Google Chrome populäraste webbläsaren bland SweClockers besökare

Permalänk
Entusiast

Jag ville veta vilken webbläsare jag gilla mest så jag bestämde mig för att köra varje av de stora i en vecka utan undantag, utom chrome eftersom det var där jag var från början (dvs från att det kom ut, innan dess var det ffox).

Efter en frustrerande vecka med IE8 kom jag fram till att den inte blivit bättre sedan jag bojkotta skiten för länge sedan.

Efter det blev det ffox5, precis när dom bytte versionssystem. Lätt i klass med chrome nu, men fick inte mig att byta eftersom det inte var någon förbättring mot chrome (enligt mig).

Nästa steg var Opera, ganska intressant. Det började med häpnad över denna gudomligt underbara webbläsare, detta fantastiska mirakel till program. Men jag var tvungen att avbryta testet efter bara några dagar på grund av att den är så sinnessjukt irriterande att använda. Kommer inte ihåg så många av irritationsmomenten men några av dem var att man var tvungen att först "aktivera" (klicka på) en youtube video (eller annan flash-app) för att kunna använda den, flikarna gick inte ända upp i maximerat läge så att byta flik krävdes precision i både x- och y-led, till skillnad mot chrome där man bara har x-led (flamsa upp muspekaren i toppen på skärmen). Och varför jag säger precision så är det för att jag alltid har minst 40 flikar öppna, det blir tajt.

Safari sket jag i för efter Opera ville jag bara tillbaka till mitt bekväma chrome

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Efter en frustrerande vecka med IE8 kom jag fram till att den inte blivit bättre sedan jag bojkotta skiten för länge sedan.

Internet Explorer 8 suger. Det är gammalt!! Varför inte prova Internet Explorer 9 som kom ut för ett tag sen? Dock är Internet explorer 9 inget om man jämför med de andra kända webbläsarna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

IE9 kör jag enbart när jag vill kolla upp om sidan jag besöker ligger nere. Händer ibland. Annars fungerar alla sidor med foxen. Problemet med IE9 är att den reagerar väldigt långsamt på vissa sidor.

Offtopic:
Popcorn.js är ett intressant projekt som Mozilla har tagit fram. Hoppas PDF.js blir klart snart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simonwellander:

Internet Explorer 8 suger. Det är gammalt!! Varför inte prova Internet Explorer 9 som kom ut för ett tag sen? Dock är Internet explorer 9 inget om man jämför med de andra kända webbläsarna.

Jo jag funderade på det men eftersom jag pillar ihop hemsidor då och då så tänker jag behålla en äldre version av IE, de flesta IE användarna tror ju att IE är "internet". Och det är samma personer som inte uppgraderar sin webbläsare om den inte gör det automatiskt. Så det kan vara bra att ha möjligheten att testa sina webbsidor i en mindre kompetent webbläsare

Permalänk
Medlem

Mitt virusprogram AVG har under den senaste tiden flaggat för att Chrome använder väldigt mycket minne. Nu senast låg det på 450mb ram och det är med tre flikar (Gmail, Facebook och DI) öppna. Jag har använt både AVG och Chrome rätt länge nu och det är första den senaste månaden de här varningarna har börjat dyka upp.

Något jag bör bry mig om?

Permalänk
Medlem

Vill gå över till chrome men jag totalvägrar innan google får tummen ur röven och ändrar deras kodskit så ADblock faktiskt fungerar som det ska.
DVS tar bort ALLA Reklamer ifrån streams, något som aldrig fungerat med chrome.

Det gör att jag totalvägrar använda chrome.

Till firefox fungerar iaf adblock som det ska.

Permalänk
Medlem

@Smithy
Har du testa med ett annat AV?

Permalänk

Nej men AVG varnar när program använder mer minne än typ 200 mb eller nått. Har stängt av dessa meddelanden i AVG, man stör sig på dem och om man har 4gb+ i burken och inte använder allt så spelar det absolut ingen roll hur mycket eldräven äter upp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av buddaz:

@formerself , du kanske inte vet att man kan ändra firefox exakt hur man än vill. Bara leta på nätet så hittar du en guide över hur man gör.

Jo men det är onödigt krångligt i Fx och fönstret för anpassning har ytterligare ett utseende som designmässigt inte stämmer överens med resten av webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan få så att historik etc rensas när man stänger ner chrome webläsare? Eller ska man helt enkelt bara köra med inkognitofönster varje gång man surfar? Finns det nåt annat sätt än att rensa manuellt så hoppar man ju så klart över till chrome tåget.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Edit...

Provar på Waterfox nu; rätt sjysst, men inte 100!

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Skrivet av miksmaks:

Provar på Waterfox nu; rätt sjysst, men inte 100!

Vad har Waterfox för fördelar jämfört med det vanliga Firefox? Är det snabbare?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ja, mkt snabb och sparar inget. Men funkar inte alltid bra på TV-sajter osv. Flash pajar ibland.

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Skrivet av miksmaks:

Ja, mkt snabb och sparar inget. Men funkar inte alltid bra på TV-sajter osv. Flash pajar ibland.

Okej tack! Kanske provar det sen, men vad menar du med att det inte sparar något? Ingen historik eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50