SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem

22:44 in på svtplay dokumentären.. Hahaha, jag väckte dottern som ligger härintill hahahaha.. Hahaha.. Är nog dags att gå o lägga sig nu

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Konrad....Ja jag säger då det ^^
Han kommer lätt bli ett populärt videoklipp

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag skulle nog vilja påstå att om jag var förälder så skulle jag garanterat föredra att mitt barn satt och spelade datorspel, även våldsamma sådana, framför att de sprang ute på stan och söp, slogs och vandaliserade saker som många andra ungdomar gör "i brist på bättre sysselsättningar."

Men hur man än gör så finns det folk till allt. De som spelar våldsamma spel, de som leker ligister på stan och de som försöker skylla det ena på det andra. Det kommer det alltid att göra.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Haha va fan killen som e rädd när han spelat COD. 12 år och är rädd.

Tur att man inte hade en morsa som stoppade en. Bara en gång var det nära och då var det Vice City oich jag var 12, men jag lyckades och inte har jag blivit en massmördare än!

Man ser ju värre saker på filmer än spel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag spelade GTA Vice city när jag var 12 år. Har inte påverkats så mycket av det, fan om man inte fattar vad som är skillnaden mellan verkligheten och ett spel så är det ju fan skandal. Man fattar väl som är rimligt och vad som inte är rimligt, vad man kan göra och inte göra, även som ung? Jag tycker dock det är bra med en rekommenderad åldersgräns på spel!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

"Men den ena killen sade ju att hjärnaktiviteten påverkas..."

Bra källa där.

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre910:

"Men den ena killen sade ju att hjärnaktiviteten påverkas..."

Bra källa där.

hahahya det va snarare han hjärna som där va något fel på kolla på han .. pussel och liknande är kul -.-´

Visa signatur

Speldatorn: Chassi: Random server Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Antec Kühler H2O 620 Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik: XFX 6970 OS: Windows 7 64bitar
Landatorn: Chassi: bitfenix Prodigy Processor: Intel Core i5 2500k Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik:sapphire 6770 Flex 1gb OS: Windows 7 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Varför inte? För mig är det dessutom ingen skillnad om det är en 12 åring eller 18 åring som blir intervjuad. Det är ju ungefär samma sak.
Många verkar ha blivit provocerade av hans ålder.

Jo det har du så rätt i. 1 av 10 börjar bli okej efter 20 om du frågar mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"USAs motsvarighet till svenska Battlefield3, modern warfare3, har sålts i 100 miljoner exemplar" Det är väl inte släppt än??? Tror knappast dom har 100 miljoner förbeställningar hahaha.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Något som jag reagerade på var hur den ena av killarna påstod att man inte måste tänka något BF3, bara att tänka på vapen. Om man ska lyckas alls i bf3 krävs ganska mycket samspel. Man kan inte bara springa omkring som yra höns och skjuta hejvilt, även om det kanske blir så när de som tycker att "det inte krävs så mycket tänkande" spelar så har jag av egen erfarenhet iaf märkt att man oftast förlorar om man inte har någon taktik.
Sen var ju resten av klippet ganska roligt att höra, men de orkar jag inte gå in på

Visa signatur

Nvidia GeForce GTX560 Ti || Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,3 GHz || Asus p5k premium || 8gb ddr2
Och ändå tar det 5 min att rendera en scen i maya med vray 2.0 ...

Permalänk
Hedersmedlem

Hej på er SVT har svarat det finns en ny nyhet med tillhörande diskussion kring detta här http://www.sweclockers.com/nyhet/14693-svt-svarar-om-kritiser...

Jag tycker att vi fortsätter diskussionen där så alla är uppdaterade om utvecklingen och så slipper det bli för rörigt

Jag har även svarat på Anders Sundkvists svar, det ser ut som följer:

Hej Anders!

Tack för ditt svar det gör mig mycket glad att se att du väljer att bemöta den kritik som många av oss har framfört. Tyvärr så känns det lite som att ni missat en stor del i vad vi ser som det stora problemet.
Först och främst så är det nog ytterst få som ser det som ett problem i sig att ni belyser frågan om att allt för unga barn konsumerar media (tex spel men även, böcker film och tv) som de kanske inte kan hantera på ett bra sätt.
Det är själklart viktigt att föräldrar har kontroll på sina barns mediakonsumtion. Hade ni valt att göra ett objektivt välgrundat reportage om det så hade det inte rört upp dessa känslor.

Ni hade tex kunnat göra ett reportage med titeln:
”Barn konsumerar media som är avsedda för vuxna” Sedan valt att göra reportaget genom att auktoriteter på området uttalat sig om hur det förhåller sig och avslutningsvis kommit med lite tips till föräldrar om hur man kan föra en bra dialog med sina barn och förhålla sig till deras media konsumtion.

Jag försökte förklara det lite i mitt tidigare brev, genom att dra paralleller till om ni varit på en annan typ av mässa. ”Gaming Sverige är stort idag och ingen liten marginaliserad grupp nördar som sitter framför sina datorer i en mörk källare. De har samma rätt till ett sakligt och vettigt bemötande som alla andra. Jag menar hur ofta ser vi inslag från Båtmässan där man bara fokusera hela reportaget kring problemet med sjöfylleri? Eller inslag från Bokmässan som gräver ner sig i problematiken kring nynazister som lusläser Mein kampf?”

Ni gjorde ett reportage från Gamex 2011 men innehållet var unga spelar vålds spel. Två helt olika saker. Det ena är en mässa som representerar ett gigantiskt intresseområde (spel/spelutveckling/tillbehör) det andra är ett problem med en enskild grupp (unga barn som spelar) som intresserar sig för mässan.

Den andra stora delen som väckt mycket irritation är varför ni valt att enbart intervjua så unga mässbesökare. Dem är naturligtvis överrepresenterade på plats, då Gamex 2011 inföll under höstlovet. Det borde dock inte varit jättesvårt att hitta lite fler personer att intervjua som är äldre.
Ser ni generellt inget problem alls med att intervjua så unga barn utan att kontakta deras föräldrar?
Den tredje delen och den ni besvarat mest, är angående de rena faktafel som förkommit. Försäljningssiffrorna är dock i sammanhanget det jag tycker är minst intressant. Det faktum att man inte verkar kunna skilja på innebörden av åldersgränser och åldersrekommendationer samt att man väldigt slarvigt blandar bilder från olika spel och annat material utan att vara tydlig med vad som är vad, är betydigt värre.

När det gäller åldersrekommendationer så är dessa dessutom baserade på många olika delar tex språkbruk, förekomst av erotiska inslag, spel om pengar med mera, alltså inte bara mängden våldsamt innehåll. Pegi skall ta ställning till de rådande sociala normer som råder i landet där spelet skall distribueras men de har fortfarande en rätt amerikansk syn på tex grovt språk. Som exempel så har tex ”Guitar Hero 5” (http://hub.guitarhero.com/games/gh5/) fått en åldersrekommendation på 12år med motivationen ” The content of this game is suitable for persons aged 12 years and over only. It contains: Mild bad language”. Den viktiga poängen är att det är en rekommendation, föräldrarna som är dem som köper spelen skall få en vägledning i vad dem bör vara uppmärksamma på rörande spelets innehåll. Sedan är det upp till dem att faktisk kontrollera att spelet uppfyller de normer man som förälder vill eftersträva i sin uppfostran av barnen.

Jag tror att allt detta lätt hade kunnat förhindras, ni har ju uppenbarligen tillgång till personal som är mer insatta. Jag tänker då på tex Thomas Arnroth. Problemet med den ytterst slarviga researchen är, att de viktiga frågor man faktiskt vill belysa riskerar att försvinna i en diskussion grundad på en massa faktafel. Jag antar att ni sällan skickar folk för att bevaka riksdagsdebatter som jobbar med kulturnyheterna, varför skall detta vara annorlunda?

Naturligtvis måste man ta all media information till sig med en sund smula skepsis men jag hoppas ändå att man i stora drag skall kunna lita på Aktuellt. Är researchen lika dåligt gjord när det gäller reportage rörande in/utrikesnyheter, ekonomi, sport och väder? I så fall känns det som att man har all anledning till att bli lite orolig. Alla är vi bara människor och självklart kan ett par fel smyga sig in i olika sammanhang men man bör ju åtminstone minimera risken för detta.

Jag har gjort en sammanställning av de frågor som kommit upp i diverse forum bland annat på sweclcokers.com och FZ. Jag hoppas du har möjlighet att svara på dessa lite kort i punktform. Det skulle säkerligen uppskattas och leda debatten framåt. Detta är en rad olika personers frågor sammanställda och lätt redigerade:

1. Varför intervjuades i princip uteslutande en viss åldersgrupp, runt 12år?

2. Varför presenterade man svar från dessa småttingar som helt saknar saklig grund? (Tänker främst på hjärnaktiviteten som sänks, som också togs upp i studion). Har man haft någon tanke på vilka konsekvenser det kan medföra för killen man intervjuade om hur han har framställts?

3. Varför har inte reportern ifrågasatts och förklaring getts till de ledande frågorna? Är det reportern som ansvarat för vilka som ska intervjuas? Hur har hon i så fall resonerat kring att fråga dessa barn utan att informera deras målsman?

4. Varför blandar man bilder från spel och verklighet, dessutom från flera olika spel när rapporteringen mestadels handlar om Battlefield 3?

5. Om de nu vill informera föräldrar, hur kan de försvara detta inslag som är ren skrämsel propaganda? Om ni vill informera, gör en ordentlig dokumentär baserat på forskning.

6. Vi vill se den forskning som ni verkar basera er vinkel på, som påvisar att barn blir våldsamma p.g.a. spel. Vi har sett forskning som påvisat en fruktansvärd massa positivt men mycket lite negativt. Samband har i de negativa fallen dessutom funnits till barn med frånvarande föräldrar, dåliga socioekonomiska förutsättningar eller psykisk ohälsa.

7. Hur kommer ni framtiden hantera liknande rapportering? Inte bara gällande spel, vi kommer alla ihåg Sivert Öholm som gick hårt mot Anders Tegner och tidningen OKEJ.

8. Kommer ni beakta flera synvinklar innan ni sänder ett inslag? D.v.s. kommer ni granska er själva innan ni beslutar att sända?

9. Varför görs den fula ihopkopplingen med wikileaksmaterialet? Hade ni visat det klippet lite längre så hade 3-4 fiender ploppat upp som sköt med rpg's. Istället tar ni den biten när man bara tittar genom siktet för att maximera likheten, varför?

10. Saken är väl den att inslaget framstår som fakta, medan Thomas Arnroths åsikter framstår som just det - åsikter. Ett balanserat videoinslag och en riktig debatt i studion hade framstått som klart mer rättvist. Varför valde man inte detta?

11. Vi är villiga att förlåta SVT först när det material de sänder ut på TV ger en bättre nyanserad bild av spelvärlden. Som det är nu kan de kasta ur sig en dyng-produktion och sedan be om ursäkt i ett mail som endast når den grupp som ändå redan förstått att det som rapporteras är vridet. Det hjälper knappast för budskapet till den stora massan som kanske är mindre upplyst i frågan, det har fortfarande inte förändrats. Undermålig informationsdistribution på bred front kan inte hävas med ett mail. En bättre mediarapportering till allmänheten förväntas faktiskt. Hur tänker ni handskas med detta i framtiden?

Jag tackar återigen för att du tar dig tid att bemöta detta.

Med vänlig hälsning
Michael Herrmann
Kungsbacka kommun Fritid
Frtidsgårdsenheten"

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Riktigt bra brev MichaSWE! Jag hoppas du bifogade specsen i din signatur också!

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk

Bra skrivet MichaSWE! Riktigt bra!

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Vilken av episoderna?

Här är episoden, 3 delar tydligen. Vapengrejen ska vara mot slutet. http://www.youtube.com/watch?v=LWr4htYp9dM

Permalänk
Medlem

Komedi i sitt ess.

Kunde inte sagt det bättre själv, MishaSWE.

Skulle vara intressant om Janne Josefsson utförde en mer detaljerad analys av våldsamma datorspel och barn. Sveriges bästa journalist, utan tvekan.

Att svt bara valde personer (i synnerhet yngre ungdomar i 12-14 års åldern), är för mig ett gåta. Vad beträffar spelvåldet:
Jag skulle inte vilja att mitt barn satt och spelade våldsamma krigsspel. Dessutom, 12-14 åringar ska inte sitta och spela spel hela dagarna, ut och idrotta istället!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag la detta i andra tråden #11576886 men kom att tänka på att det nog bör postas här med

"Hej nu har jag fått svar på mitt senaste mail till Anders på svt

Det ser ut som följer:

Hej igen.

Det är inte ovanligt att nyhetsredaktioner har t ex en branschmässa som avstamp för en diskussion om ett fenomen eller en samhällsfråga. Aktuellt valde att tala med flera av de yngre deltagarna för att belysa frågan kring 10-12-åringar och spel som är rekommenderade för 16 eller 18-åringar. Det var alltså den frågan redaktionen valde att ha i fokus istället för mässan i sig. Nyhetswebben, Rapport och Kulturnyheterna valde som sagt andra spelvinklar.
Att en ung pojke säger " jag tycker faktiskt att det kan sänka hjärnaktiviteten", tror jag att de flesta tittare uppfattar just som den pojkens upplevelse, inte som ett vetenskapligt påstående. Inte heller hävdar Aktuellt i rapporteringen att barn blir våldsamma av dessa spel, tvärtom betvivlar SVT:s spelexpert detta i studiosamtalet.
Jag hoppas att mina svar har gett viss förståelse och argument för hur redaktionen tänkte. Dessvärre har vi inte möjlighet att i detalj bemöta alla de frågor du radar upp i punktform och som jag själv också läst på Sweclockers. Spelvärlden är stor och intressant och engagerar många. Vi har fått bra inspel. SVT kommer att återkomma till ämnet och ur många olika aspekter.

Anders S "

Det verkar vara så långt som vi kommer i debatten denna gången tack för all positiva kommentarer det stärker mig ytterligare i min övertygelse att vi måste säga ifrån när sådant här faktiskt sker.

Mvh

Michael Herrmann
Kungsbacka kommun fritid
Fritidsgårdsenheten

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming