Få högre ljud via hörlurar

Permalänk
Medlem

Få högre ljud via hörlurar

Hej

Jag lyssnar på en hel del musik, till och från jobbet samt lite hemma. Har ett par AKG 518DJ som jag överlag är nöjd med. Det ända jag inte tycker om är att ljudet inte blir särskilt högt.

Kopplar jag dom till min htc desire hd och kör på högsta via spotify är det inte nog för min del, samma om jag sätter den i datorn och drar upp allt på max. Jag hör inte dåligt men jag tycker om hög musik.

Finns det något sätt att få ljudet högre? Roota mobilen för att få hårdvaru EQ är inte aktuellt, externt ljudkort till datorn kanske fungerar (har ett Maximus IV gene-z) men det löser bara "problemet" till hälften. Finns det kanske något mellansteg eller slutsteg (drar ord jag tror hör hemma inom ljud) som man kan höja ytterligare? Om det finns kan jag tänka mig att det påverkar en redan dålig batteritid på mobilen, eller?

Om det finns hörlurar som eventuellt har mer kräm i sig provar jag gärna dom. Musik som spelas är mest hardcore från Raised Fist till Rise Against, lite rock och någon enstaka Iron Maiden, Metallica och liknande. Budget är inte satt i sten men 2000kr kan jag nog tänka mig.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Låter som om dina hörlurar har ett rätt så stort motstånd, och mobilen/PC leverera för lite "ström".
Kan enkelt åtgärdas med en extern AMP, passa bara på så att du inte får för högt tryck på elementen, då kan det hända at dom spricker och dina hörlurar är kass.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem

Om du vill ha mer kräm från telefonen rekommenderas FiiO e5 hörlursförstärkare(jag äger 1 exemplar själv och är nöjd)

200kr på teknikmagasinet

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur det är med din lur men roota hjälpte mig avsevärt (galaxy s)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Låter som om dina hörlurar har ett rätt så stort motstånd, och mobilen/PC leverera för lite "ström".
Kan enkelt åtgärdas med en extern AMP, passa bara på så att du inte får för högt tryck på elementen, då kan det hända at dom spricker och dina hörlurar är kass.

Skrivet av LTsm:

Om du vill ha mer kräm från telefonen rekommenderas FiiO e5 hörlursförstärkare(jag äger 1 exemplar själv och är nöjd)

200kr på teknikmagasinet

Okej, AMP hette det visst. Tackar för svaren och ska kolla in hur ljudet blir om jag provar med en sådan.

Skrivet av majje:

Vet inte exakt hur det är med din lur men roota hjälpte mig avsevärt (galaxy s)

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag rootar min telefon kan jag köra någon hårdvaruEQ via en app men då mobilen är kritisk för mitt arbete är det inte bara förbjudet det är även en stor risk jag inte kan / får / vill ta, tyvärr. Skulle den vara privat skulle jag nog rootat den dag 1

En sak till, visst behöver jag en till 3.5mm kabel för att få ljud eller har jag en total hjärnfis? Från mobilen / datorn in i AMP och hörlurarna i den, right? Jag har redan 3 meter kabel på mina hörlurar och känner inte för att kapa då det kommer se ut som f*n och troligtvis inte bli bra ljud efter. Ugh...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Du får med sladdar i FiiO

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Du får med sladdar i FiiO

Okej, vet du ungefär hur lång den är? Vill egentligen inte ha mer än 2 meter kabel totalt men lär väl sluta på 4+

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

2 sladdar

ca:10cm
ca:50cm

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

2 sladdar

ca:10cm
ca:50cm

Jaha inte längre, mycket bra! Sticker in efter jobbet och kollar, tackar för svaren.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

hur kan du tycka att ljudet är låg på dom? om jag har på max med min n8 blir mina som ett par högtalare.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

hur kan du tycka att ljudet är låg på dom? om jag har på max med min n8 blir mina som ett par högtalare.

En del vill ha det där lilla extra

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

jo men ett par 518dj är inte direkt ett par tungdrivna hörlurar. det är inte smart( i mina ögon) att spela så högt med tanke på att vid max volym är du säkert redan på 80-85db direkt in i örat.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

jo men ett par 518dj är inte direkt ett par tungdrivna hörlurar. det är inte smart( i mina ögon) att spela så högt med tanke på att vid max volym är du säkert redan på 80-85db direkt in i örat.

Tycker inte det är så högt, dom blöder dessutom en del. Jag står alltid längst fram på konsärer och ingen skada skedd än

Sen är det inte samma lurar vi har heller så blir ingen bra jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

har ett par audio technica m50's inte bästa men dom duger

har akg518dj som inte läcker ett ljud perfekt på lektioner och på bussen.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |