Permalänk

Sätta på kylpasta. Noctua D14

Tjo där har lite frågor, köpte en noctua d14 häromdan som jag har huttat in i datorn men känner inte att jag får optimala temp:s har clockat upp den i 3.2ghz med 1.1vcore och då går den idle på ungefär 35-40 grader max 60grader.
När jag satte på kylarn försökte jag göra en så snygg boll i mitten som möjligt, hade dock lite problem med skruvarna så den gled några millimeter hit o dit.
Sen hitta jag denna tråden
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
och nu undrar jag är det verkligen optimalt med en boll på fyrkantigt kylare?
Vad tycker ni? Är tempsen bra lr ska jag försöka göra om?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag bruka stryka ut kiselfetter på CPU de ska vara ett tunt lager.
Enda funktionen de har är att fylla ut eventuella ojämnheter i mellan CPU och kylkroppen för att skapa en fin värme överföring .
inge skräp får vara i mellan för då blir det glapp och du får en varm CPU

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av westman91:

Tjo där har lite frågor, köpte en noctua d14 häromdan som jag har huttat in i datorn men känner inte att jag får optimala temp:s har clockat upp den i 3.2ghz med 1.1vcore och då går den idle på ungefär 35-40 grader max 60grader.
När jag satte på kylarn försökte jag göra en så snygg boll i mitten som möjligt, hade dock lite problem med skruvarna så den gled några millimeter hit o dit.
Sen hitta jag denna tråden
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
och nu undrar jag är det verkligen optimalt med en boll på fyrkantigt kylare?
Vad tycker ni? Är tempsen bra lr ska jag försöka göra om?

Hade föredragit att göra ett horisontellt (om dator står upp normalt) streck i mitten på värmespridaren, men jag hade nöjt mig med de där temperaturerna, tror inte att det handlar om någon större skillnad. En boll funkar alltid om man inte är petnoga.

Permalänk
Medlem

Tempen ser ok ut, och angående spridning, i regel är kärnorna centrerade under IHS så hörnen och ytterkanterna är inte så intressanta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort all gammal kylpasta? Sedan så när du lägger på kylpasta så ska du inte ha mycket mer än ett riskorn med kylpasta. Så gör om och prova. Jag satte på min Noctua iförrgår med Artic Mx-2. Och kör i 3,6 nu och idlar i 23-25 och maxar på 37-39.

Permalänk
Medlem

Nej, en boll (motsvarande ett riskorn) ska fortfarande vara det bästa.
Du kan söka runt på youtube eller motsvarande efter klipp där de provar olika metoder.
I det klippet jag tänker på använde de transparenta plastskivor för att se hur kylpastan spred sig när man monterar kylaren och i princip alla metoder resulterade i små luftbubblor (förutom boll-metoden).

Permalänk
Medlem

En boll eller riskorn av kylpasta fungerar jättefint på NH-D14 samt alla kylare jag testat. Kärnorna är placerade i mitten av processorn, så det spelar mindre roll om pastan täcker exakt hela ytan. Mängden kylpasta har däremot stor betydelse, en liten klick i mitten är oftast det bästa. I allmänhet tror jag att jag använder en hel del mer kylpasta än de flesta, ca 2st okokta riskorn jämfört med ett som är rekommenderat här. Jag får däremot bra temperaturer så jag kör vidare på mitt sätt.

Permalänk
Medlem

klassikern

som ni ser är en klick i mitten att föredra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

En klick i mitten storlek som ett okokt riskorn har jag hört är bäst!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Har du tagit bort all gammal kylpasta? Sedan så när du lägger på kylpasta så ska du inte ha mycket mer än ett riskorn med kylpasta. Så gör om och prova. Jag satte på min Noctua iförrgår med Artic Mx-2. Och kör i 3,6 nu och idlar i 23-25 och maxar på 37-39.

