Permalänk

360mm rad, GPU och CPU loop - Duger det?!

Hej kära vänner!

Har en ca ett halvår tillbaka vattenkylning i mitt system, ni kan se mer på mitt galleri genom länken i min signatur.
I min lopp ingår än så länge bara CPU och radiatorn är på 360mm. Mina temp ligger nu runt 50grader på cpu när jag kör bf 3 i ultra inställningar. GPUn som inte är med i loopen ligger runt 60grader (se nedan för spec på gpu)

Min fråga är nu följande: Hade tänkt att integrera GPU i loopen nu också, och tänkte höra med folk som har erfarenhet vad mina resultat kommer bli. Kommer jag få högre temp på CPU och GPU?
Jag har inga planer på att överclocka något mer än de jag redan clockat på CPUn hittills. Anledningen till min loop är att få bort så mycket fläktljud som möjligt.

Någon som kan dela med er av erfarenheter? Bör jag genomföra detta? Kan ni rekommendera något bra block till GPUn? Nickel? Acetal?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem. Kör vilket block som du önskar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag kör cpu+gpu i samma loop med en 360 rad och det fungerar utmärkt. Iofs. har jag ett upplåst 6950 så ett 580 blir väl varmare antar jag. Men jag har en cpu temp på ca. 45 grader och gpu temp på ca. 50 grader, och detta är med pumpen och fläktarna på lägsta läget i fläktkontrollern.

Permalänk
Medlem

Försök få in en 120mm rad till så skall allt vara frid och fröjd. (bara för att vara på den svala sidan)
Annars borde din 360 fixa sig själv väl om än med något höjda temps emot nu.

Sitter med ett 6970 och en P II 940BE där cpu ligger @stock och gpu är svagt oc från fabrik med typ 25mhz.
har en slim 360 på 30mm tjocklek och en 120mm på 65mm tjocklek.
alla temps ligger på max 65grader om jag maxar cpu och gpu samtidigt.
360 ligger på stockfläcktar i ett raven rv02 i 700rpm.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag kör cpu+gpu i samma loop med en 360 rad och det fungerar utmärkt. Iofs. har jag ett upplåst 6950 så ett 580 blir väl varmare antar jag. Men jag har en cpu temp på ca. 45 grader och gpu temp på ca. 50 grader, och detta är med pumpen och fläktarna på lägsta läget i fläktkontrollern.

Skrivet av RainesX:

Försök få in en 120mm rad till så skall allt vara frid och fröjd. (bara för att vara på den svala sidan)
Annars borde din 360 fixa sig själv väl om än med något höjda temps emot nu.

Sitter med ett 6970 och en P II 940BE där cpu ligger @stock och gpu är svagt oc från fabrik med typ 25mhz.
har en slim 360 på 30mm tjocklek och en 120mm på 65mm tjocklek.
alla temps ligger på max 65grader om jag maxar cpu och gpu samtidigt.
360 ligger på stockfläcktar i ett raven rv02 i 700rpm.

Okej, en säger att de blir bra, en vill ha en 120 till. Vill helst undvika mer radiatorer(och på så sätt mer fläktar) så de blir nog att testa som jag har de nu, bara med ett gpu block också. Sätter hellre ljudnivå före temperatur, så om både cpu och gpu går upp något gör inget.

Någon som monterat ett EK block på en MSI gtx 580 Twin Frozr II?! Erfarenheter?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Okej, en säger att de blir bra, en vill ha en 120 till. Vill helst undvika mer radiatorer(och på så sätt mer fläktar) så de blir nog att testa som jag har de nu, bara med ett gpu block också. Sätter hellre ljudnivå före temperatur, så om både cpu och gpu går upp något gör inget.

Någon som monterat ett EK block på en MSI gtx 580 Twin Frozr II?! Erfarenheter?

Låter bra att testa först, även om du skulle behöva en till radiator så blir det antagligen tystare än originalkylaren ändå.
Här är alla block som passar ditt kort: http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=44...
Installationsguide: http://www.ekwaterblocks.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109855324.p...
Det är ju lite småpyssligt att montera, man måste klippa värmepadsen själv osv. men följer man bara manualen ordnar det sig.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Låter bra att testa först, även om du skulle behöva en till radiator så blir det antagligen tystare än originalkylaren ändå.
Här är alla block som passar ditt kort: http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=44...
Installationsguide: http://www.ekwaterblocks.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109855324.p...
Det är ju lite småpyssligt att montera, man måste klippa värmepadsen själv osv. men följer man bara manualen ordnar det sig.

Tack för tipset! Ska nog testa utan extra radiator först.
Hur är det med att blanda olika meterial? har hört att de finns några man inte ska ha i samma loop men kommer inte ihåg vilka.
Är de någon som har tips på någon bra slang som inte viker sig lätt och passar till 1/4 compressionsnipplar från EK? Den slangen man fick med mitt kit jag köpte är värdelös och viker sig vid minsta böj, så tänte byta. Gärna i blå färg...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tack för tipset! Ska nog testa utan extra radiator först.
Hur är det med att blanda olika meterial? har hört att de finns några man inte ska ha i samma loop men kommer inte ihåg vilka.
Är de någon som har tips på någon bra slang som inte viker sig lätt och passar till 1/4 compressionsnipplar från EK? Den slangen man fick med mitt kit jag köpte är värdelös och viker sig vid minsta böj, så tänte byta. Gärna i blå färg...

Tror det är koppar och aluminium man inte ska mixa. Men nickel går bra, dock har EK haft problem med att nickelpläteringen flagnar från blocken, men det kanske är åtgärdat nu.
Sen så är 1/4 måttet på gängan, så se till att nippeln passar slangen också (slangens innerdiameter).
Jag har PrimoChill PrimoFlex slang, men den är väldigt hård så jag rekommenderar någon annan än den iaf.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Tror det är koppar och aluminium man inte ska mixa. Men nickel går bra, dock har EK haft problem med att nickelpläteringen flagnar från blocken, men det kanske är åtgärdat nu.
Sen så är 1/4 måttet på gängan, så se till att nippeln passar slangen också (slangens innerdiameter).
Jag har PrimoChill PrimoFlex slang, men den är väldigt hård så jag rekommenderar någon annan än den iaf.

Okej, jo ja har läst att de fixat flagningen med deras nya EN revision så de ska inte vara några problem antar jag.

enligt indomos hemsida är diametern på EK kopplingarna 10mm, så alltså är det dessa slangar som gäller för mig, eller har jag fel? http://indomo.se/index.php?show=57&mini=75&mode=list&id=429

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Okej, en säger att de blir bra, en vill ha en 120 till. Vill helst undvika mer radiatorer(och på så sätt mer fläktar) så de blir nog att testa som jag har de nu, bara med ett gpu block också. Sätter hellre ljudnivå före temperatur, så om både cpu och gpu går upp något gör inget.

Någon som monterat ett EK block på en MSI gtx 580 Twin Frozr II?! Erfarenheter?

Jag hade för ett tag sedan ett 3x140 radiator med tre stycken 1000pm fläktar. Detta system tog hand om 5970+5870+i7 920 C0@4.2ghz samt ND/SD på moderkortet. Visst blev det varmt, men då var det mesta överklockat.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Okej, jo ja har läst att de fixat flagningen med deras nya EN revision så de ska inte vara några problem antar jag.

enligt indomos hemsida är diametern på EK kopplingarna 10mm, så alltså är det dessa slangar som gäller för mig, eller har jag fel? http://indomo.se/index.php?show=57&mini=75&mode=list&id=429

Japp det är dom slangarna

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag hade för ett tag sedan ett 3x140 radiator med tre stycken 1000pm fläktar. Detta system tog hand om 5970+5870+i7 920 C0@4.2ghz samt ND/SD på moderkortet. Visst blev det varmt, men då var det mesta överklockat.

okej! Ja men då bord ju min nuvarande loop klara av en gtx 580 @stock utan problem, så blir till att testa de.
Är dock ute efter en lite styvare slang än den jag har, någon som har några tips på bra tillverkare?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Ingen som har några tips på fabrikat av slang? Eller erfarenheter från att montera ett EK block på ett Msi Gtx 580 Twin Frozr II?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301