Tyngd på CPU kylare och dess eventuella konsekvenser

Permalänk
Medlem

Tyngd på CPU kylare och dess eventuella konsekvenser

Hej

Spanar runt på kylare till min i5 2500k. Men har hört att man ska vara varsam med vikten på kylaren då den på sikt eller vid transport kan skada CPU och/eller moderkortet. Detta kanske bara är en "myt"?

Skulle vilja ha lite tips och råd.

Jag tar datorn rätt ofta på LAN kan tilläggas.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

På lan är det nog lugnt.
Det är snarare om du ska skicka den med posten och då kan det rycka till lite och en .t.ex. 1 kilos kylaren kan då knäcka moderkortet...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nfskillen:

På lan är det nog lugnt.
Det är snarare om du ska skicka den med posten och då kan det rycka till lite och en .t.ex. 1 kilos kylaren kan då knäcka moderkortet...

Att en 1-kilos kylare kan knäcka ett moderkort är en ren och skär lögn...Kylaren sitter ordentligt fast med en STÅL platta bakom moderkortet så att ytan det rycker i blir väldigt stor...Försök att få av glasfiber med en massa koppar i...Jag har testa rycka ganska rejält i min kylare utan att nått hänt så på den fronten är det lugnt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Moderkort är väl ändå Kisel ;P Inte Glasfiber?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Moderkort är väl ändå Kisel ;P Inte Glasfiber?

Nope. Glasfiber och kopparledningar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att en 1-kilos kylare kan knäcka ett moderkort är en ren och skär lögn...Kylaren sitter ordentligt fast med en STÅL platta bakom moderkortet så att ytan det rycker i blir väldigt stor...Försök att få av glasfiber med en massa koppar i...Jag har testa rycka ganska rejält i min kylare utan att nått hänt så på den fronten är det lugnt

http://i994.photobucket.com/albums/af65/1Esseboy1/Kylare-1.pn...

Så du menar att om en dator med en 1 kilos kylare gungar upp och ner kraftig inte skulle skada moderkortet?

Låter otroligt. Speciellt eftersom t.ex. inte inet fraktar datorer med kylare som väger mer än 600 g.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nfskillen:

Så du menar att om en dator med en 1 kilos kylare gungar upp och ner kraftig inte skulle skada moderkortet?

Låter otroligt. Speciellt eftersom t.ex. inte inet fraktar datorer med kylare som väger mer än 600 g.

Gungar?! Jag ser inga gångjärn där ser du? Nä kraften blir alldeles för liten för att knäcka eller skada kortet...Iaf min kylare sitter fast som berget och kommer inte att röra sig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gungar?! Jag ser inga gångjärn där ser du? Nä kraften blir alldeles för liten för att knäcka eller skada kortet...Iaf min kylare sitter fast som berget och kommer inte att röra sig

Men ett typ hopp
Sitter som berget i moderkortet jag Sen så hoppar det till och det spricker.... Trooooor jag

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nfskillen:

Men ett typ hopp
Sitter som berget i moderkortet jag Sen så hoppar det till och det spricker.... Trooooor jag

Glasfiber spricker inte så lätt Dessutom hoppar du runt med chassit? Ett gupp i bilen borde inte vara några problem om du inte rally kör ute i skogen Dessutom brukar man sätta chassit liggandes i backluckan fast spänt så då slipper inte kylaren att skrämma dig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Många teorier. Just det som är svårt. Vore intressant med rena tester och fakta om detta. Jag är lite rädd för en för tung kylare, alla de bra väger 700-1000g.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett gammalt moderskort som kan testa?
Kanske nåt för testlabbet;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Många teorier. Just det som är svårt. Vore intressant med rena tester och fakta om detta. Jag är lite rädd för en för tung kylare, alla de bra väger 700-1000g.

Sen när blev 700-1000g mycket för Lite stål och glasfiber?! suck...min dator är ett levande bevis för att kylare inte knäcker moderkort Jag har kört runt chassit mycket (på guppiga vägar) och inget har skett

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med en D14 med 3fläktar... hängt där sen den lanserades typ, vart på ett flertal lan och den har inte direkt hanterats varsamt. Total vikt är 1 685g, moderkortet flexar inte i stillsastående vad jag kan se iallafall, kan flexa det om jag trycker upp på kylaren, men då får jag ta i lite.

