Vad är skillnaden? 6970..

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden? 6970..

Tjena,

Har tänkt o skaffa CF i 6970s,
Har just en Gigabyte 6970 2 gb i vmem...Problemet är att jag inte hittar en sådan i någon butik...
Jag har den här http://images.pricerunner.com/product/image/187148325/Gigabyt...

Och de Gigabyte 6970 som finns är dessa
http://www.techfresh.net/wp-content/uploads/2011/03/Gigabyte-...

Är den med fläktar den nya och överklockade ? Eller?

Permalänk
Medlem

Den är nyare och har gigabytes egna kylare som är mycket bättre än reference men dumpar värmen i chassit istället för ut bak, Om det står OC i slutet så är dom överklockade men det finns en som inte är det men OC versionen verkar vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbah:

Den är nyare och har gigabytes egna kylare som är mycket bättre än reference men dumpar värmen i chassit istället för ut bak, Om det står OC i slutet så är dom överklockade men det finns en som inte är det men OC versionen verkar vanligare.

Så den jag har är helt enkelt slut? Tillverkas inte längre?...

Permalänk

Men det är väll samma krets och allt i korten? Såfall går det ju bara med ett annars kort med samma men har en annan kylare?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Så den jag har är helt enkelt slut? Tillverkas inte längre?...

Verkar inte köpas in i sverige längre iaf.
Men om du vill ha reference kylare finns dom andra märkerna ex XFX,HIS,Sapphire.

brukar vara en annan pcb och lite andra komponenter men är endå samma kort oftast bara en annan kvalité.
Inte så insatt i CF men det funkar nog bra så länge dom får plats, folk rekomenderar oftast reference kylaren till CF då den tar lite plats och blåser ut varmluften bak istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbah:

Verkar inte köpas in i sverige längre iaf.
Men om du vill ha reference kylare finns dom andra märkerna ex XFX,HIS,Sapphire.

brukar vara en annan pcb och lite andra komponenter men är endå samma kort oftast bara en annan kvalité.
Inte så insatt i CF men det funkar nog bra så länge dom får plats, folk rekomenderar oftast reference kylaren till CF då den tar lite plats och blåser ut varmluften bak istället.

Aaa men XFX och His osv. kanske inte har samma v.minne...allt måste ju vara exakt samma :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Aaa men XFX och His osv. kanske inte har samma v.minne...allt måste ju vara exakt samma :/

För att lira CF behövs bara samma modell.

Den du har är reference kylare vilket inte tillverkas längre.
Du kan skaffa vilket 6970 som helst och lira cf utan problem.

Tips är bara att ha det nya kortet under det andra så att det lättare får luft.

Kan tillägga att jag sitter på ett XFX och ett PowerColor så det går att blanda utan problem

Permalänk
Avstängd

Hmm.. du skulle behöva AMD's verision... Jag var en av dom få lyckliga som fick det!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

För att lira CF behövs bara samma modell.

Den du har är reference kylare vilket inte tillverkas längre.
Du kan skaffa vilket 6970 som helst och lira cf utan problem.

Tips är bara att ha det nya kortet under det andra så att det lättare får luft.

Kan tillägga att jag sitter på ett XFX och ett PowerColor så det går att blanda utan problem

Dem måste väl åtminstonde ha lika mycket video minne?

Skrivet av RambOFreAc:

Hmm.. du skulle behöva AMD's verision... Jag var en av dom få lyckliga som fick det!

hah nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Dem måste väl åtminstonde ha lika mycket video minne?

Det går att ha 1GB och 2GB men du kommer då bara kunna använda 1GB.

Därav att man istället köper två med lika

För övrigt så fungerar hela 69xx serien med varandra.
Men det kommer klocka ner sig till det svagaste kortet.

Men om du skulle vilja skulle du kunna ha: 6950 1GB/2GB + 6970 1GB/2GB samt ett 6990 2GB i cf samtidigt.

Dock inget att rekommendera då det är slöseri på pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det går att ha 1GB och 2GB men du kommer då bara kunna använda 1GB.

Därav att man istället köper två med lika

För övrigt så fungerar hela 69xx serien med varandra.
Men det kommer klocka ner sig till det svagaste kortet.

Men om du skulle vilja skulle du kunna ha: 6950 1GB/2GB + 6970 1GB/2GB samt ett 6990 2GB i cf samtidigt.

Dock inget att rekommendera då det är slöseri på pengar

Ok, så jag kan ha mitt Gigabyte 6970 2 gb videominne,
Och ett http://www.webhallen.com/hardvara/132311-sapphire_radeon_hd_6... tycks ha samma specs som min :)?

Permalänk
Medlem

Det finns typ inga 6970's med 1Gb att få tag i

Skrivet av Puma25:

Ok, så jag kan ha mitt Gigabyte 6970 2 gb videominne,
Och ett http://www.webhallen.com/hardvara/132311-sapphire_radeon_hd_6... tycks ha samma specs som min :)?

Ja, det går hur bra som helst. I mitt CFX-system har jag ett powercolor (icke-referenskylt) i översta slotten och ett HIS (referenskylt) i nedre slotten. Jag hade en del strul med drivrutiner och frekvenser, men jag gjorde det ju inte lätt för mig då korten gick i olika frekvens stock

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Här sitter man på ett sådant Gigabyte kort som du har, och ett Sapphire. Funkar prima.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Det finns typ inga 6970's med 1Gb att få tag i

Ja, det går hur bra som helst. I mitt CFX-system har jag ett powercolor (icke-referenskylt) i översta slotten och ett HIS (referenskylt) i nedre slotten. Jag hade en del strul med drivrutiner och frekvenser, men jag gjorde det ju inte lätt för mig då korten gick i olika frekvens stock

ajdå

Skrivet av mistard:

Här sitter man på ett sådant Gigabyte kort som du har, och ett Sapphire. Funkar prima.

Låter Kanon! Tack ska du ha
1 grej, när man kör CF, de flesta 1155 moderkort har ju 1 16pin slot, dvs. den andra pci-e körs då på 8 pin, ? så den andra gpun körs på 8 pin? alltså kör den andra gpun på en sämre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

1 grej, när man kör CF, de flesta 1155 moderkort har ju 1 16pin slot, dvs. den andra pci-e körs då på 8 pin, ? så den andra gpun körs på 8 pin? alltså kör den andra gpun på en sämre prestanda?

Skillnaden mellan 8x och 16x är minimal. Kanske 1-5fps på spel.
Så oroa dig inte för att den andra går på sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Skillnaden mellan 8x och 16x är minimal. Kanske 1-5fps på spel.
Så oroa dig inte för att den andra går på sämre prestanda.

Men det kan kanske förvärra micro stuttering? Osäker på hur det där fungerar, om båda går ned i 8x så bör de ju fortfarande hålla jämna steg, men om bara ett gör det så kommer ju det ena kortet att bli klart en aning tidigare varje gång.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

En fråga. Vad är micro stuttering som alla snackar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Micro stuttering är en bi-effekt av att sli/crossfire funkar genom att korten turas om med att beräkna en bildruta, kort 1 tar ruta 1,3,5,7 osv, medans kort 2 tar 2,4,6,8 osv. Problemet är att bilderna kan ta olika lång tid att beräkna, så resultat kan bli att det tar t.ex. 10 millisekunder mellan bild 2 och 3, men 20 mellan bild 3 och 4 och sen 5 mellan 4 och 5 osv.
Resultatet är att även om FPSen ligger kvar på samma antal mätt på en sekund så är det ju tiden mellan varje bild som egentligen är viktig, och den varierar mycket kraftigare än den gör när man bara kör ett kort, och av någon konstig anledning, så är det också värre än om man kör 3 eller fler kort.
Jag vet inte hur pass märkbart det är eftersom jag bara har läst om det och inte upplevt det själv, men det ska enligt det länkade testet vara värre än om man konstant hade den längsta tiden mellan olika bilder eftersom man kan känna att det hackar lite istället för att det bara flyter på i samma, dock lite långsammare, takt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Micro stuttering är en bi-effekt av att sli/crossfire funkar genom att korten turas om med att beräkna en bildruta, kort 1 tar ruta 1,3,5,7 osv, medans kort 2 tar 2,4,6,8 osv. Problemet är att bilderna kan ta olika lång tid att beräkna, så resultat kan bli att det tar t.ex. 10 millisekunder mellan bild 2 och 3, men 20 mellan bild 3 och 4 och sen 5 mellan 4 och 5 osv.
Resultatet är att även om FPSen ligger kvar på samma antal mätt på en sekund så är det ju tiden mellan varje bild som egentligen är viktig, och den varierar mycket kraftigare än den gör när man bara kör ett kort, och av någon konstig anledning, så är det också värre än om man kör 3 eller fler kort.
Jag vet inte hur pass märkbart det är eftersom jag bara har läst om det och inte upplevt det själv, men det ska enligt det länkade testet vara värre än om man konstant hade den längsta tiden mellan olika bilder eftersom man kan känna att det hackar lite istället för att det bara flyter på i samma, dock lite långsammare, takt.

Oki. Tack så jätte mycket för ditt svar. Väldigt bra och utförligt förklarat. Uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean