Viaplay/Silverlight dålig kvalitet/buffrande på livesport...

Permalänk
Medlem

Viaplay/Silverlight dålig kvalitet/buffrande på livesport...

Tjena sitter och kollar på lite amerikansk fotboll genom Viaplay som använder Silverlight för sina streams.

Nu får jag dålig kvalitet på bilden 0,5-1mbit med mycket hack och dessutom så ska streamen buffra om sej från och till.

Jag har fiberuppkoppling 100/100 och har kört tp-test från och till och ligger som minst på 75/75 som borde vara nog för att maxa streamen flera gånger om.

Jag använder windows xp service pack3 och med senaste versionen av silverlight.
Finns det några optimeringar man kan göra för att få det hela att flyta på bättre och med högre kvalitet?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Hej Cyberhof!

Du kan prova att använda Mozilla Firefox, uppdatera till senaste Silverlight samt att inte ladda ner något i bakgrunden.

Funkar inte detta kan du jättegärna kontakta oss på support@viaplay.se!

MVH Lars
Viaplay Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViasatSupport:

Hej Cyberhof!

Du kan prova att använda Mozilla Firefox, uppdatera till senaste Silverlight samt att inte ladda ner något i bakgrunden.

Funkar inte detta kan du jättegärna kontakta oss på support@viaplay.se!

MVH Lars
Viaplay Support

Varför använder ni skräp som Silverlight? Varför inte något som funkar klockrent till alla plattformar?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Har samma problem till och från med Viaplay, buffringsproblem och avbrott när jag streamar livematcher på datorn men på iPad/iPhone flyter det problemfritt, ibland undrar jag hur man ens kan ta betalt för en så här dålig tjänst.

Permalänk
Medlem

Jag använder redan senaste versionen av silverlight och kör med firefox...
Upptäckte också att det flöt på bättre på mobilen även om min är en android...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hej. Har ett liknande problem.
Fick fiber och beställde Viasat i Augusti. Funkade klockrent i två veckor sen laggade bara Viaplay.
Har felanmält två ggr. Gjort alla omstarter etc. Till slut ville jag säga upp. Kundtjänsten sa att jag först skulle tala med teknisk support för att stämma av felet. De ringde och förklarade att det var problem på nätet, deras server, förstod inte riktigt. 8 veckor totalt ingen skillnad.
Det som händer är att det tar dubbelt så lång tid att ladda hem en film som att titta på den. Ringde igen och undrade hur det går med mig uppsägning. En ny expert skall ringa mig nästa vecka. Är det någon som har samma problem, kan felet trotts allt liga hos mig tro.
Det tar max 5 minuter att ladda en film från netflix till datorn.

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Jag kan inte köra viaplay i silverlight på min late 2009 imac, hackar och buffrar hela tiden. Det fungerar bra att kolla på nhl i nhl gamecenter då det är flash som används där.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Kör på en gammal lenovo.
Inte bara datorn, har även en Box från viasat kopplad till vanlig plattskärm.