Permalänk

Kan man diska CPU kylare?

Har den något speciellt material som kan försvinna om man gör det?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

varför skulle du vilja göra det i första fallet?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Smart morsa, håll i dina grejer!

Man kan troligen diska en CPU-kylare utan problem, så det är bara att torka den helt torr och stoppa tillbaks in i datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

dagens!

Skulle hjälpa om du meddelar vilken kylare det gäller, men ja, troligen problemfritt

Kom bara ihåg att byta kylpasta om den ska tbx ngnstans sen aldrig bra att använda samma pasta om och om igen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

HAHAHAHAHAHA dagens asgarv

den borde säkert gå att diska, fläkten kan du ju skippa men annars så ska det inte vara några problem. se till att den är helt torr innan du stopppar tillbaka den bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Har den något speciellt material som kan försvinna om man gör det?

Vilket material är den gjord av? Aluminium borde gå bra, men finns det inte en risk för att en kopparkylare ärgar?
Borde ju gå att spola den med nån typ av sprit annars.

Eller så ger du den till din kära mor att ha i köket och ber henna skaffa en ny åt dig

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Aluminium i dislmaskinen ger ett tjockare oxidationslager som inte är så bra för värmeledningsförmågan. Kolla på hur vitlökspressen ser ut exempelvis ;).

Jag hade inte kört den i maskin. Tvätta för hand rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är en kylare från Nexus. FLC tror jag modellen heter. Mm litar på er då, den ska förmodligen in i en back-up rigg eller något.

EDIT: Hmm det där med alluminum lät ju logiskt. Väntar på mer svar.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Hjälpsam

Aluminium skall absolut inte köras i diskmaskin, avråder även maskindisk från koppar.

Däremot handdisk med YES eller liknande är bara att köra på. Torka gärna av kylpasta etc först för att bespara diskborsten och kommande middagar eventuella bismaker.

EDIT;
Naturligtvis skall ev fläkt eller annan elektronik avlägsnas innan man diskar den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Aluminium skall absolut inte köras i diskmaskin, avråder även maskindisk från koppar.

Däremot handdisk med YES eller liknande är bara att köra på. Torka gärna av kylpasta etc först för att bespara diskborsten och kommande middagar eventuella bismaker.

EDIT;
Naturligtvis skall ev fläkt eller annan elektronik avlägsnas innan man diskar den.

Okej, låter som att du vet vad du snackar om. Tack för det!

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk

Koppar kan hålla i flera årtionden bland annat som tak på byggnader. Men en diskmaskin torkar även disken så det borde inte vara ett problem i alla fall. Att kapa kopparplattan kan man göra.

Permalänk

Det går att diska, men tänk bara på att rengöra kontaktytan emot processorn med isopropanol, teknisk bensin motsv. och lägg på ny kylpasta. Självklara saker, men tänkte bara nämna utifall att...

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Aluminium skall absolut inte köras i diskmaskin, avråder även maskindisk från koppar.

Däremot handdisk med YES eller liknande är bara att köra på. Torka gärna av kylpasta etc först för att bespara diskborsten och kommande middagar eventuella bismaker.

EDIT;
Naturligtvis skall ev fläkt eller annan elektronik avlägsnas innan man diskar den.

exakt, handdisk is he shit ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHAHAHA pic?:D haha

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

haha, då måste ju ägget ha fastnat imellan "springorna" på kylaren också ju

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Vet att ingen kommer tro mig därför jag inte skrev varför i första inlägget. Men den låg iaf på köksbordet , håller på att röja bland gamla grejer, så tyckte min mamma det var kul att använda den som äggdelare.

Hahaha, made my day!

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

so true!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB