Permalänk

top down kylare till oklockad 2600k

Jag mår inte bra av valfrihet och stort utbud.

Jag har ett asus sabertooth med en 2600k monterad med orginalfälkt. Låter en aning för mycket och inga imponerande temperaturer för ljudnivån.
Eftersom jag har sabertoothen och tycker temperaturerna på kringliggande komponenter ligger lite högt så tänkte jag en top down. Jag har redan en kylare som blåser i sidan på datorn, men skulle vilja ha lite mer utan att behöva montera den där extra 50mm fläkten på moderkortet.

Vilka är något att satsa på i dagens läge? Vilka kostar bara en massa pengar utan att göra något förutom att vara ett viss märke?

Har en FD r3 låda.

Så en tyst top down-kylare för icke-klockad 2600k. Hit me!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag mår inte bra av valrfrihet och stort utbud.

Jag har ett asus sabertooth med en 2600k monterad med orginalfälkt. Låter en aning för mycket och inga imponerande temperaturer för ljudnivån.
Eftersom jag har sabertoothen och tycker temperaturerna på kringliggande komponenter ligger lite högt så tänkte jag en top down. Jag har redan en kylare som blåser i sidan på datorn, men skulle vilja ha lite mer utan att behöva montera den där extra 50mm fläkten på moderkortet.

Vilka är något att satsa på i dagens läge? Vilka kostar bara en massa pengar utan att göra något förutom att vara ett viss märke?

Har en FD r3 låda.

Så en tyst top down-kylare för icke-klockad 2600k. Hit me!

Vad pratar du om? Push and pull kylare?

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Skrivet av Blom_771:

Vad pratar du om? Push and pull kylare?

Alltså ej tower-modell utan en som blåser uppifrån och ned.
Som t.ex:Freezer 11 lp
Fast bra och inte nödvändigtvis en low-profile-kylare. För att nyttja sabertoothens pansar utan att behöva extramontera en 50mm kylare på moderkortet.

Exempel på moderkort med kylare Noctua C14 för att se lite vad man har för problematik. Minnes-platserna sitter nära cpu, men det rekomenderas en kylare som blåser nedåt.
Exempel
Tar dock emot att hosta upp för en c14 om man inte kan nyttja hela (undre fläkten får inte plats)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Scythe har några top down kylare, Kama Grand Cross ser åtminstone lite rolig ut.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Scythe har några top down kylare, Kama Grand Cross ser åtminstone lite rolig ut.

Inte dum, borde ge hyfsat med utrymme för minnena.

Riktigt surt moderkort att köpa kylare till. Tätt till minnen och kylning funkar inte med fel typ av kylare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Denna bör ju täcka dina kylnings behov.

https://www.inet.se/artikel/5321868/scythe-susanoo

Annars är denna bra oxå.

https://www.inet.se/artikel/6308741/noctua-nh-c14

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Susanoo var ju läcket. Stort galler och ingen sidoplåt kanske?
http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20110219/image/sh...

Mmm, har kollat på noctuas 14, men som på bilden ovan, man får ju inte med undre fläkten, men kanske funkar bra ändå, men den fläkten borde ju få jobba mer vilket kan leda till högre ljud. Men den står med på listan. Den och Scythe Kama Grand Cross för stunden. Kama Grand Cross är ju några hunda billigare också.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Susanoo var ju läcket. Stort galler och ingen sidoplåt kanske?
http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20110219/image/sh...

Mmm, har kollat på noctuas 14, men som på bilden ovan, man får ju inte med undre fläkten, men kanske funkar bra ändå, men den fläkten borde ju få jobba mer vilket kan leda till högre ljud. Men den står med på listan. Den och Scythe Kama Grand Cross för stunden. Kama Grand Cross är ju några hunda billigare också.

Med Susanoo så slipper du garanterat problem med höga ramminnen iaf.

Sen så tycker jag att du slår på stort och kör på susanoon eller Noctua kylaren. Grand kama cross må vara stor och billigare men den är inte "All that" om du för står vad jag menar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Med Susanoo så slipper du garanterat problem med höga ramminnen iaf.

Sen så tycker jag att du slår på stort och kör på susanoon eller Noctua kylaren. Grand kama cross må vara stor och billigare men den är inte "All that" om du för står vad jag menar.

Känner lite hatkärlek till susanoon Nackdelen är nog att med sidoplåt på så känns det som det är ungefär 1 cm mellan plåt och fläktar, vilket kan leda till mycket ljud. Prismässigt skiljer det inte så mycket på den och noctuan.

Frågan är vad man får mer med noctuan än kama'n förutom enklare montering. fläkten på kaman ska ju vara riktigt bra. Men noctua har ju ett riktigt bra rykte och många hängivna användare.

Sist jag byte kylare och lekte med överklockning var det artic cooling i en lian li låda det man skulle ha och man handlade på gtek

Hade gärna gått på vattenkylning om inte moderkortet behövde lite hjälp. Vattenkylning och en 50mm's fläkt på moderkortet kommer nog öka ljudvolymen betydligt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Har du minnen med höga flänsar eller vad är problemet?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581326 har ju det konceptet du är ute efter och till en rimlig prislapp dessutom.
Men har du höga minnesflänsar kanske de inte får plats under kylaren.

Permalänk
Medlem

Kör med en noctua tex.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=37...
Eller ta bort thermal armorn och använd en vanlig kylare som blåser ut varman luften.
Tar man bort den så sänks tempsen med 6~ grader på alla sensors under load.

Permalänk
Medlem

Till en oklockad i7:a borde du gott kunna ha en scythe kama grand cross helt passivt utan fläkten, eller fläkten nedskruvad till lägsta möjliga varvtal den kan tänkas starta i

Permalänk
Skrivet av patrikringdahl:

Har du minnen med höga flänsar eller vad är problemet?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581326 har ju det konceptet du är ute efter och till en rimlig prislapp dessutom.
Men har du höga minnesflänsar kanske de inte får plats under kylaren.

vengeance-minnen, så ja tämligen höga flänsar, och dom sitter riktigt nära sockeln dessutom. NH-C12P vet jag går inte dit.
14-modellen går dit utan den undre fläkten.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av R3pt1l3:

Kör med en noctua tex.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=37...
Eller ta bort thermal armorn och använd en vanlig kylare som blåser ut varman luften.
Tar man bort den så sänks tempsen med 6~ grader på alla sensors under load.

Har funderat på det innan, gillar tanken med thermal armorn. Men den ställer till det lite också. Men då blir ju valfriheten ännu större

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om du gillade Gtek så ska du handla av indomo.se då han som driver de jobbade på Gtek och startade indomo.se som han driver i sann Gtek anda. Så kolla in indomo.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orig_rejser:

Jag mår inte bra av valrfrihet och stort utbud.

Jag har ett asus sabertooth med en 2600k monterad med orginalfälkt. Låter en aning för mycket och inga imponerande temperaturer för ljudnivån.
Eftersom jag har sabertoothen och tycker temperaturerna på kringliggande komponenter ligger lite högt så tänkte jag en top down. Jag har redan en kylare som blåser i sidan på datorn, men skulle vilja ha lite mer utan att behöva montera den där extra 50mm fläkten på moderkortet.

Vilka är något att satsa på i dagens läge? Vilka kostar bara en massa pengar utan att göra något förutom att vara ett viss märke?

Har en FD r3 låda.

Så en tyst top down-kylare för icke-klockad 2600k. Hit me!

Thanks for making my day!

Permalänk
Medlem

Tjena tjena, jag har själv en sabertooth p67 och använde plastskölden när jag hade en Hyper 212+ som är en tower kylare och trycker exakt ingenting underplast kåpan. Fick värmeproblem då jag körde sli med 2st GTX 560ti från gigabyte, fick varningar att pci-e steg över 70grader när jag spelade. Sata kontrollern fick varningar vid 60 grader. Slutade med att jag tog bort plastskölden och har inte haft några värmeproblem sen dess

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk

Jag slutade faktiskt med en Grand Kama Cross och är mycket nöjd, inte bästa installations-upplevelsen men absolut inte värsta heller.
Skyrim igång och 2 virtuella servrar somsmå-jobbade lite så låg den på 42* och var tyst.
Men jäklar va grafikkortet låter

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här