Edit: kommer ihåg en video när någon gjorde ett extremtest på ett moderkort tillsammans med en Scythe Orochi, han tog bokstavligt talat tag i moderkorten längst ner och började kasta runt det. Moderkortet böjde sig något sjukt fram och tillbaka. Detta gjordes ett antal gånger, och sen testade han moderkortet. Det funkade perfekt, åtminstonde för tillfället. Vet ju inte hur det påverkade livslängen, men det visade ju definitivt hur tåligt ett moderkort är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sen när blev 700-1000g mycket för Lite stål och glasfiber?! suck...min dator är ett levande bevis för att kylare inte knäcker moderkort Jag har kört runt chassit mycket (på guppiga vägar) och inget har skett

Hehe ok!
Tittar på kylare runt 700-800g. Antar det verkar lugnt. Hade en på 550g i mitt gamla bygge och det fungerade iaf utan problem.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Glasfiberlaminaten moderkort är gjorda av är sjukt tåliga.
Om ni får tag i ett gammalt (kolla gärna i skroten) så testa att knäcka det!
Grafikkort, ljudkort och liknande är samma så har ni har något gammalt kort, testa.

Jag tror ni kommer att ha svårt att få av det, det kommer göra bra ont i fingrarna som ska hålla i kortet innan det går av.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/artikel/6308750/thermalright-hr-02-macho fin och tyst kylare typ 5 grader sämre än NH-D14 men du kan använda den passivt också om du vill

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Kretskort är mycket sega att bryta av, men lödningarna är ganska lätta att få att släppa, även ledningsbanor och pläteringar kan lossna, så att utsätta det för vibrationer är definitivt inte bra, Dessutom kan en kylare lossna och slå sönder saker inuti en låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6308743/thermalright-archon-multi-...
Sjukt bra kylare, bättre än dh-14 som det tycks vara hysteri med på denna sida.
Fläkten som följer med är i princip ljudlös, fästanordningen är helt outstanding och den kyler som bara den
köper du en fläkt till för P'n'P så är den nästan oslagbar. Den är ju t.o.m bättre än silver arrow som är 2 tornskylare.
Den är rätt hög dock så har du ett smalt chassi ryms den inte.
Men det är den bästa luftkylaren just nu.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kan tala om att kretskort kan vara av olika material Plast , glasfiber legering, bakelit m.m
dom bruka tåla en del men inte ytmonterade komponenter av lite större sort typ ic kretsar där kan lödningarna spricka på grund av stora vibrationer vet av erfarenhet.
Man ska vara lite försiktig med tunga kylkroppar om man fraktar dom

Sen har vi gamla moderkort där hände det att hela cpu sockeln lossna ibland på grund av tung kylkropp och felaktiehantering med frakt men då sitter kylkroppen fast i cpu sockeln

Men det är upp till var och en att bestämma hur rädd om sakerna man är.

Men rekommenderat undvik att lägga datorn i kofferten på en bil om man ska åka lång väg kan bli ganska stuttsig resa för den
sen se till att cpu är stående minst belastning , är den mycket tung lägg lite skumgummi i mellan kylkropp och lådan
så inte den kan gunga vid frakt. det är lätt att ta bort när man är framme.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sen när blev 700-1000g mycket för Lite stål och glasfiber?! suck...min dator är ett levande bevis för att kylare inte knäcker moderkort Jag har kört runt chassit mycket (på guppiga vägar) och inget har skett

Ja,?!?! Hoppar du inte studsmatta med datorn? :oooo

Ne, men det kanske inte är så farligt som jag trodde...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Att en 1-kilos kylare kan knäcka ett moderkort är en ren och skär lögn...Kylaren sitter ordentligt fast med en STÅL platta bakom moderkortet så att ytan det rycker i blir väldigt stor...Försök att få av glasfiber med en massa koppar i...Jag har testa rycka ganska rejält i min kylare utan att nått hänt så på den fronten är det lugnt

http://i994.photobucket.com/albums/af65/1Esseboy1/Kylare-1.pn...

Jag skulle säga att det inte är en chans att mobot knäcks av en tung kylare sålänge som datorn LIGGER ner, dvs att kylaren står rakt upp. Det som kan skapa problem är om datorn står upp, dvs att kylaren hänger horisontellt.

Om vi tar Esseboy's bild som exempel. Sålänge kylaren sitter som på bilden är det lungt.
Men om datorn står upp, att vrida bilden 90 grader åt något håll. Då kan det bli problem.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Transportera datorn med moderkortet liggande.. Borde inte vara några problem.
Men ska du transportera den stående, kan ju risken finnas. Men vem gör det? ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SyndroMm:

Transportera datorn med moderkortet liggande.. Borde inte vara några problem.
Men ska du transportera den stående, kan ju risken finnas. Men vem gör det? ;D

Jag har gjort det Min kylare väger runt 1kilo (tunga 2000rmp fläktar )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Synd att de flesta kylare är så groteska och dessutom FULA!
Någon som har något bra/dåligt att säga om "Phanteks PH-TC14PE"?
http://www.phanteks.com/index.php?p=products_3&id=14&cate=1

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

frågan är ju måste du ha en torn kylare? finns ju alla dessa slutna små goa vattensystem som kyler ungefär lika bra och bättre i vissa fall ^^

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Rekordmedlem

En vattenkylare ger lägre påkänning på moderkortet även om de väger lika mycket, eftersom de är lägre blir det mindre hävstång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

och man sätter ju "kylarn" på en fläktplats så det är inte alls mycket som "Hänger" på moderkortet

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

känner sig rätt slö i skallen,.. det heter ju radiator haha, mitt fel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Hej

Spanar runt på kylare till min i5 2500k. Men har hört att man ska vara varsam med vikten på kylaren då den på sikt eller vid transport kan skada CPU och/eller moderkortet. Detta kanske bara är en "myt"?

Skulle vilja ha lite tips och råd.

Jag tar datorn rätt ofta på LAN kan tilläggas.

Intel rekommenderar max vikt på 500 gram på kylaren och skeppar man datorer så lär man sig att det finns ett klart samband mellan kylarens vikt och antal transportskador. Står burken stilla eller hanteras rimligt varsamt så går det ha tyngre kylare också, men felutfaller med större och tyngre kylare KOMMER att öka så enkelt är det. Flyttar man burken ofta så är sluten vattenkylning att rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

http://www.inet.se/artikel/6308743/thermalright-archon-multi-...
Sjukt bra kylare, bättre än dh-14 som det tycks vara hysteri med på denna sida.
Fläkten som följer med är i princip ljudlös, fästanordningen är helt outstanding och den kyler som bara den
köper du en fläkt till för P'n'P så är den nästan oslagbar. Den är ju t.o.m bättre än silver arrow som är 2 tornskylare.
Den är rätt hög dock så har du ett smalt chassi ryms den inte.
Men det är den bästa luftkylaren just nu.
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Nja, den ligger i topp, men den halkar nog efter dubbeltornen lite i de flesta tester, här är två exempel.

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,14.html
http://www.rwlabs.com/article.php?cat=&id=505&pagenumber=6

Sen kostar ju Archon en del mer än t.ex. Silver Arrow, men vill man ha det tyst är den givetvis bäst, eftersom man med en fläkt kan få ungefär samma kylning och därför lägre ljudnivå. Så har man plats för den är det ju kanon och man får mindre problem med höga minnen och så vidare

HR-02 Macho är hyfsat ok också om man vill ha lägre pris, den har ju samma fina TY-140 fläkt som Archon och Silver Arrow och bygger i storlek bakåt i lådan, så minnena går fria där med.

Vad gäller hållbarheten på moderkort så är den ruskigt hög. Har man monterat rätt med bakplåt och fästen så ska det inte vara problem att lyfta runt moderkortet i kylaren och svinga lite om man så vill X) Jag jobbar som elektriker och enda gången jag sett knäckta kort är när de kört på datorn med truck.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX