Permalänk
Medlem

Farligt att överklocka?

Hej , Jag har en amd phenom ii x4 945 processor och en antec kühler 620 vattenkylare. Jag har testat att överklocka processor till 3,4ghz med en volt på 1.4 Efter det har jag kört prime95 i över 10 timmar utan problem. Har även kört dator som vanligt (spelat , surfat osv) i några dagar utan blåskärmar. Jag såg att min ht link låg på 2400mhz, nu vet jag inte om det är farligt eller icke men jag sänkte den så att den nästan låg på standard 2000mhz. Överklockningen verkade fungera stabilt , men det känns som att det är farligt för moderkortet eller minnena. Vill bara veta hur jag kan vara säker på att det var en stabil överklockning. Max tempen låg på 38 grader. Överklockade från 3,0 till 3,4ghz. Mycket tacksam för hjälp

Permalänk

38 grader låter väldigt lågt, kolla så att det stämmer, om det stämmer så är det bara att köra på. Var detta i idle eller efter en timme i full load?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

jag hade också 38 grader när jag hade skrivbordet framme, testade med speedfan och Core temp. Hade klockat till 3.6 GH.z med min i5 750. I spel hade jag väll runt 45-49 grader. Då spelade jag bf3 ^.^

Permalänk
Medlem

Ja temperaturen stämmer , men nu undrade jag om jag kan veta att datorn mår bra med dom inställningarna?:D Det Var i 12 timmar full load

Permalänk
Medlem

Det låter ju snarare väldigt lågt. 38 grader är ju "kroppstemperatur". Som de andra skrev om värdena stämmer är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Hej , Jag har en amd phenom ii x4 945 processor och en antec kühler 620 vattenkylare. Jag har testat att överklocka processor till 3,4ghz med en volt på 1.4 Efter det har jag kört prime95 i över 10 timmar utan problem. Har även kört dator som vanligt (spelat , surfat osv) i några dagar utan blåskärmar. Jag såg att min ht link låg på 2400mhz, nu vet jag inte om det är farligt eller icke men jag sänkte den så att den nästan låg på standard 2000mhz. Överklockningen verkade fungera stabilt , men det känns som att det är farligt för moderkortet eller minnena. Vill bara veta hur jag kan vara säker på att det var en stabil överklockning. Max tempen låg på 38 grader. Överklockade från 3,0 till 3,4ghz. Mycket tacksam för hjälp

klocka så länge du inte kommer över rekommenderad volt.(Finns dock ingen större anledning att klocka över 4ghz)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigarkungen:

(Finns dock ingen större anledning att klocka över 4ghz)

varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

klocka så länge du inte kommer över rekommenderad volt.(Finns dock ingen större anledning att klocka över 4ghz)

Det är ju inte riktigt sant, jämför man med i7 osv så behöver AMD-prollarna alla hästar dom kan få...

Permalänk
Medlem

Att du har 38 grader i load är inte troligt. Visar fel temp eller så har du kollat grafikkortstempen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

varför inte?

Det gör ingen större skillnad. Det blir bara mer värme och slitning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Att du har 38 grader i load är inte troligt. Visar fel temp eller så har du kollat grafikkortstempen!

Jag har kollat rätt! , Grafik kortet ligger på 34 grader idle och knappt över 55 i load (5770) Jag har kollat med både coretemp och cpuid hw monitor , och förövrigt så har jag ganska bra kylning i datorn, 5 chassifläktar, vattenkylning, och hyffsat svalt i rummet. Har nu kört prime i 18 timmar och prollen har inte gått över 39 grader. Den ligger på 22-28 grader idle