i5 2500K ojämn temperatur mellan kärnorna

Permalänk
Medlem

i5 2500K ojämn temperatur mellan kärnorna

Hej. Har ett problem med min 2500K. Innan vi börjar med problemet så ska jag säga att jag har monterat om CPU kylaren 2 ggr.
När jag belastar CPUn med valfritt program så diffar temperaturen mellan kärnorna enligt Core Temp med upp till 10 grader.
Det är core 2 men framförallt 3 som blir varm medans 1 och 4 konstant håller samma temperatur.
Känns inte så säkert att överklocka när två kärnor pendlar runt 68 C och ha dom andra två på 75 till 78.
Är det fel på sensorn eller är det nått tokigt med själva boxen runt kärnorna?

Nån idée?

Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt att det är så. På min 2500K tex. varierar det 11 grader mellan core 1 och 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

samma här typ, core 0 + 1 idlar på 33 -37 och core 2 + 3 ligger på 40-44, Fattar inte varför mina temps är så höga med en noctua nh-d14 kylare, monterat om den 4 gånger och använt upp en hel kylpasta typ och vart extremt noga med rengöringen....

Permalänk
Medlem

Samma här, har i skrivande stund 18c, 27c, 39c, 35c, på mina kärnor på min 2500k och jag har också monterat om flera ggr och rengjort ordentligt :/

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Hoppade själv till över detta. Satt med en Phenom II innan och där är det knappt 1 grad som skiljer mellan kärnorna, men på 2500K är det uppemot 10 grader som skiljer mellan kärna 1 och 3 precis som Marxor skrev. Jag har monterat mitt vattenblock till processorn stenhårt (så hårt att en spacer fick sätta livet till).

Det mest sjuka är att alla klagar på hur kassa tempsensorer det är på Phenom II när 2500K inte är speciellt mycket bättre, åtminstone inte på första kärnan. Den idlar på 18 grader och jag är helt hundra på att jag har det varmare i lägenheten än så. Jag skulle aldrig förlita mig på den kärnan får att få ett humm om hur varm processorn är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas981:

Samma här, har i skrivande stund 18c, 27c, 39c, 35c, på mina kärnor på min 2500k och jag har också monterat om flera ggr och rengjort ordentligt :/

Skrivet av Keh:

samma här typ, core 0 + 1 idlar på 33 -37 och core 2 + 3 ligger på 40-44, Fattar inte varför mina temps är så höga med en noctua nh-d14 kylare, monterat om den 4 gånger och använt upp en hel kylpasta typ och vart extremt noga med rengöringen....

Skrivet av Hraf:

Hoppade själv till över detta. Satt med en Phenom II innan och där är det knappt 1 grad som skiljer mellan kärnorna, men på 2500K är det uppemot 10 grader som skiljer mellan kärna 1 och 3 precis som Marxor skrev. Jag har monterat mitt vattenblock till processorn stenhårt (så hårt att en spacer fick sätta livet till).

Det mest sjuka är att alla klagar på hur kassa tempsensorer det är på Phenom II när 2500K inte är speciellt mycket bättre, åtminstone inte på första kärnan. Den idlar på 18 grader och jag är helt hundra på att jag har det varmare i lägenheten än så. Jag skulle aldrig förlita mig på den kärnan får att få ett humm om hur varm processorn är.

Funderar på om det kan vara så att själva kåpan/höljet över kislet inte tätar lika bra mot kärna 2+3, För när jag har läst runt så är det dom speciellt nr 3 som har hög temperatur..

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Funderar på om det kan vara så att själva kåpan/höljet över kislet inte tätar lika bra mot kärna 2+3, För när jag har läst runt så är det dom speciellt nr 3 som har hög temperatur..

Intressant

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Hur fan kan du ligga på 18 grader, inte satt på värmen hemma än ?

Permalänk
Medlem

Min 2600k kan gå så lågt som -3 på kärna 1 ibland, skumt men antar det är någon bugg.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Byggt ett par 2500k nu och får också alltid samma diff. Kärna 2 och 3 bryter oftast ut ur mängden men något som är säkert är att 3:an alltid är högst eller rör sig mer än de övriga.

Så länge man lyckas hålla systemen mellan 25-45 beroende på kylning och låda är det ändå inget att oroa sig för, men det är störande oavsett. 1-3 grader ser jag som en helt godkänd felmarginal även om med dagens teknik borde marginalen för fel vara mindre. Får man upp till 10 graders diff på ett medel av 40 grader är det 25% tempdiff och egentligen långt över vad som borde vara acceptabelt.

Får hoppas att dom gör ett stabilare jobb med Ivy Bridge

Permalänk
Medlem

Kan vara hyffsat svårt att gå under rumstemperatur med luftkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat lite kring det här eftersom jag har samma fenomen, runt 5-7 graders skillnad mellan varmaste och kallaste kärnan. Om kylaren är korrekt monterad och det ändå är skillnader i temperaturen så tror jag det kan bero på hur heatpipsen är monterade i förhållande till kärnorna.

Om vi rent teoretiskt skulle föreställa oss en kylare med 6st heatpipes (t.ex. Noctua D12) på processorn så kan heatpipsen gå tvärs över alla kärnor eller parallellt med kärnorna. Om heatpipsen går tvärs över alla kärnor bör de 2 yttersta kärnorna bli lite varmare eftersom värmen från de inre kärnorna ska passera över de yttre kärnorna via pipsen innan de når kylflänsarna. Är kylaren monterad så att pipsen går parallellt med kärnorna så bör de 2 inre kärnorna bli varmare. Nu passerar inte värmen från övriga kärnor över dem utan de blir varmare eftersom de ligger intryckta mellan 2 andra kärnor. De yttersta kärnorna har inte samma problem eftersom de bara gränsar mot 1 annan kärna, och övriga delar i processorn blir aldrig lika varm som en kärna.

Helt jämna temperaturer tror jag inte är möjligt att få på en SB-processor som har fler än 2 kärnor just eftersom alla kärnor är anordnade på ett osymmetriskt sätt.

Detta är som sagt bara en teori och jag kan mycket väl ha fel. Är det någon som har svårt att förstå vad jag menar så citera mig så kan jag kanske försöka förtydliga saker och ting imorgon, eventuellt rita en bild i Paint.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har läst att den del har problem med detta. För min del så är core 3 den som är svalast, ligger ca 3 grader under de andra vid max belastning. (enligt HWMonitor och CoreTemp)

Tror att det kan ligga något i det som Casgar säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Har läst att den del har problem med detta. För min del så är core 3 den som är svalast, ligger ca 3 grader under de andra vid max belastning. (enligt HWMonitor och CoreTemp)

Tror att det kan ligga något i det som Casgar säger.

Nåt måste vara konstigt för att det skiljer 10 grader mellan 3 och 4 för mig och dom sitter brevid varandra

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kan vara hyffsat svårt att gå under rumstemperatur med luftkylt

Samma gäller vatten som i mitt fall, dvs om man inte har haft reservoaren i kylskåpet innan man drar igång burken.

Permalänk
Medlem

för mig skiljer det ju uppemot 20c mellan kärnorna, men jag har inte det särskilt kallt i rummet 18-20c. så man borde kanske bara gå efter den som visar högst temperatur och anta att dom andra ligger på ungefär samma och att det bara är avläsningen som är fel ?

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

20grader??? och en annan hade 18-38c wtf? Det är ngt som inte står rätt till, kör ni med orthos som bara kör 2 cores elr? jag har testat många 2500k och ingen drar iväg mer än 10c tror jag.

Permalänk
Medlem

Mina kärnor brukar ligga på... 23, 26, 22, 25 när de e som kallast, har dock ej kollat vad high/low e på ett tag nu, borde göra de nån gång när ja spelar BF3 kom ja på hehe, men får se tror ej det går över 45 iallafall.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av Keh:

samma här typ, core 0 + 1 idlar på 33 -37 och core 2 + 3 ligger på 40-44, Fattar inte varför mina temps är så höga med en noctua nh-d14 kylare, monterat om den 4 gånger och använt upp en hel kylpasta typ och vart extremt noga med rengöringen....

Låter som du använder alldeles för mycket kylpasta. Man tänker kanske med kylpastan att "ju mer ju bättre, det kyler ju", men för mycket pasta får helt motsatt effekt. Inte mer än storleken av ett okokt riskorn.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Låter som du använder alldeles för mycket kylpasta. Man tänker kanske med kylpastan att "ju mer ju bättre, det kyler ju", men för mycket pasta får helt motsatt effekt. Inte mer än storleken av ett okokt riskorn.

Ska testa igen snart med mycket mindre =), använder för övrigt TRÖD som jag hittade här hemma och har ingen aning om hur gammal den är, men gissar på att den rengör lika bra som vilken annan skit som helst, men vad rekomenderas för att rengöra bäst?

Permalänk
Medlem

Helt normalt och enligt spec... Så inget att oroa dig för.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hade någon utav mina kärnor börjat närma sig en 65C då hade ja börjat bli orolig men så länge den ligger på ett max utav 40-50 så e ja helt nöjd det är absolut inte för mycket då de tål ca 95-100C. Så du ska inte oroa dig allt för mycket men som Lasergurka sade, okokt riskorn och du ska kan använda ett typ.. lånekort till biblioteket å dra ut de med blir perfekt, för kylpastan ska bara fylla igen dom små hålen som finns på kylblocket som dom får när dom görs i fabriken.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Ska testa igen snart med mycket mindre =), använder för övrigt TRÖD som jag hittade här hemma och har ingen aning om hur gammal den är, men gissar på att den rengör lika bra som vilken annan skit som helst, men vad rekomenderas för att rengöra bäst?

https://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-... <- Rengör med det, funkade riktigt jävla bra å det varar ett tag också ska ja säga dig, använda det själv när ja rengjorde min CPU tar sjukt bra å e icke farligt för hälsan

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av Keh:

Ska testa igen snart med mycket mindre =), använder för övrigt TRÖD som jag hittade här hemma och har ingen aning om hur gammal den är, men gissar på att den rengör lika bra som vilken annan skit som helst, men vad rekomenderas för att rengöra bäst?

Jag använder bara kemiskt ren aceton och tops, bara att köpa på en välsorterad ica/coop

Funkar utmärkt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simonsky:

Nåt måste vara konstigt för att det skiljer 10 grader mellan 3 och 4 för mig och dom sitter brevid varandra

Är temperaturskillnaden mellan kärna 3 och 4 ca 10 grader? I så fall så är det precis som jag har beskrivit.

Är temperaturskillnaden mellan 1+2 och 3+4 ca 10 grader? I så fall så tror jag nog mer att det beror på felmonterad kylare eller fel mängd av kylpasta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

samma här typ, core 0 + 1 idlar på 33 -37 och core 2 + 3 ligger på 40-44, Fattar inte varför mina temps är så höga med en noctua nh-d14 kylare, monterat om den 4 gånger och använt upp en hel kylpasta typ och vart extremt noga med rengöringen....

har du monterat om den 4gånger o använt en hel tub?..där har du felet..du lägger fööööör mkt pasta på cpun inför varje montering..det ger dig höga temps

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Låter som du använder alldeles för mycket kylpasta. Man tänker kanske med kylpastan att "ju mer ju bättre, det kyler ju", men för mycket pasta får helt motsatt effekt. Inte mer än storleken av ett okokt riskorn.

pasta kyler inte, men nu är det så att ingen processor är helt platt. Därför man använder pasta, för att fylla ut ojämnheter. Det optimalaste hade varit att processorn och kylaren hade varit gjutet i ett stycke.

Har samma problem med min 2500k, temperaturskillnader på drygt 10c