Permalänk

Kan det vara luft i min antec 620?

Gjorde en provstart av min nybyggda variant av sommardatorn i kväll.
i runt 20sek från starten så rasslade det rejält i pumpen till 620:in.
När det slutat så var det ett svagagare ljud, men den var inte helt tyst!
Kände igen det första rasslet från min akvariepump, den låter så när det är luft kvar i den....
Men i denna kylaren borde det väl inte vara någon luft?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Gjorde en provstart av min nybyggda variant av sommardatorn i kväll.
i runt 20sek från starten så rasslade det rejält i pumpen till 620:in.
När det slutat så var det ett svagagare ljud, men den var inte helt tyst!
Kände igen det första rasslet från min akvariepump, den låter så när det är luft kvar i den....
Men i denna kylaren borde det väl inte vara någon luft?

Du kan juh ta och jämföra din temperaturer med andra som har samma klock, volt och chassi. Om det är mycket sämre temperaturer så kanske det är lika bra att skicka tillbaka den.

Permalänk

Jo, får dock vänta ett tag med det
Kan inte installera windows pga att alla mina diskar är formaterate i MBR. Det tyckte inte nya moderkortet om......
Ville bara ha GPT tydligen. Så nu har jag beställt en ssd-disk. men den kommer väl tidigast på tisdag.
Trist med alla nya leksaker hemma utan att kunna leka med dem

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Jo, får dock vänta ett tag med det
Kan inte installera windows pga att alla mina diskar är formaterate i MBR. Det tyckte inte nya moderkortet om......
Ville bara ha GPT tydligen. Så nu har jag beställt en ssd-disk. men den kommer väl tidigast på tisdag.
Trist med alla nya leksaker hemma utan att kunna leka med dem

Vad är det för mysko moderkort?
Du behöver bara GPT om du har diskar som är över 2,19TB, har du under det finns det ingen som helst anledning att köra GPT över MBR och har aldrig hört talas om att ett moderkort inte skulle stödja MBR?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Det är samma kort som du har...
Det står så här när jag ska välja hårddisk för att installera windows 7:
" Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. on EFI systems, windows can only be installed to GPT disks. "

Alla mina diskar är MBR.

EDIT: Gick i BIOS och kollade igen.
Det var en optisk enhet med UEFI skrivet snett över sig först i bootningen.
Bytte till den utan UEFI och nu verkar det funka
Lite skumt då jag bara har en dvdbrännare....

EDIT2: Ljudet försvinner inte från 620:in......
Rätt säker på att det är luft i systemet!
Hittade en med samma problem "I bought one of these the other day to go with my new sandy bridge system, and installed it last night.

It's a brilliant looking piece of kit, but when I first turned the pump on it there was an extremely loud clicking/bubbling noise, which then progressively became quiter after a few minutes. I'm pretty sure the noise was due to an air bubble, and since I have the radiator mounted with the hoses at the top, this would make sense.

I gave it a while to see if the noise would disappear, but it didn't. Lying the case flat (so the pump was horizontal) fixed it though - the pump became dead silent as I'd expect given all the great reviews this thing has been getting. However as soon as I lifted the case back up the clicking/bubbling noise returned.

I tried remounting the radiator with the hoses at the bottom, but this didn't change anything - although the noise could still be removed by lying the case flat.

Since I have no experience with these sorts of kits, I'd appreciate some help to work out if this is a) normal, or b) a problem with the pump. I'd rather not go through the hassle of sending it back to PCCaseGear, especially if they turn around and tell me the noise is normal and charge me for testing. Could it be that the circuit wasn't bled properly? Why does lying the case flat remove the noise? "

Verkar gå troll i detta bygge
Får ta kontakt med webhallen om retur imorgon då....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? tror nämligen att jag har samma problem som du har/hade. skulle va trevligt att få höra en follow up på det innan man börjar åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoriZ:

Hur har det gått? tror nämligen att jag har samma problem som du har/hade. skulle va trevligt att få höra en follow up på det innan man börjar åtgärda det.

Med tanke på att hans nuvarande signatur säger att han kör med en Hyper 212 Plus skulle jag gissa att han bytte in sin 620

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Haha sant. får väl kanske gör det med. så mycket som krånglar med nya system :S

Permalänk
Medlem

Ang luft i systemet så SKA det finnas luft i ett vattenkylt system, annars finns det ingen plats för vattnet att expandera när det blir varmt.

Att det rasslar till är bara luften som går genom pumpen och sen lägger sig på högst belägna punkt, dvs radiatorn.

Permalänk
Medlem

Det blir aldrig helt luftfritt då som ovan sa samt hur bra dom har avluftat systemet före dom slöt den

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |