Permalänk
Medlem

Moderkort, vad kollar man efter?

Jag ska köpa en ny dator och håller på att kika runt på komponenter, jag ska tillägga att jag är ganska okunnig på detta.
Kan lite om mycket generellt..

Så, när det gäller moderkort, vad är det jag ska kolla efter för att avgöra om det kommer att passa mitt ändamål.
Jag ska köpa en dator som enbart kommer att användas för spel, bf3 först och främst.

Tacksam för svar!

Permalänk

1. Det viktigaste är storleken, IPX, mATX eller ATX beroende på datorlådans plats.
2. Sedan skall processor sockeln vara rätt för den processor du tänkt montera in.
3. Fundera på antalet kortplatser du behöver (PCI och PCIe). Om du skall ha flera kort.
4. Hur många USB 2.0/3.0 SATA 3GB/6GB uttag.
5. Vissa kort har inbyggd grafik vilket du kanske vill spara in på.
6. När du valt moderkort så väljer du passande minne och lämpligt grafikkort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tror Waxinator fick med allt du behöver veta Gällande minne så är det ju antagligen DDR3 som gäller

Det jag tycker är enklast är att först bestämma vilken processor, chassi, och grafikkort (antal) jag ska ha, och sen leta upp ett moderkort som funkar för dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |