Permalänk

Köpråd vattenkylning.

Hej.

Nu är det dags att få ner temperaturen på mina grafikkort.

Vattenkylning är väldigt nytt för min del & skulle därför behöva råd / hjälp med val av komponenter.

Dessa har jag kollat på:

Radiatorer:
EK CoolStream XTX 240
EK CoolStream XTX 360
Pump:
EK Water Blocks DCP 4,0
GPU Block:
3st EK-FC6970 Plexi Nickel EN
Reservoar:
Phobya Balancer 250 nickel black
Fläktar:
Gentle 1450rpm rakt igenom.

Frågor:
-Räcker det med dessa två radiatorer för att kyla 3st 6970? samt en CPU, CPU ska bytas när LGA2011 kommer.
-Klarar pumpen att driva alla dessa komponenter? Eller ska man kanske ta två EK DCP 2,2 istället?
-Är dessa GPU block något att ha?
-Vilken slang ska man satsa på?
-Vilka / hur många nipplar / anslutningar behöver man?
-Hur mycket kylmedel kommer gå åt?
-Något mer man ska tänka på eller köpa?

Mina dator står i sign.

Otroligt tacksam för hjälp.
MVH Daniel.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Hej.

Nu är det dags att få ner temperaturen på mina grafikkort.

Vattenkylning är väldigt nytt för min del & skulle därför behöva råd / hjälp med val av komponenter.

Dessa har jag kollat på:

Radiatorer:
EK CoolStream XTX 240
EK CoolStream XTX 360
Pump:
EK Water Blocks DCP 4,0
GPU Block:
3st EK-FC6970 Plexi Nickel EN
Reservoar:
Phobya Balancer 250 nickel black
Fläktar:
Gentle 1450rpm rakt igenom.

Frågor:
-Räcker det med dessa två radiatorer för att kyla 3st 6970? samt en CPU, CPU ska bytas när LGA2011 kommer.
-Klarar pumpen att driva alla dessa komponenter? Eller ska man kanske ta två EK DCP 2,2 istället?
-Är dessa GPU block något att ha?
-Vilken slang ska man satsa på?
-Vilka / hur många nipplar / anslutningar behöver man?
-Hur mycket kylmedel kommer gå åt?
-Något mer man ska tänka på eller köpa?

Mina dator står i sign.

Otroligt tacksam för hjälp.
MVH Daniel.

1) Ja, utan problem.
2) Ja, utan problem. (Rekommenderar D5 istället pga ljudnivån)
3) 12 st nipplar om du kör med EKs SLI/CF-lösning. Vilka det är spelar mindre roll.. kör på det du tycker är snyggt. Tänk på att ta rätt nipplar till rätt slangstorlek.
4) Köp 2L dejoniserat/destillerat så klarar du dig.
5) Planera noggrant och se om/hur många 45/90° vinklar du behöver. Det är även mycket smidigt att ha en dräneringsport i botten på chassit.. underlättar som tusan när man måste tömma systemet.

En annan onödig men mycket trevlig pryl är en automatisk fläktkontroller (Aquaero 5.0 XXX och liknande). Går på 500-1000kr beroende på modell.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

1) Ja, utan problem.
2) Ja, utan problem. (Rekommenderar D5 istället pga ljudnivån)
3) 12 st nipplar om du kör med EKs SLI/CF-lösning. Vilka det är spelar mindre roll.. kör på det du tycker är snyggt. Tänk på att ta rätt nipplar till rätt slangstorlek.
4) Köp 2L dejoniserat/destillerat så klarar du dig.
5) Planera noggrant och se om/hur många 45/90° vinklar du behöver. Det är även mycket smidigt att ha en dräneringsport i botten på chassit.. underlättar som tusan när man måste tömma systemet.

En annan onödig men mycket trevlig pryl är en automatisk fläktkontroller (Aquaero 5.0 XXX och liknande). Går på 500-1000kr beroende på modell.

D5 är väl bara en top till EK pumparna? Eller är jag ute & cyklar nu

Skulle jag klara mig bara på en 360 radiator?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

D5 är väl bara en top till EK pumparna? Eller är jag ute & cyklar nu

Skulle jag klara mig bara på en 360 radiator?

du är ute och cyklar:)
D5 pumpen skulle jag betala det dubbla för ifall jag behövde.
ljud/prestanda skillnad mellan den och ek är som natt och dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

D5 är en pump. Köper du enbart pumpen så måste du köpa en top till den. Dessa finns av olika märken, bland annat EK.

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

du är ute och cyklar:)
D5 pumpen skulle jag betala det dubbla för ifall jag behövde.
ljud/prestanda skillnad mellan den och ek är som natt och dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt är jag ute & cyklar

Bifoga gärna en länk på D5 pumpen?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Köp en egen top till. Väldigt bra pump, låter ingenting och flyttar tillräckligt med vatten för din slinga

Vill du kunna styra pumpen genom windows/bios kan du köpa en Swiftech MCP35X, de kan styras via PWM.

Permalänk
Skrivet av hav:

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Köp en egen top till. Väldigt bra pump, låter ingenting och flyttar tillräckligt med vatten för din slinga

Vill du kunna styra pumpen genom windows/bios kan du köpa en Swiftech MCP35X, de kan styras via PWM.

Någon top du kan rekommendera?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

EK:s D5-top ska tydligen vara en av de bättre. Annars har Alphacool en egen i plexi om du föredrar det. Har inte kollat hur stor prestandaskillnad det är mellan de två så det kan jag tyvärr inte svara på.

Edit: sedan finns möjligheten att köpa en kombinerad reservoar/top till den. Finns en från XSPC som sitter i 2x5.25" och finns en från EK som är cylinderformad.

Permalänk
Skrivet av hav:

EK:s D5-top ska tydligen vara en av de bättre. Annars har Alphacool en egen i plexi om du föredrar det. Har inte kollat hur stor prestandaskillnad det är mellan de två så det kan jag tyvärr inte svara på.

Edit: sedan finns möjligheten att köpa en kombinerad reservoar/top till den. Finns en från XSPC som sitter i 2x5.25" och finns en från EK som är cylinderformad.

Okej tack.

Det blir till att köpa D5 & Ek D5 top.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Okej tack.

Det blir till att köpa D5 & Ek D5 top.

Gött, D5 är verkligen värd sitt pris. Har du slängt ihop någon inköpslista?

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Gött, D5 är verkligen värd sitt pris. Har du slängt ihop någon inköpslista?

Ja jag har en inköpslista. Vet dock inte hur jag ska få den att synas här?

Men jag kan skriva ut den:

-Alphacool VPP655
-EK Water Blocks EK-D5 X-TOP v2 Laing Acetal G1/4
-EK CoolStream XTX 360
-3s EK FC6970 Plexi Nickel
-Phobya Balancer 250 Nickel
-2st Scythe Gentle 120mm 1850rpm.
-14st Slangsockel G1/4 NK10 FatBoy
-2st Anslutning SLI/CF 1slot G1/4 Nickel
-2 stArtic Cooling MX-4
-3m ClearFlex 9,5/15,9
-2st Feser One 1L UV Red

Så ser mina planer ut just nu, kom gärna med förslag & ändringar?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Priser drar iväg lite med pumpen / topen & GPU blocken. Men det är det värt..

360 Radiatorn ska orka driva grafikkorten enligt Artur på Coolingstuff. Sen blir det att köpa en 140 eller 240 radiator som ska in i systemet för att det ska orka driva CPU. CPU block inhandlas efter att jag uppgraderat till nya intel LGA2011.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt det själv, men har läst på rätt många ställen att Feser lätt kloggar igen vattenblocken med tiden.
Hade kört med vanligt destillerat vatten och köpt färgade slangar

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

CPU block inhandlas efter att jag uppgraderat till nya intel LGA2011.

Finns ju block idag som passar den sockeln samt övriga socklar som används idag. Lättare att bygga hela systemet vid ett tillfälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiph:

Har aldrig använt det själv, men har läst på rätt många ställen att Feser lätt kloggar igen vattenblocken med tiden.
Hade kört med vanligt destillerat vatten och köpt färgade slangar

Skrivet av D.Larsson:

Ja jag har en inköpslista. Vet dock inte hur jag ska få den att synas här?

Men jag kan skriva ut den:

-Alphacool VPP655
-EK Water Blocks EK-D5 X-TOP v2 Laing Acetal G1/4
-EK CoolStream XTX 360
-3s EK FC6970 Plexi Nickel
-Phobya Balancer 250 Nickel
-2st Scythe Gentle 120mm 1850rpm.
-14st Slangsockel G1/4 NK10 FatBoy
-2st Anslutning SLI/CF 1slot G1/4 Nickel
-2 stArtic Cooling MX-4
-3m ClearFlex 9,5/15,9
-2st Feser One 1L UV Red

Så ser mina planer ut just nu, kom gärna med förslag & ändringar?

Som det redan har nämnts innan så skulle jag köra på destillerat och silverbit.. och kanske slänga in en tredje fläkt.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

http://img411.imageshack.us/img411/2452/thorhammer1010366.jpg

Som det redan har nämnts innan så skulle jag köra på destillerat och silverbit.. och kanske slänga in en tredje fläkt.

Oj det ser inge vidare ut. Konstigt att Coolingstuff rek Feser. Blir att köra på destillerat vatten istället. Angående fläktar så har jag massor Scythe fläktar ligger, både 1450rpm & 1850rpm..

Vad tycker ni annars då, inget mer som jag ska byta ut eller tänka på?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Oj det ser inge vidare ut. Konstigt att Coolingstuff rek Feser. Blir att köra på destillerat vatten istället. Angående fläktar så har jag massor Scythe fläktar ligger, både 1450rpm & 1850rpm..

Vad tycker ni annars då, inget mer som jag ska byta ut eller tänka på?

Nu var det visserligen ett skräckexempel, men färg tenderar att "dela" sig och gröta upp i blocken.. Hur har du planerat slangdragningen? Säker på att du inte behöver några 45/90°-vinklar?

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Nu var det visserligen ett skräckexempel, men färg tenderar att "dela" sig och gröta upp i blocken.. Hur har du planerat slangdragningen? Säker på att du inte behöver några 45/90°-vinklar?

Det ska inhandlas. Kabeldragningen är under konstruktion fortfarande. Kollar en massa i galleriet & får idéer.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Äntligen är beställningen skickad! Förhoppningsvis är prylarna här på tisdag. Jag ser verkligen framemot att se hur mycket bättre temperaturerna blir.

Stort tack för all hjälp alla. Vad skulle man göra utan er?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||