Permalänk

Problem med Processor

Tjenare, är det någon som kanske kan lösa ett problem som jag har?

Jag har nämligen en AMD Phenom II x4 955 processor på 1.61ghz
Och enligt en kompis så levereras inte den processorn med 1.61ghz utan 3.2ghz
och då menar han på att min processor ska vara "strypt" eller vad man nu ska kalla det, så han
sa till mig hur jag skulle göra för att få processorn till 3.2ghz och såhär gjorde jag:

Gick in i BIOS och letade upp "CPU FREQUENCE" och där stod det "200mhz" och
det skulle det tydligen göra sen sa han att jag skulle ändra "CPU RATIO" till x16, den stod på auto från början, för om jag gjorde det så skulle processorn vara som standard, men när jag gjorde det så
startades datorn, men den laddade aldrig upp eller vad man ska säga, den var bara på men ingenting hände.

Så jag tog ur batteriet ur Moderkortet så allting blev till default, men om någon kan hjälpa mig med att
fixa så min processor är på rätt GHZ så tackar jag i förväg.

Visa signatur

fastnade för Tibia då när min dator bestämde sig för att inte klara av något av dom mer avancerade spelen. BADOM-TSS.

Permalänk
Avstängd

Uppdatera bios. Min far hade just detta problem för något år sedan på sin 965a. Om detta inte löser sig, så reklamera hela skiten - lättare än att pilla i biosen, och kanske bränna någonting.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Är den även så i Load btw?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobbohumör:

Tjenare, är det någon som kanske kan lösa ett problem som jag har?

Jag har nämligen en AMD Phenom II x4 955 processor på 1.61ghz
Och enligt en kompis så levereras inte den processorn med 1.61ghz utan 3.2ghz
och då menar han på att min processor ska vara "strypt" eller vad man nu ska kalla det, så han
sa till mig hur jag skulle göra för att få processorn till 3.2ghz och såhär gjorde jag:

Gick in i BIOS och letade upp "CPU FREQUENCE" och där stod det "200mhz" och
det skulle det tydligen göra sen sa han att jag skulle ändra "CPU RATIO" till x16, den stod på auto från början, för om jag gjorde det så skulle processorn vara som standard, men när jag gjorde det så
startades datorn, men den laddade aldrig upp eller vad man ska säga, den var bara på men ingenting hände.

Så jag tog ur batteriet ur Moderkortet så allting blev till default, men om någon kan hjälpa mig med att
fixa så min processor är på rätt GHZ så tackar jag i förväg.

Kan vara så att processorn klockar upp sig själv när den behöver (auto, som du ändrade).

Har du kollat din klockfrekvens med något program..? I idle och load alltså.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

har du på coolnquiet i bios så klockar cpun ner sig när den inte används fullt ut för att spara ström och längre hållbarhet, prova starta ett spel och sen minimera spelet och kolla cpun alternativt stänga av coolnquiet i bios

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Uppdatera bios. Min far hade just detta problem för något år sedan på sin 965a. Om detta inte löser sig, så reklamera hela skiten - lättare än att pilla i biosen, och kanske bränna någonting.

ser du ens vilken sida du är på käre lille vän? On topic: Har du kollat om den går i samma frekvens vid load? Kolla med OCCT Annars är det bara att sätta till 16x i bios

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

ser du ens vilken sida du är på käre lille vän? On topic: Har du kollat om den går i samma frekvens vid load? Kolla med OCCT Annars är det bara att sätta till 16x i bios

Ja, det gör jag - Gandalf.

Personen i fråga verkade ju inte så hype på datorer, no offense om jag har fel. Plus, du rekommenderar en sak han redan testat, plus att du även frågade honom exakt samma fråga som jag gjorde.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Uppdatera bios. Min far hade just detta problem för något år sedan på sin 965a. Om detta inte löser sig, så reklamera hela skiten - lättare än att pilla i biosen, och kanske bränna någonting.

Grejen är att jag inte är så bra på datorer som du skrev, har ingen aning om vad jag ska göra. för jag förstår inte skiten så bra, Hur kan jag uppdatera BIOS? när man frågar folk om hjälp så brukar dom länka till tutorials o grejer men det hjälper inte mig ett skit,

Jag satt o funderade på en sak, kan problemet ha uppstått för att jag ändrade frequence och att datorn inte får tillräckligt med ström eller så för att orka driva osvosv? typ om jag ska behöva ändra volten och sånt där också?

Jag har stängt av Cool n quiet iallafall men jag har inte märkt någon skillnad än iaf, vet ju inte hur stor skillnaden ska vara heller.

Visa signatur

fastnade för Tibia då när min dator bestämde sig för att inte klara av något av dom mer avancerade spelen. BADOM-TSS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobbohumör:

Grejen är att jag inte är så bra på datorer som du skrev, har ingen aning om vad jag ska göra. för jag förstår inte skiten så bra, Hur kan jag uppdatera BIOS? när man frågar folk om hjälp så brukar dom länka till tutorials o grejer men det hjälper inte mig ett skit,

Jag satt o funderade på en sak, kan problemet ha uppstått för att jag ändrade frequence och att datorn inte får tillräckligt med ström eller så för att orka driva osvosv? typ om jag ska behöva ändra volten och sånt där också?

Jag har stängt av Cool n quiet iallafall men jag har inte märkt någon skillnad än iaf, vet ju inte hur stor skillnaden ska vara heller.

Gör såhär; Dra upp multiplier till 16x, volt (vCore) till 1.35, och frequency skall vara 200. Testa om det fungerar. Lycka till!

Flasha bios är ingenting svårt, men om det går fel är du _fucked_.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Gör såhär; Dra upp multiplier till 16x, volt (vCore) till 1.35, och frequency skall vara 200. Testa om det fungerar. Lycka till!

Flasha bios är ingenting svårt, men om det går fel är du _fucked_.

Om det går fel så tar jag ur batteriet ur moderkortet låter det va så i 10-20min sen sätter jag i den igen så är allt återställt ;p

Visa signatur

fastnade för Tibia då när min dator bestämde sig för att inte klara av något av dom mer avancerade spelen. BADOM-TSS.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Gör såhär; Dra upp multiplier till 16x, volt (vCore) till 1.35, och frequency skall vara 200. Testa om det fungerar. Lycka till!

Flasha bios är ingenting svårt, men om det går fel är du _fucked_.

Men enligt en kille som försöker hjälpa mig så är de något fel på min dator, för jag ligger på 800mhz i "Core Speed" fast cool n quiet är avstängt,

Visa signatur

fastnade för Tibia då när min dator bestämde sig för att inte klara av något av dom mer avancerade spelen. BADOM-TSS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobbohumör:

Om det går fel så tar jag ur batteriet ur moderkortet låter det va så i 10-20min sen sätter jag i den igen så är allt återställt ;p

Om du flashar biosen fel, så hjälper inte det att resetta, tyvärr.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP