Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från H80 kylare

Hej, min H80 gör ett ljud ifrån sig som låter ungefär såhär: http://www.youtube.com/watch?v=kSrrzjQl2AY&feature=related

Den har låtit så sedan jag fick datorn men trodde det var normalt. Efter att ha kollat in olika videoklipp på youtube där man testat kylaren utan några onormala ljud börjar jag blir orolig.

Vad borde jag göra? Ljudet är alltså ganska högt och väldigt störande. Dessutom finns ju risken att hela mockajängen kanske är defekt och plötsligt slutar funka.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara luft som är fast inne i pumpen kan du försöka "skaka" på kylaren så att luften sätter sig i radiatorn istället.
Annars får du ringa dom där du köpte den och kolla om du kan göra en RMA.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Om det skulle vara luft som är fast inne i pumpen kan du försöka "skaka" på kylaren så att luften sätter sig i radiatorn istället.
Annars får du ringa dom där du köpte den och kolla om du kan göra en RMA.

Du menar ta loss och skaka lådan som sitter på själva cpun?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Precis sådär låter min, tom. lite högre. Ska skicka tillbaka den, har prövat skaka på den och grejer men inget sådant har funkat.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Du menar ta loss och skaka lådan som sitter på själva cpun?

Ah, lite svårt o förklara. Det hjälper såklart inte bara o skaka på skiten, utan försöka få luften att ta vägen genom slangen. Ibland kan det bara räcka o luta chassit lite i olika håll medans datorn kör. Men var dock försiktig.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Sådär lät min h100 innan pumpen gick sönder.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Precis sådär låter min, tom. lite högre. Ska skicka tillbaka den, har prövat skaka på den och grejer men inget sådant har funkat.

Min låter som sagt ganska högt, betydligt mer än någon av fläktarna.

Skrivet av Citrona:

Sådär lät min h100 innan pumpen gick sönder.

Great, det var precis det jag var rädd för. Blir att ringa till Inet imorgon.

Prövade förresten att luta datorn, hjälpte inte

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Testade vidare lite grann och det har visat sig att ljudet faktiskt ibland försvinner om jag lutar datorn. Men det kommer genast tillbaka när jag ställer den normalt upprätt. Vilken slutsats kan man dra av det?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Testade vidare lite grann och det har visat sig att ljudet faktiskt ibland försvinner om jag lutar datorn. Men det kommer genast tillbaka när jag ställer den normalt upprätt. Vilken slutsats kan man dra av det?

Att det fortfarande inte ska vara så :o? Min h50 lät ingenting (vad jag hörde utifrån) så den är "defekt" !