Permalänk

Ostabilt med 6 kärnor?

Jag hade tänkt köpa ett uppgraderingspaket till min W7 64x dator. AMD Phenom II X6 1090T Black Edition, förmodligen ett Asus moderkort och 16 GB i minne (labbar lite med virtuella datorer). Jag använder även datorn till spel (BF3). Har dock hört att datorer med 6 kärnor och mer är ostabila och olämpliga till spel. Har ett hyfsat bra Radeon HD 5770 kort som inköptes i somras och byter gärna inte ut de. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att det är så. Visst är de flesta spel optimerade för 2/4 kärnor, men då används helt enkelt inte de kvarvarande kärnorna.

Permalänk

Inga som helst problem. Använder själv min burk till precis det du säger, VM:s och BF3. Kör med samma 1055T och 16GB RAM, dock med ett 6950@6970.

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk
Medlem

Nej, det stämmer som sagt inte. De är lika stabila som alla andra processorer. Bara fördelar med att ha extra kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ska inte bli några problem, är oftast när en cpu har fler kärnor än 4 presterar den mindre per kärna men mer som en helhet.
Så desto fler kärnor spelet/programmet du använder kan nyttja desto bättre prestanda får du.
Sen är de också så såg att du nämnde virtualisering och de vinner man mycket på med fler kärnor.
Dock säga BF3 och HD5770 samma mening det är nog inget direkt jag skulle tro går spela med så höga inställningar på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Sitter på precis samma processor som du nämde, och nej, flera kärnor gör det inte ostabilt.

Men ett 5770... Det blir inte så vackert i BF3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam

Visst klarar kortet BF3, bör fungera bra i medel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Ska inte bli några problem, är oftast när en cpu har fler kärnor än 4 presterar den mindre per kärna men mer som en helhet.
Så desto fler kärnor spelet/programmet du använder kan nyttja desto bättre prestanda får du.
Sen är de också så såg att du nämnde virtualisering och de vinner man mycket på med fler kärnor.
Dock säga BF3 och HD5770 samma mening det är nog inget direkt jag skulle tro går spela med så höga inställningar på.

Om den är klockad på samma hastighet som motsvarande 4-kärnig så har du exakt samma prestanda per kärna.
Har man en 4-kärnig 965BE på 3,4GHz och en 6-kärnig 1090T på 3,4GHz så är varje kärna lika snabb, enda skillnaden blir två extra kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av M4STERM1ND:

Jag hade tänkt köpa ett uppgraderingspaket till min W7 64x dator. AMD Phenom II X6 1090T Black Edition, förmodligen ett Asus moderkort och 16 GB i minne (labbar lite med virtuella datorer). Jag använder även datorn till spel (BF3). Har dock hört att datorer med 6 kärnor och mer är ostabila och olämpliga till spel. Har ett hyfsat bra Radeon HD 5770 kort som inköptes i somras och byter gärna inte ut de. Tack på förhand!

Du tänker inte på Hyperthreading? Det har jag förstått ska vara lite krångligt i vissa spel, ex.Bf3.
Det ända annars du bör tänka på är ett extra grafikkort, eller ett bättre helt enkelt

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Sitter på precis samma processor som du nämde, och nej, flera kärnor gör det inte ostabilt.

Men ett 5770... Det blir inte så vackert i BF3.

Kör i high med ett par inställningar på medium och det flyter bra med mina nuvarande specs. (4GB ram och Intel Dual Core klockad till 2,7)

Men jag tycker att jag har fått svar på min fråga nu. Blir att beställa inom ett par dagar. Tack alla