men det GÅR med splitters. (Men som sagt, 1 per uttag)
EDIT: Om jag minns rätt var det väl Emil på redaktionen som satt lite för många splitters... För mig han sa det i en fredagspanel.

Permalänk

Hej

Jag kör nog på en fläktkontroll om det inte finns tillräckligt med kontakter!

Fast jag tänker byta till moderkortet Asus P8Z68-V Pro/GEN3 och den verkar ha ca 6 st kontakter för fläktar?

// Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.