Hur vet jag att nättagget orkar Överklockning?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag att nättagget orkar Överklockning?

Tja!

Jag har tänkt att överklocka min CPU en aning och undrar om någon skulle kunna bedömma ifall mitt nätagg pallar att överklocka min CPU.
Ifall det verkar gå så skulle vara sjukt nice om någon kunde säga en ungefärlig siffra som jag borde kunna få upp den i

Mobo: ASUS P7P55D LE
CPU: Intel 760 I5 2,8 GHz Quad
HDD: 3 st olika (är väll lika strömkrävande?)
RAM: 3x Corsair XMS3 2 Gb
Grafik: 2x XFX Radeon HD6950 2048MB (CF)
Kylning: Antec Kühler H2O 620
Chassi: NZXT Phantom

PSU: Corsair 650W 80+

// Ez

Permalänk
Avstängd

6950 x2 + i7 760 och du ska överclock jag vill säga för det första så är ditt nätagg så jävla nära att underprestera när det kommer till 6950 crossfire o du vill klocka cpu oojojoj

Permalänk
Medlem

Du är redan på gränsen. Jag skulle rekommendera att du skaffar ett nytt agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

6950 x2 + i7 760 och du ska överclock jag vill säga för det första så är ditt nätagg så jävla nära att underprestera när det kommer till 6950 crossfire o du vill klocka cpu oojojoj

Fast de e juh en I5 och inte I7 vilket är en del skillnad eller är jag helt ute och cyklar elle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

6950 x2 + i7 760 och du ska överclock jag vill säga för det första så är ditt nätagg så jävla nära att underprestera när det kommer till 6950 crossfire o du vill klocka cpu oojojoj

Skrivet av lorgix:

Du är redan på gränsen. Jag skulle rekommendera att du skaffar ett nytt agg.

Vad snackar ni två om egentligen? Läs på lite innan ni ger råd.

Du har gott om kraft till godo TS! AMD 6-serien är väldigt strömsnål och som det ser ut nu har du ungefär 200w till godo vilket räcker och blir över för att nå maxklock på din prolle. Men ta det försiktigt med klockningen i alla fall, man vet aldrig vad som kan hända om man gör alldeles fel.

Permalänk
Medlem

Dina grafikkort har TDP på 200W, 2x200=400W
Din processor har TDP på 95W
Övrigt skräp: ~50W? (med marginal..)
Så rent "teoretiskt" har du väl 100W kvar när allt maxas.. men det beror ju oxo på hur stor ström du kan mata på 12V-linan...om du har två linor.. mm..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

6950 x2 + i7 760 och du ska överclock jag vill säga för det första så är ditt nätagg så jävla nära att underprestera när det kommer till 6950 crossfire o du vill klocka cpu oojojoj

Redigt skitsnack. TS nuvarande system drar runt 450-500W vid maxbelastning från väggen, så nätagget behöver som mest leverera tunr 450W. Det finns rejäl marginal att överklocka där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vad snackar ni två om egentligen? Läs på lite innan ni ger råd.

Du har gott om kraft till godo TS! AMD 6-serien är väldigt strömsnål och som det ser ut nu har du ungefär 200w till godo vilket räcker och blir över för att nå maxklock på din prolle. Men ta det försiktigt med klockningen i alla fall, man vet aldrig vad som kan hända om man gör alldeles fel.

Låter mer rimmligt, tyckte att att de kändes som att jag skulle kunna klocka lite iaf.

Du kan inte säga ungefär vad du tror PSU:n skulle palla att klocka till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vad snackar ni två om egentligen? Läs på lite innan ni ger råd.

Du har gott om kraft till godo TS! AMD 6-serien är väldigt strömsnål och som det ser ut nu har du ungefär 200w till godo vilket räcker och blir över för att nå maxklock på din prolle. Men ta det försiktigt med klockningen i alla fall, man vet aldrig vad som kan hända om man gör alldeles fel.

Jag tyckte att det verkade lite tight. Tycker faktiskt fortfarande det. Brukar inte rekommendera att man belastar agg fullt eller nästan fullt.

Det är inte så att jag menar att ngt lär gå sönder. Men det kanske kan bli lite högljutt, mindre stabilt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

Låter mer rimmligt, tyckte att att de kändes som att jag skulle kunna klocka lite iaf.

Du kan inte säga ungefär vad du tror PSU:n skulle palla att klocka till?

Det är nog komponenterna som säger stopp innan nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

Låter mer rimmligt, tyckte att att de kändes som att jag skulle kunna klocka lite iaf.

Du kan inte säga ungefär vad du tror PSU:n skulle palla att klocka till?

Det är inte så svart eller vitt. Agg klarar i regel att leverera mer än spec. Frågan är hur länge, och hur varmt/ljudligt det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

Låter mer rimmligt, tyckte att att de kändes som att jag skulle kunna klocka lite iaf.

Du kan inte säga ungefär vad du tror PSU:n skulle palla att klocka till?

Det beror snarare på din CPU, skiljer sig mycket mellan olika exemplar. Däremot brukar din modell vara en bra klockare. Man kan tyvärr inte säga så mycket om hur hög klock du kommer uppnå, men din PSU pallar förmodlinen.

Vill du vara bombsäker så kan du ta en till på hur strömmen är fördelad på det, står på det eller i manualen som med största sannolikhet finns på internet om du inte har den. Leta efter 12v "Rails" Sen är det bara att räkna lite.

Permalänk
Medlem

först får du väl börja att klocka lite? du kanske kan ha fått en lite sämre överklockningsbar prolle, så då gör de ju ingen skillnad hur mycket ditt nätagg pallar..

men men, kanske till runt 4.0-4.2ghz om jag ska vara pessimistisk?

btw, varför kör du 3x2gb när den bara stödjer dual channel? kanske kan bli lite svårt att klocka när minnena körs i single channel mode...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Sweclockers system med en i7 975 @ 3,8 ghz och 6950 CF visar dessa siffror i furmark
nätagget är gold så i runda slängar 0,9x475= 427,5 watt, då 475 w är mätt vid väggen.

427,5 watt ger ju en hel del marginal på psun, men det som kan sätta stopp
är mobots strömförsörjning.
Väldigt bra tråd med nyttig info till alla att tänka på: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Skrivet av twit:

Redigt skitsnack. TS nuvarande system drar runt 450-500W vid maxbelastning från väggen, så nätagget behöver som mest leverera tunr 450W. Det finns rejäl marginal att överklocka där.

Håller med, vet inte var alla påhitt grundar sig i. kanske folk som vill försvara sitt köp av 1200w nätaggregat genom att säga att alla andra är "på gränsen"? En riktig effekthysteri är vad det är.

Min yngre brors gode vän och lägenhetskamrat satte in ett 6950 i en köpedator från Acer med 300w skräpaggregat för att spela BF3 med, där har vi en kille som ligger på gränsen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att problemet är att det egentligen inte finns ngn skarp gräns.

Det är ju inte
650: allt prima
651: jordens undergång

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag skulle nog säga att problemet är att det egentligen inte finns ngn skarp gräns.

Det är ju inte
650: allt prima
651: jordens undergång

I detta fall handlar det dock inte om att ligga på eller ens nära gränsen. TS kan överklocka hur mycket som helst utan att nätagget sätter stopp, han kan plocka in fler kompoenter i burken om han så skulle önska. Sluta ge sken av något som är helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

först får du väl börja att klocka lite? du kanske kan ha fått en lite sämre överklockningsbar prolle, så då gör de ju ingen skillnad hur mycket ditt nätagg pallar..

men men, kanske till runt 4.0-4.2ghz om jag ska vara pessimistisk?

btw, varför kör du 3x2gb när den bara stödjer dual channel? kanske kan bli lite svårt att klocka när minnena körs i single channel mode...

anledningen till att jag kör 3x2 på ett dual channel system är pga en miss jag gjord när jag köpte minnena för ett tag sedan, hade inte dirr ngn koll på skillnaden mellan dual channel och tripple channel då men vet i nu läget att de inte är direkt ultimat men har inte haft råd att köpa ett par andra minnen och en XMS3 2gb minnessticka finns inte att få tag på om man inte vill köpa bundle packs...

Permalänk
Skrivet av anden12:

Dina grafikkort har TDP på 200W, 2x200=400W
Din processor har TDP på 95W
Övrigt skräp: ~50W? (med marginal..)
Så rent "teoretiskt" har du väl 100W kvar när allt maxas.. men det beror ju oxo på hur stor ström du kan mata på 12V-linan...om du har två linor.. mm..

Du är helt fel ute. http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Kortfattat så borde de inte direkt vara något problem att klocka en aning på systemet alltså? hade en tanke på att försöka få upp CPU:n till ~3,5GHz ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezcent:

Kortfattat så borde de inte direkt vara något problem att klocka en aning på systemet alltså? hade en tanke på att försöka få upp CPU:n till ~3,5GHz ungefär.

Hur överklockningen kommer gå vet ingen än, däremot är nätagget inte en begränsande faktor

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur överklockningen kommer gå vet ingen än, däremot är nätagget inte en begränsande faktor

Tack bra att veta, Överklocka kommer nog att fungera fint. har kollat upp en hel del om att klocka så de borde det inte vara några större svårigheter med

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I detta fall handlar det dock inte om att ligga på eller ens nära gränsen. TS kan överklocka hur mycket som helst utan att nätagget sätter stopp, han kan plocka in fler kompoenter i burken om han så skulle önska. Sluta ge sken av något som är helt uppåt väggarna fel.

Personligen föredrar jag att hålla ett betryggande avstånd från punkten där något sätter stopp. Grejen med marginaler är ju att dom inte alltid behövs.

Skrivet av Rickard11:

Helt fel? Jag tycker att en konservativ beräkning passar i ett sådant här scenario.
Visst, dom måste inte dra 200W. Men dom drar iaf inte mer (om man kör dom på ett stabilt, hållbart sätt).

Skrivet av Ezcent:

Kortfattat så borde de inte direkt vara något problem att klocka en aning på systemet alltså? hade en tanke på att försöka få upp CPU:n till ~3,5GHz ungefär.

Inget farligt kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vad menar du exakt?
Du menar att vi ska få mer värmeenergi än vad vi förbrukar elenergi?
... eller menar du att mina siffror är för låga? att elenergin vi trycker in kommer bli till något annat än värmeenergi?
Båda är orimligt för någon som läst fysik A..

Jag är dock medveten om att en intel-processor kan dra mer elenergi än TDP under korta sekvenser (pga av turboläget).. men det går inom felmarginalen för "övriga komponenter".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Vad menar du exakt?
Du menar att vi ska få mer värmeenergi än vad vi förbrukar elenergi?
... eller menar du att mina siffror är för låga? att elenergin vi trycker in kommer bli till något annat än värmeenergi?
Båda är orimligt för någon som läst fysik A..

Jag är dock medveten om att en intel-processor kan dra mer elenergi än TDP under korta sekvenser (pga av turboläget).. men det går inom felmarginalen för "övriga komponenter".

Att TDP och hur mycket energi processorn drar är två helt skilda saker.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp - Detta är vad som lättast används för att beräkna vilka marginaler man har på nätagget.

TS klarar sig då utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Man ska väl också vara medveten om att nätagg är "gjorda" för att ligga på ungefär 50% av sin "maxkapacitet".. det är också då de har som bäst verkningsgrad.

Skrivet av Rickard11:

Att TDP och hur mycket energi processorn drar är två helt skilda saker.

Nej? AMD mäter faktiskt till och med exakt som jag gjorde.., det är alltså vad processorn drar i ett "maximalt" tillstånd.
Intel däremot mäter TDP lite annorlunda (och har således lägre TDP än vad AMD har)..men oavsett så hindrar det inte att man kan räkna ut ett max på det sättet som jag gjorde, eftersom dessa värden är beroende av varandra i ett förhållande som är nära på 1:1 (även i intels fall).
Energi in = energi ut. I detta fall är energi in el, och energi ut är värme.

Tycker du att det är fel får du gärna påvisa var det jag säger brister någonstans, och då gärna i PM eller något så vi inte går mer off-topic.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.