Permalänk

Krävs ny processorkylare?

Halloj!

Sitter på en nyköpt i5 2500K med stockkylare. Jag är lite orolig över min processors temps efter BF3 spelande... Efter att jag har spelat en timme eller mer kan tempsen vara 70-76 grader (!). Idle ligger den som lägst på 40 grader men brukar ligga närmre 50 vid slösurf. Vad jag vet är detta inte bra för livslängden av CPUn och undrar om jag ska köpa en processorkylare? Isåfall vilken? Har ett Antec 300 med 2st 120mm som insug, 1 140mm och en 120mm som utblås. Planerar inte att överklocka över 4 ghz då jag tror att processorn inte är en flaskhals i mitt system och helt enkelt inte behöver det atm.

Tacksam för svar!

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk

höj fanspeeden i bios

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Skulle jag vara du så skulle jag köpt en ny kylare. Behöver inte vara någon värsting för massa pengar. Skönt med ganska stor kylare med fläkt(ar) som inte snurrar så mycket men ändå kyler tillräckligt bra istället för en liten kylare som fläkten måste snurra på fullt för att kyla ordentligt.

Har själv en Noctua NH-D14, riktigt bra kylare. Dock kostar den ju en slant. Om man inte vill lägga så mkt pengar på en kylare skulle jag nog köpt Cooler Master Hyper 212 Plus. Den kan man ju montera på 2 fläktar på också.
Noctua NH-U12P SE2 kostar inte allt för mycket heller, snäppet mindre än D-14 men lär kyla väldigt bra. Finns en hel del kylare i samma stuk. Tror alla fungerar riktigt bra. Går ju alltid att byta ut fläktarna på kylarna till dom man vill ha.

Bara sitta o kika på alla möjliga kylare tills man hittar en ser bra ut och verkar bra. Vet ju inte hur mycket du vill lägga ner på en kylare heller

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Dina temperaturer är ingen fara. Så vill du inte ha ner ljudnivån eller liknande så kan du köpa några goda pizzor istället Annars så är hyper 212+ prisvärd kylare, sen blir det dyrt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

höj fanspeeden i bios

Den ligger på nästan 2300 RPM under BF3 spelande, vet inte hur mycket den går upp i men det låter redan mycket :(.

Skrivet av Almost_Me:

Skulle jag vara du så skulle jag köpt en ny kylare. Behöver inte vara någon värsting för massa pengar. Skönt med ganska stor kylare med fläkt(ar) som inte snurrar så mycket men ändå kyler tillräckligt bra istället för en liten kylare som fläkten måste snurra på fullt för att kyla ordentligt.

Har själv en Noctua NH-D14, riktigt bra kylare. Dock kostar den ju en slant. Om man inte vill lägga så mkt pengar på en kylare skulle jag nog köpt Cooler Master Hyper 212 Plus. Den kan man ju montera på 2 fläktar på också.
Noctua NH-U12P SE2 kostar inte allt för mycket heller, snäppet mindre än D-14 men lär kyla väldigt bra. Finns en hel del kylare i samma stuk. Tror alla fungerar riktigt bra. Går ju alltid att byta ut fläktarna på kylarna till dom man vill ha.

Bara sitta o kika på alla möjliga kylare tills man hittar en ser bra ut och verkar bra. Vet ju inte hur mycket du vill lägga ner på en kylare heller

Tittat lite på CM 212+ förut, men har varit tvungen att utesluta den då den är för hög för mitt chassi, har mätt. Rätt trött på mitt Antec ändå... Kanske skulle investera i ett nytt så man dessutom kan stoppa undan kablarna lite snyggt ;). CM 212+ har ju verkligen blivit hyllad på både inet och komplett så kan bli så att jag köper ett nytt chassi i samma veva!

Skrivet av Rydisen:

Dina temperaturer är ingen fara. Så vill du inte ha ner ljudnivån eller liknande så kan du köpa några goda pizzor istället Annars så är hyper 212+ prisvärd kylare, sen blir det dyrt.

Mjo fläkten är ju lite jobbig ljudmässigt. Hör den varva rätt tydligt även med hörlurar... Skulle gärna ha ett tystare chassi!

Tack för alla svaren! Vad tror ni om att köpa ett nytt chassi samtidigt? Ett chassi som är rätt tyst men som samtidigt inte kompromissar kylningen för runt 900 kr? Och fläkt till CM 212:an? En Airpenetrator kanske? Eller en scythe GT? Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Tittat lite på CM 212+ förut, men har varit tvungen att utesluta den då den är för hög för mitt chassi, har mätt. Rätt trött på mitt Antec ändå... Kanske skulle investera i ett nytt så man dessutom kan stoppa undan kablarna lite snyggt ;). CM 212+ har ju verkligen blivit hyllad på både inet och komplett så kan bli så att jag köper ett nytt chassi i samma veva!

CM 212+ passar då i mitt Antec 300 även om jag fick karva ur hål i ljuddämpningsmattorna jag stoppat inuti chassi-sidorna.
Jag har iofs en Phenom II X6 men en Intel 2500K kan väl inte vara så många millimeter högre?
Om du ändå vill köpa nytt chassi tycker jag att du bör köpa en kraftigare kylare än CM 212+.
Går du upp ett par hundralappar så finns det ju riktigt bra kylare+fläktar som även klarar av 4+ GHz.

CM 212 är riktigt bra för sitt pris, men om man ska överklocka mycket vill man nog byta fläkten.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

CM 212+ passar då i mitt Antec 300 även om jag fick karva ur hål i ljuddämpningsmattorna jag stoppat inuti chassi-sidorna.
Jag har iofs en Phenom II X6 men en Intel 2500K kan väl inte vara så många millimeter högre?
Om du ändå vill köpa nytt chassi tycker jag att du bör köpa en kraftigare kylare än CM 212+.
Går du upp ett par hundralappar så finns det ju riktigt bra kylare+fläktar som även klarar av 4+ GHz.

CM 212 är riktigt bra för sitt pris, men om man ska överklocka mycket vill man nog byta fläkten.

Blev rätt sugen på ett nytt chassi alltså... Jag tycker att mitt Antec 300 har så dålig kabeldragningmöjligheter samt att det är så öppet och låter mycket. (Klart jag inte har stockfläktar). Klickade runt lite och hittade Fractal Design Define R3 och Fractal Design Arc som såg väldigt intressanta ut... Arcen låter väl antagligen mer än R3an men kyler kanske bättre. Vad tycker ni? Vilket chassi rekommenderar ni i 900 kronorsklassen?

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!