Sånna temps hade jag ju viljat komma ner i, använde articlean två små flaskor o gjorde rent med sen arctic silver 5 som pasta. sen har jag satt kylaren så att den blåser ut bakåt.
Men får väll se om de hjälper att göra om de o se om jag får pastan bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Fast mitt skrivbord sitter vid ett fönster som läcker in en del kallluft, så det är nog bara därför jag får den så kall. x) Ska prova sen o flytta datorn och se vad jag får för temps då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

klassikern

som ni ser är en klick i mitten att föredra.

Haha smileymetoden var roligast, den kommer jag köra

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Sådär har plockat ut, gjort kliniskt rent dratt på en liten boll stor som en ärta/bb kula och satt in kylarn igen men inte speciellt stor skillnad Vill ju verkligen komma under de gyllene 30 graderna iaf!
Nån som har några tips?
SS: http://imageshack.us/photo/my-images/220/tempvo.jpg/

EDIT: Har dock lyckats sänka load tempen med 5 grader men vafan idle ska ju inte vara uppe på nästan 40 grader...
Har jag missat nått i BIOS? Har
Cpu Clock Ration: 20
BCLK: 160
Cpu Vcore: 1.025
Pcie nånting: Står på 100 tror jag

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Du får vara nöjd tycker jag. Det finns en del metoder för att tex slipa cpun men personligen tycker jag inte det är värt det. Tänk även på att många kylpastor behöver brännas in ett tag innan de fungerar som bäst. Ett fåtal grader hit eller dit borde inte spela så stor roll...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av westman91:

Sådär har plockat ut, gjort kliniskt rent dratt på en liten boll stor som en ärta/bb kula och satt in kylarn igen men inte speciellt stor skillnad Vill ju verkligen komma under de gyllene 30 graderna iaf!
Nån som har några tips?
SS: http://imageshack.us/photo/my-images/220/tempvo.jpg/

EDIT: Har dock lyckats sänka load tempen med 5 grader men vafan idle ska ju inte vara uppe på nästan 40 grader...
Har jag missat nått i BIOS? Har
Cpu Clock Ration: 20
BCLK: 160
Cpu Vcore: 1.025
Pcie nånting: Står på 100 tror jag

vet ej vad bb kula är men pastaklick stor som en ärta låter mkt säkert det dubbla än vad som behövs... inte vet jag kanske är normala temps ? min sandybridge 2500k går i 4,3ghz 1.3volt och idlar rätt lågt , men fulload där det är intressant går den sällan över 60 men har bara testat 100% på alla kärnorna typ 30min , efter 3h BF3 lirande ligger den som max på 55, men din processor är väl mer strömslukande å således varmare, men se vad exsperterna svarar : )

ediot : förresten vad kör ni med för kylpasta? i första länken där ts länkade ser ju ut som konsistens av ketchup ??? min ARticsilver 5 är ju betydligt "hårdare i konsistensen" det ser ju rent ut vattnigt ut på bilderna... då förstår jag att det sprids ut bra med lite press på... men min kylpasta är ju smetig som fa* inte så vattning mer som cement som ej stelnat :S

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av westman91:

Sådär har plockat ut, gjort kliniskt rent dratt på en liten boll stor som en ärta/bb kula och satt in kylarn igen men inte speciellt stor skillnad Vill ju verkligen komma under de gyllene 30 graderna iaf!
Nån som har några tips?
SS: http://imageshack.us/photo/my-images/220/tempvo.jpg/

EDIT: Har dock lyckats sänka load tempen med 5 grader men vafan idle ska ju inte vara uppe på nästan 40 grader...
Har jag missat nått i BIOS? Har
Cpu Clock Ration: 20
BCLK: 160
Cpu Vcore: 1.025
Pcie nånting: Står på 100 tror jag

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Just nu mäter jag den både i Core Temp och OCCT, och jag använder Arctic Cooling 5 vilket inte alls är så "löst" som de jag länka

Där rekommenderar dom ju faktiskt en linje på i7.

Men köpte lite buntband så ska försöka få ordning på kablar som hänger hit o dit o se om jag kan få lite bättre luftflöde kanske kan sänka lite då me.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit