Permalänk
Medlem

Är min cpu för varm?

Hej

Ni ser min rigg i signaturen till den har jag en artic frezer.

När jag tittar i bios ligger min vilotemp på runt 40 grader

När jag kör en intel burn test vissar cpu temp och coretemp programen en temp på 85-95 grader varm eller?

Om jag samtidigt startar msi control panel vissar den 65 grader

Vad ska jag tro på?

Datorn är oklockad.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Om du vill vara helt säker så kan du känna till flänserna på kylaren om temperaturen som du har sagt kan stämma. Montera om kylaren, glöm inte ta bort den gamla kylpastan med t sprit eller kemisk ren bensin och lgga på nytt kylpasta (okokt riskorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

Om du vill vara helt säker så kan du känna till flänserna på kylaren om temperaturen som du har sagt kan stämma. Montera om kylaren, glöm inte ta bort den gamla kylpastan med t sprit eller kemisk ren bensin och lgga på nytt kylpasta (okokt riskorn).

Köpte och byte kylpasta för två veckor sen då sjönk tempen med några grader

Artic frezern är monterad på samma sätt som stock, kanske kan vara en ide att köpa en ny med en riktig fästandordning?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Köpte och byte kylpasta för två veckor sen då sjönk tempen med några grader

Artic frezern är monterad på samma sätt som stock, kanske kan vara en ide att köpa en ny med en riktig fästandordning?

gjorde du rent med t sprit eller kemisk ren bensin innan pålagda kylpastan?

rekomenderar cooler master 212 plus om du ska köpa något prisvärd cpu kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

gjorde du rent med t sprit eller kemisk ren bensin innan pålagda kylpastan?

rekomenderar cooler master 212 plus om du ska köpa något prisvärd cpu kylning

Ja jag gjorde rent och köpte ny kylpasta.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

gjorde du rent med t sprit eller kemisk ren bensin innan pålagda kylpastan?

rekomenderar cooler master 212 plus om du ska köpa något prisvärd cpu kylning

Bättre att han köper en Thermalright Macho då den är betydligt bättre och bara en dryg hundring dyrare.

https://www.inet.se/artikel/6308750/thermalright-hr-02-macho

Den kyler ju faktiskt lika bra som en Corsair H50/60 och Antec H20 620.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P. Riktigt bra kylare där du får med PnP (två fläktar). Jag använde en av dessa som chassifläkt. Med andra ord kan man alltså säga att den nu är som en 212+ fast tystare, kyler bättre, 6 års garanti och en gratis noctuafläkt på köpet. Dock så kanske du behöver köra PnP eftersom att din CPU verkar vara ganska varm av sig. Hur som helst så ser jag denna mer prisvärd en 212+, TT Macho kan jag inte uttala mig om...

Permalänk
Hjälpsam

Låter som om kylflänsen inte sitter helt 100% som den skall.

Plocka av, gör rent med T-sprit, kör ett riskornsstort liten klatt av kylpasta i mitten på processorn, montera korrekt igen.

Då skall du nog se att det funkar bättre

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Innan du köper nytt så kontrollera så allt sitter rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som om kylflänsen inte sitter helt 100% som den skall.

Plocka av, gör rent med T-sprit, kör ett riskornsstort liten klatt av kylpasta i mitten på processorn, montera korrekt igen.

Då skall du nog se att det funkar bättre

Funderar på det där med riskornet i mitten. CM 212+ har ju mellanrum mellan värmerören, gör man ett riskorn så lägger det sig i groparna och kylpastan täcker kanske bara 30% av ytan. Jag fick bättre resultat när jag smetade ordentligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacRyhage:

Noctua NH-U12P. Riktigt bra kylare där du får med PnP (två fläktar). Jag använde en av dessa som chassifläkt. Med andra ord kan man alltså säga att den nu är som en 212+ fast tystare, kyler bättre, 6 års garanti och en gratis noctuafläkt på köpet. Dock så kanske du behöver köra PnP eftersom att din CPU verkar vara ganska varm av sig. Hur som helst så ser jag denna mer prisvärd en 212+, TT Macho kan jag inte uttala mig om...

Jag kör med Noctua NH-D14 https://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14 och har en temperatur på mellan 19-22 grader, mellan 27-32 vid belastning, men CPU-kylare är inte allt som krävs, beror även på vad du har för luftflöde strömmande genom burken

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Jag kör med Noctua NH-D14 https://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14 och har en temperatur på mellan 19-22 grader, mellan 27-32 vid belastning, men CPU-kylare är inte allt som krävs, beror även på vad du har för luftflöde strömmande genom burken

jag börjar tro att det är kylaren som inte sitter som den ska, den är fäst på samma sätt som orginal med sma plast bitar.
jag tog bort den för någon vecka sen och rengjorde la på ny kylpasta och det blev inte bättre tror jag går och köper en h60 vattenkylning idag.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

köpte en Antec Kuhler H2O 620 och det löste alla problem ligger nu på max 45 i bf3 och runt 70-75 i intelburn.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

köpte en Antec Kuhler H2O 620 och det löste alla problem ligger nu på max 45 i bf3 och runt 70-75 i intelburn.

Det var högt, stressade min CPU under en timme med OCCT och kom inte över 48 grader

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det var högt, stressade min CPU under en timme med OCCT och kom inte över 48 grader

stämmer, kör bara med den fläkt som satt i mitt chassi till kylningen ska montera in den som kom med och köra push/pull.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det var högt, stressade min CPU under en timme med OCCT och kom inte över 48 grader

monterade den andra fläkten ligger nu runt 55 grader, blir troligen bättre om jag köper bättre fläktar men det får bli senare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

monterade den andra fläkten ligger nu runt 55 grader, blir troligen bättre om jag köper bättre fläktar men det får bli senare.

Nice, det kommer bli bättre om du monterar fläktar så du får ett bra luftflöde genom chassit, se bara till att inte för mycket kabblar hindrar genomflödet

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Nice, det kommer bli bättre om du monterar fläktar så du får ett bra luftflöde genom chassit, se bara till att inte för mycket kabblar hindrar genomflödet

I chassi har jag redan bra fläktar en 200 i front och sida som blåser in och en 200 i top som blåser ut
Plus vatten kylning med två fläktar push / pull.

I lådan blir det aldrig över 26 grader

Kanske byter fläktarn till vattkylningen dom är lite risiga.

Men ändå 26 i lådan och max 50 i bf3 är helt ok.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt och ställer en fråga om temp jag också. Clockade igår upp min dator i sign till 4Ghz och har en load temp på 48grader efter 1 timma Linpack test i OCCT Vcore: 1.215 ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Lånar tråden lite snabbt och ställer en fråga om temp jag också. Clockade igår upp min dator i sign till 4Ghz och har en load temp på 48grader efter 1 timma Linpack test i OCCT Vcore: 1.215 ?

Det skulle jag vara nöjd med.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

I chassi har jag redan bra fläktar en 200 i front och sida som blåser in och en 200 i top som blåser ut
Plus vatten kylning med två fläktar push / pull.

I lådan blir det aldrig över 26 grader

Kanske byter fläktarn till vattkylningen dom är lite risiga.

Men ändå 26 i lådan och max 50 i bf3 är helt ok.

Det är helt ok

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)