Permalänk

Kylning av cpu för omkring 4,6GHz-5GHz

Hej

Det har nog diskuterats en hel del mellan för och nackdelar ute på nätet men jag vill höra från er som har det dvs. vatten och luftkylning!

Mina krav:
Få ett bra luft och kylningssystem
Kunna nå 4,6-5GHz

Vad luftkylning är det vet jag men vad innebär vattenkylning? Finns det något underhållskrav med vattensystem som Corsair Hydro H60 m.m.?
Heatsink med fläkt måste maan damma av ibland men hur är det gämfört med vattensystem, krävs det mycket underhåll m.m.?

Idag har jag en i7 920 med en Thermalright Extreme heatsink + en noctua fläkt och efter 1 timme i fsx blir rummet väldigt varmt med stängd dörr. Kommer det inte att bli bättre oavsett vilken aircooler man köper idag utan måste man köpa vattenkylning för att få ner tempen i rummet?

Om man vill OC:a som jag vill, kan man uppnå samma höga hastigheter med luft vs vatten?

Vet att det jag jämför med är ca 3 gammal (cpu + heatsink) men i överlag?

Chassit:
Har en stor betydelse och den jag har valt är den något att ha?

Spelar 90 graders vändning någon roll?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Tja!
När jag överklockade min dator så bytte jag till http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Fick ner temp riktigt mycket. 36 grader idle och ca 48 load.
Har dock bytt orginal fläkten till scythe typhoon så nu är den riktigt tyst.
Man kan även köra P&P vilket ger riktigt bra kylning för pengarna.

Permalänk
Medlem

både en radiator och en vanlig kylare blir dammiga så både behöver ju såklart blåsas med lite tryckluft eller liknade då och då. H60 mm. kräver inget direkt underhåll bara radiatorn som inte ska se ut som en matta gjord av damm.
sen kommer du aldrig sänka tempen med bättre kylning för din datorn målet är att få så mycket värme från datorn till rummet du behöver ett fönster eller AC för att sänka rums temp.
chassi spelar så klart roll då högre luftflöde kommer hålla delarna svala men nästan alla datorlådor i entusiast prisklasen klarar sig bra leta upp något du gillar och kolla sweclockers recensioner om det inte varnas för dåligt luftflöde är det bra att köra. ( tänk dock på att R3 har problem med radiatorer).
och slutligen finns det ingen garanti på att du kommer upp i 4.6Ghz även med flytande helium varje processor är unik och vissa klarar inte mycket mer än stock.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Hej

Så vatten eller luft spelar inte direkt någon stor roll utan det är mer vad man känner sig bekväm med och lådans storlek?!

Då kan man sammanfatta att ett bra heatsink med två bra fläktar kan mäta sig med ett vattensystem?

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Så vatten eller luft spelar inte direkt någon stor roll utan det är mer vad man känner sig bekväm med och lådans storlek?!

Då kan man sammanfatta att ett bra heatsink med två bra fläktar kan mäta sig med ett vattensystem?

Fredrik

Radiatorytans storlek är det som spelar mest roll. Du kan få mycket större yta när du kör vattenkylning då du kan montera radiatorer på olika ställen i och utanför lådan.

Har du tänkt överklocka din nuvarande processor till de nivåer du snackar om bör du nog tänka om. Det är möjligt att du kan nå dessa nivåer med ett rejält vattenkylningsystem men då ska du ha haft en väldig tur med ditt exemplar av processor.

Angående rumstemperaturen så kommer det inte spela någon roll om du använder vatten eller luft. Det är samma mängd värme som skall avledas från din dator och överföras till luften i rummet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Radiatorytans storlek är det som spelar mest roll. Du kan få mycket större yta när du kör vattenkylning då du kan montera radiatorer på olika ställen i och utanför lådan.

Har du tänkt överklocka din nuvarande processor till de nivåer du snackar om bör du nog tänka om. Det är möjligt att du kan nå dessa nivåer med ett rejält vattenkylningsystem men då ska du ha haft en väldig tur med ditt exemplar av processor.

Angående rumstemperaturen så kommer det inte spela någon roll om du använder vatten eller luft. Det är samma mängd värme som skall avledas från din dator och överföras till luften i rummet.

Nhä det blir iså fall en i5 2500K m.m.!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Nhä det blir iså fall en i5 2500K m.m.!

I så fall är det betydligt lättare även om det krävs lite tur med just ditt ex.

2500k är betydligt lättare att kyla än i7 920 och 4.6GHz borde gå bra med en vettig luftkylare eller ett slutet vattensystem förutsatt att din processor klarar det. Upp mot 5GHz beror mycket på just ditt ex och vad den kräver för Vcore, om det ens går överhuvudtaget.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Hej

Sammanfattning är det att varje cpu är unik och kan klockas olika mycket oavsett vatten eller luft!?

Jag ska nog ha luft för jag vill nog ha den raven ändå, lite luftiga tips är välkomna hehe//Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Sammanfattning är det att varje cpu är unik och kan klockas olika mycket oavsett vatten eller luft!?

Jag ska nog ha luft för jag vill nog ha den raven ändå, lite luftiga tips är välkomna hehe//Fredrik

Noctua NH-U12P är jag nöjd med men hade köpt Noctua NH-D14 idag (pga ökat intresse för kylning). Min är tyst och kyler bra.

Permalänk

Hej

Hur ställer ni er till Scythe Ninja III?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

i7 920 är en varm processor. Om den klarar av att klockas till 5 GHz så kommer du absolut behöva vattenkylning, förmodligen ett riktigt system och inte ett allt-i-ett som tex H80 eller Antec 920 för att hålla temperaturen i schack. 4 GHz når du lättare och kommer ge en rejäl ökning i prestanda, men med en mer hållbar temperatur. Noctuas NH-D14 fungerar bra för den klockfrekvensen.
Lycka till

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

har i7 920 på 4,2GHz 24/7 med min cooler master V8 på load ligger jag på 55 grader

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

min i7 920 ska jag inte klcoka då jag inte kommer mer än 3,8GHz. Därför ska jag byta till i5 2500K m.m.!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Vad jag ser ska denna: Noctua NH-D14 få plats i min valda chassi?!

Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Kan ni svara ppå vad som är skillnad på om ett moderkort har aktiv eller passiv skylning?

Ser ingen fläkt på moderkortet då den har en aktiv skylning!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Kan ni svara ppå vad som är skillnad på om ett moderkort har aktiv eller passiv skylning?

Ser ingen fläkt på moderkortet då den har en aktiv skylning!

Det borde vara fläkt eller fläktlös kylning. De enda moderna kort som har fläktar är väl de i nya Sandy Bridge-E serien. Annars tror jag alla är passivt kylda nu för tiden. Var mer vanligt med fläkt för många år sedan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL