Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hehe, jo, det så klart, men när man säger bättre i den här klassen så är det tystare eller lika tysta men blåser mer som är "bättre".

Finns en hel del tester med Noctua och 30 andra märken, jämfört med en Nexus fläkt för 100kr så är den lite bättre vid samma ljunivå men samtidigt får man 2 Nexus för samma pris som en Noctua, det är alltså inget fel på fläktarna utan dom är för dyra helt enkelt, hållbarheten vettefan om dom är bättre än övriga.

Scythe har bra och billiga fläktar som kommer i billiga paket även Noiseblocker ska vara bra fläktar som är dyrare än Scythe men mycket billigare än Noctua tex om man går efter testresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Finns en hel del tester med Noctua och 30 andra märken, jämfört med en Nexus fläkt för 100kr så är den lite bättre vid samma ljunivå men samtidigt får man 2 Nexus för samma pris som en Noctua, det är alltså inget fel på fläktarna utan dom är för dyra helt enkelt, hållbarheten vettefan om dom är bättre än övriga.

Scythe har bra och billiga fläktar som kommer i billiga paket även Noiseblocker ska vara bra fläktar som är dyrare än Scythe men mycket billigare än Noctua tex om man går efter testresultat.

Jo, så framtiden kan jag känna mig glad när jag köper Scythe och Nexus.
Man får ju närmre 3 nexus fläktar för 1 Noctua dessutom, inte bara 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonwellander:

Riktigt ful fläkt tyvärr, precis som Noctuas andra fläktar

Ett resonemang bara en P12:a kan komma med. Vi riktiga datanördar går inte efter färgvalet på fläktar.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Ett resonemang bara en P12:a kan komma med. Vi riktiga datanördar går inte efter färgvalet på fläktar.

Har jag sagt att jag går efter färgvalet när jag köper fläktar? Jag sa bara att den var ful, och du kanske inte håller med, men tycke smak är väl personligt...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, så framtiden kan jag känna mig glad när jag köper Scythe och Nexus.
Man får ju närmre 3 nexus fläktar för 1 Noctua dessutom, inte bara 2.

Så pass till och med Än mindre orsak till att betala överpris

Har själv en massa Nexus som fungerar utmärkt däremot har jag gått och blivit extremt petig på senare år och dom kommer bytas mot något som snurrar långsammare förr eller senare. Scythe har säkert någon fläkt som snurrar i 500-600rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Så pass till och med Än mindre orsak till att betala överpris

Har själv en massa Nexus som fungerar utmärkt däremot har jag gått och blivit extremt petig på senare år och dom kommer bytas mot något som snurrar långsammare förr eller senare. Scythe har säkert någon fläkt som snurrar i 500-600rpm

Jag har 2 120mm Fractal Design fläktar som insug och 1 som utblås i min FD Define R2 och datorn blir lite varm när jag spelar tunga spel eller länge.
Framförallt när jag inte tvättatdammfiltrerna ordentligt.
Min CPU-temp låg kvar runt 55 grader häromdagen i säkert en kvart, den brukar gå ner till runt 40 bara sekunder efter att jag slutat spela annars. Stängde av datorn och dammsög fläktfiltrena, sen låg CPU-n på 40 grader igen även efter att jag spelat.

Men iaf, min poäng är att jag hade gärna velat ha en så tyst dator men jag tror inte det håller om jag vill ha den prestanda jag vill ha, utan att betala multum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har 2 120mm Fractal Design fläktar som insug och 1 som utblås i min FD Define R2 och datorn blir lite varm när jag spelar tunga spel eller länge.
Framförallt när jag inte tvättatdammfiltrerna ordentligt.
Min CPU-temp låg kvar runt 55 grader häromdagen i säkert en kvart, den brukar gå ner till runt 40 bara sekunder efter att jag slutat spela annars. Stängde av datorn och dammsög fläktfiltrena, sen låg CPU-n på 40 grader igen även efter att jag spelat.

Men iaf, min poäng är att jag hade gärna velat ha en så tyst dator men jag tror inte det håller om jag vill ha den prestanda jag vill ha, utan att betala multum.

Ja dammet skapar en hel del värme sen finns alltid fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Ställ ner burken på golvet så minskar genast ljudnivån. Ett litet tips.
En annan fördel är ju att det inte längre spelar någon roll hur fläktarna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ja dammet skapar en hel del värme sen finns alltid fläktkontroller

Jo, jag ska nog köpa lite kraftfullare fläktar i min nästa burk kopplade till en fläktkontroller, eller direkt på moderkortet om det har justerbara fläktplatser.

Skrivet av Lordsqueak:

Ställ ner burken på golvet så minskar genast ljudnivån. Ett litet tips.
En annan fördel är ju att det inte längre spelar någon roll hur fläktarna ser ut.

Att ha burken på golvet har jag inte riktigt möjlighet med så som jag har möblerat.
Dessutom vill jag inte ha burken på golvet då det blir väldigt mycket dammigare.
Fläktarna ser jag inte hur jag än har datorn.

Permalänk

håller dom sig vid 200kr så blir det nog ett antal sådana!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när den släpps?? behöver byta till min h80. scythe gt verka vara rätt svåra att få tag på.

Visa signatur

nyfiken

Permalänk
Medlem

Nu sitter det 2st NF-F12 på H80 och är tysta och fina.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av AlexanderGson:

Hur tänker det egentligen när de designar deras fläktar? De har grym prestanda och är riktigt bra. Men det är fula som stryk.

Skrivet av Or0s:

Sjukt fula imo.

Subjektiv åsikt. Dock är det, för det mesta, de negativa kommentarerna som kommer till tals och som syns - därav känns det som att majoriteten ogillar Noctuas färgschema. De som ogillar Noctuas färger ska tvunget säga det i varje foruminlägg och varje kommentar. De som däremot tycker om Noctuas färgval köper helt enkelt Noctuas fläktar utan att skriva en massa kommentarer. Det förstår ni väl?

Personligen älskar jag deras färgval.

Skrivet av str8forthakill:

Skillnaden mellan vanliga fläktar och noctuas fläktar är tonen på oljudet, Noctuas oljud är mer dovt, smälter in i bakgrunden, inte störande.

Istället för att försöka göra sig av med oljudet valde noctua att tämja det.

Det här kan jag defintivt intyga. Noctua-fläktar är överlag ganska tysta, men den absolut största fördelen är HUR de låter. Väldigt behagligt ljud, till skillnad från många andra fläktar.

Skrivet av Tunezz:

Men enligt mig är dom extremt jävla fula,gillar absolut inte färgerna dom använder.
Dom borde ha fler färger att välja mellan

Och förstöra hela sitt varumärke? Det vore korkat. Det som kännetecknar Noctua, utséendemässigt, är just deras unika färgschema. Jag tror att de hade förlorat betydligt mer än vad de hade vunnit genom att göra fläktar i andra färger. Bara för att tolvåringarna vill ha svarta fläktar med röda/blåa/gröna integrerade lampor, och av den anledningen struntar i att köpa Noctua-fläktar, så tror jag inte att det gör så stor skada för Noctua faktiskt. Så att de skulle tjäna på att ha valmöjlighet gällande färger på deras fläktar tror jag definitivt inte.

Skrivet av AlexanderGson:

Hur kan man göra en brun och beige fläkt när de flesta moderkort är av mörkare färg så som svart med lite blått över, ibland rött.
Varför gör man fläktar av den färgen då de flesta chassin med fönster har blå eller röd LED? Samma färger som moderkort oftast har för övrigt. Varför designar man i en färg som skiljer sig så extremt jämfört med vilka färger den kommer beblanda sig med?
It's beyond me.

Färgen är deras varumärke, om de ändrar den kommer Noctua helt plötsligt att bli som en nykomling och en utböling på fläktmarknaden. Det är som att Telia, eller något annat stort varumärke, skulle ändra sin logga. Det innebär enorma skillnader och kan vara helt förödande för ett företag! Det är bättre med en hyfast ful och känd logga än att göra en ny logga, som då blir snygg men okänd. Inte för att jag tycker att Noctua-fläktar är fula, men för att se det hela genom ditt perspektiv.

Dessutom tycker jag verkligen motsatsen till vad du tycker. Jag tycker att det är tråkigt med den här uppfattningen om att alla datorkomponenter ska vara svarta eller mörkröda. Det känns ganska P12:igt, om jag får säga det själv. Jag får uppfattningen om att det är en småbarns-åsikt som grundar sig i att de vill att deras dator ska se "cool" och "tuff" ut.

Skrivet av Or0s:

Köper hellre en GT och en fläktkontroller om nu Noctuas är så himla tysta vilket dem inte är.

Noctua är ganska tysta, dock inte knäpptysta. Charmen med Noctua är dock att de, trots den låga ljudnivån, presterar bra samt att det lila ljudet som kommer från Noctua-fläktar är ett behagligt ljud som absolut inte stör - till skillnad från många andra fläktar.