ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Inte sätt någon video etc, men om prestandan är på nivå med ett xbox 360 eller PS3 så är det ganska impressive för en mobil enhet.

Däremot så är väl en modern dator mer än 15 gånger snabbare än en konsoll så

det går inte direkt att mäta en modern dator nu med en konsol som är gjord 2006/2007... Skulle PS4 komma nu, skulle den nog mäta sig lite med dagens budget/average datorer... Men visst det andra du sa är klart impressive

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

"ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3" Jag vill verkligen se det innan jag tror det. PSP hade verkligen PS2 grafik... Jag har inte sett PSP Vita gett PS3 grafik än. Får jag se Gran Turismo 5 grafik på 1080p i mobilen då skulle jag verkligen bli överraskad. Jag undrar vem som kläcker ur sig dessa falska rykten?

Jaa... även jag tar det med en stor nypa salt. Men det faktum att man alls vågar gå så långt med påståendet är en tråkig påminnelse om att dagens stationära konsoller är ~6år gamla. Suck... tv-konsoler är en så jobbig kompromiss tycker jag, man byter bara en bunt problem (med PC) mot en annan bunt problem - t.ex. det där med att man inte kan uppdatera hårdvaran speciellt ofta (för då skulle man ju ha en marknad med massa olika hårdvara på igen + att de flesta inte vill betala för en ny varje år).

Ontopic: Mobilmarknaden behöver ett lyft dock (i grafikprestanda alltså) hoppas det är hälften så bra som de lovar så blir jag glad ändå.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

ser sjukt najs ut

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

"ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3"
Hur kom ni fram till det? Källa?

Tror ingen mobil kan pressa ut nått i närheten av Uncharted 3, vilket får representera vad PS3 kan göra tills något bättre spel kommer.

Visst är det kul att det går framåt i utvecklingen, men känns som man överdriver lite väl häftigt ibland. Flera gånger har man hört om tiodubbla prestandaökningar, som sen i verkligheten varit max dubbelt. Lite förvånad att sweclockers köper det och sätter det i en rubrik. Långt ifrån aftonbladet över det, men det är inte en trevlig utveckling. Vet vi inte bättre här?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

iPhone 4s har knappt prestanda nog att ligga i klass med Playstation 1. Tror knappast Arm kommer ligga ens i närheten av PS3.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

iPhone 4s har knappt prestanda nog att ligga i klass med Playstation 1. Tror knappast Arm kommer ligga ens i närheten av PS3.

Tror det är dags för dig att gå tillbaka och kolla hur dina PS1 spel faktiskt såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror det är dags för dig att gå tillbaka och kolla hur dina PS1 spel faktiskt såg ut.

Need For Speed Undercover till iPhone är ett av dom finare bilspelen. Det flyter dåligt och har ständiga FPS drops.
Gran Turismo 2 till PS är snyggare och flyter MYCKET bättre, några få fps drops men aldrig under vad iPhone har som max fps.

Enda skillnaden är att PS saknar anti aliasing.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Need For Speed Undercover till iPhone är ett av dom finare bilspelen. Det flyter dåligt och har ständiga FPS drops.
Gran Turismo 2 till PS är snyggare och flyter MYCKET bättre, några få fps drops men aldrig under vad iPhone har som max fps.

Enda skillnaden är att PS saknar anti aliasing.

Du kan inte jämföra de båda. Gran Turismo är snyggare gjort, men hur krävande är det? De har lagts ner mycket tid på genvägar som inte kräver mycket prestanda men ger bra visuell upplevelse till Gran Turismo. Need For Speed Undercover är inte optimerat alls på det sättet. Det har slängt in massa polygoner, lite ljussättning och kallat det klart. Precis som att minecraft är fulare än Gran Turismo 2 men det småhackar å min flickväns dator som har 100 gånger bättre grafikkort. Flyter ju iofs utmärkt på hennes telefon. Playstation och till och med Playstation 2 hade dött av försöka köra minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kan inte jämföra de båda. Gran Turismo är snyggare gjort, men hur krävande är det? De har lagts ner mycket tid på genvägar som inte kräver mycket prestanda men ger bra visuell upplevelse till Gran Turismo. Need For Speed Undercover är inte optimerat alls på det sättet. Det har slängt in massa polygoner, lite ljussättning och kallat det klart. Precis som att minecraft är fulare än Gran Turismo 2 men det småhackar å min flickväns dator som har 100 gånger bättre grafikkort. Flyter ju iofs utmärkt på hennes telefon. Playstation och till och med Playstation 2 hade dött av försöka köra minecraft.

Orsaken att Minecraft flyter otroligt dåligt är just för att det är gjort i Java. Du skulle kunna göra Minecraft utan problem till Playstation och N64.

Tänk dig att PS klarar av ca 360k polygoner med shaders och varje sida av ett block är två polygoner. Med strips kommer ett block ta mindre prestanda än nya sidor med block. Så i teorin skulle du kunna ha ca 100k block på skärmen samtidigt och det är rätt mycket mer än vad du har till PC.

För att du ska förstå hur många block det är så titta på den här videon och tänk dig att den består av 200k block, alltså en PS skulle kunna visa den här videon bättre än en PC, just för att spel i java är allt annat än optimerade.

http://www.youtube.com/watch?v=piytECXhFdg

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

iPhone 4s har knappt prestanda nog att ligga i klass med Playstation 1. Tror knappast Arm kommer ligga ens i närheten av PS3.

Så jäkla kraftfull är inte ps3... Det hade gammal hårdvara redan när det kom, det sitter ett geforce 7800gt i ....

Att mobila kretsar kommit upp i samma prestanda som stationära grafikkort hade för 8 år sedan är väl inte SÅ imponerande??

Och jag kunde lira Playstation 1 spel på en Htc touch diamond, så jag tror iPhone 4 s har ett 10tal gånger bättre prestanda än ett Playstation 1...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Orsaken att Minecraft flyter otroligt dåligt är just för att det är gjort i Java. Du skulle kunna göra Minecraft utan problem till Playstation och N64.

Tänk dig att PS klarar av ca 360k polygoner med shaders och varje sida av ett block är två polygoner. Med strips kommer ett block ta mindre prestanda än nya sidor med block. Så i teorin skulle du kunna ha ca 100k block på skärmen samtidigt och det är rätt mycket mer än vad du har till PC.

För att du ska förstå hur många block det är så titta på den här videon och tänk dig att den består av 200k block, alltså en PS skulle kunna visa den här videon bättre än en PC, just för att spel i java är allt annat än optimerade.

http://www.youtube.com/watch?v=piytECXhFdg

Nu gör du misstaget att du jämför teoretisk med praktisk prestanda. Dessutom missförstod du min poäng och försöker köra den tillbaka på mig. Eftersom du nu uppenbarligen kör på samma argumentation som jag så ser jag det som att du numera håller med mig, även om du inte förstår det.

Men kanske ska förtydliga. Minecraft är ett dåligt exempel på hur bra grafik en PC har eftersom det dels är dåligt optimerat och det dels inte lagts något arbete på att göra det snyggt. Av precis samma anledning kan du inte jämföra Playstations flagskepp med år av utveckling med mycket fokus på bra grafik mot ett hafsverk som ska säljas för något tiotal kronor till en mobiltelefon. Jämför sedan screenshots så ser du att Need For Speed antagligen är mer krävande också. Och som nämns i inlägget ovan, man kan köra PS-spel på vilken vanlig smartphone som helst. Flaggskeppen i högre prisklasser klarar mycket mer.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Mobilerna har slagit ut MP3spelarna, nu är det handhållna som är måltavlan och i förlängningen även konsollerna. Likaså är hemPCn illa ute. Koppla upp mot tvn, blåtandstangentbord och du kan sitta och surfa och göra det mesta "vanligt" folk gör på en PC med din mobil.

Just att surfa på TVn låter inte särskilt skoj. Annars håller jag med.

Permalänk
Medlem

Underbart, roligt med positiva nyheter.

Permalänk

Det som är värdelöst med mobilspel är ju dels att skärmen är så liten men även att spelkontrollerna är helt under isen. Den dag man kan koppla ihop en trådlös handkontroll och strömma trådlöst till TVn så kommer nog mobilerna att börja ta över på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Det som är värdelöst med mobilspel är ju dels att skärmen är så liten men även att spelkontrollerna är helt under isen. Den dag man kan koppla ihop en trådlös handkontroll och strömma trådlöst till TVn så kommer nog mobilerna att börja ta över på allvar.

Windows 8, Tegra 4, wireless HDMI, bluetooth tangentbord, mus och handkontroll och induktionsladdning. Hur många tror du slutar köpa PCs då.

Jag tror folk framöver kommer nöja sig med den sämre prestandan för smidigheten att inte ha några konsoler eller datorer hemma. Om du redan har en sådan telefon och din gamla PC går sönder så avvaktar man kanske med en ny, inom kort inser man att man inte har behovet längre.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Windows 8, Tegra 4, wireless HDMI, bluetooth tangentbord, mus och handkontroll och induktionsladdning. Hur många tror du slutar köpa PCs då.

Jag tror folk framöver kommer nöja sig med den sämre prestandan för smidigheten att inte ha några konsoler eller datorer hemma. Om du redan har en sådan telefon och din gamla PC går sönder så avvaktar man kanske med en ny, inom kort inser man att man inte har behovet längre.

Japp, good enough som man säger. Jag tror vanliga datorer får hänga med längre än stationära konsoller. Med tanke på att Windows 8 kommer ut redan 2012 så är det nog lite väl tidigt, men runt 2018-2020 då Playstation 5 och company är på gång då kanske, kanske. Vilket ju då innebär Windows 10 eller Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Need For Speed Undercover till iPhone är ett av dom finare bilspelen. Det flyter dåligt och har ständiga FPS drops.
Gran Turismo 2 till PS är snyggare och flyter MYCKET bättre, några få fps drops men aldrig under vad iPhone har som max fps.

Enda skillnaden är att PS saknar anti aliasing.

Skämtar du? Need For Speed:Undercover är ju knappast något av iPhones toppspel vad gäller den grafiska biten. Jämför med Infinity Blade eller Real Racing 2HD t ex. Tror ditt minne spelar dig ett spratt om hur bra det verkligen såg ut. Googla lite och jämför Gran Turismo 2 med de två ovan nämnda spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

"ARM Mali-T658 får grafikprestanda i klass med Playstation 3"
Hur kom ni fram till det? Källa?

Tror ingen mobil kan pressa ut nått i närheten av Uncharted 3, vilket får representera vad PS3 kan göra tills något bättre spel kommer.

Visst är det kul att det går framåt i utvecklingen, men känns som man överdriver lite väl häftigt ibland. Flera gånger har man hört om tiodubbla prestandaökningar, som sen i verkligheten varit max dubbelt. Lite förvånad att sweclockers köper det och sätter det i en rubrik. Långt ifrån aftonbladet över det, men det är inte en trevlig utveckling. Vet vi inte bättre här?

ingen källa?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skämtar du? Need For Speed:Undercover är ju knappast något av iPhones toppspel vad gäller den grafiska biten. Jämför med Infinity Blade eller Real Racing 2HD t ex. Tror ditt minne spelar dig ett spratt om hur bra det verkligen såg ut. Googla lite och jämför Gran Turismo 2 med de två ovan nämnda spelen.

Real Racing 2 på iPhone 4.
ca 10-15 fps, inte speciellt många polygoner. Enda den har över Gran Turismo 2 är kantutjämning som jag kommenterade tidigare om.
http://www.youtube.com/watch?v=QA3cKDUQZog

Gran Turismo 2 på PS.
ca 50-60 fps, helt ok grafik. Dock saknar kantutjämning som skulle ha gjort spelet rätt mycket finare.
http://www.youtube.com/watch?v=jizOVOwGSRw

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Det hade gammal hårdvara redan när det kom, det sitter ett geforce 7800gt i ....

Intel Sandybridge-E är gammal hårdvara redan nu. En Intel P4 är också 3.2ghz!!!

Du är inte så insatt i hårdvara ser jag.

CELL CPUn är en blandning mellan CPU och GPU vilket gör den riktigt snabb till att beräkna grafik. Googla lite om skillnaden på hur en CPU och en GPU jobbar så kommer du förstå bättre hur hårdvara i datorer och konsoler fungerar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Real Racing 2 på iPhone 4.
ca 10-15 fps, inte speciellt många polygoner. Enda den har över Gran Turismo 2 är kantutjämning som jag kommenterade tidigare om.
http://www.youtube.com/watch?v=QA3cKDUQZog

Gran Turismo 2 på PS.
ca 50-60 fps, helt ok grafik. Dock saknar kantutjämning som skulle ha gjort spelet rätt mycket finare.
http://www.youtube.com/watch?v=jizOVOwGSRw

Om allt du anser skilja mellan det klippet från GT2 och Infinity Blade och Real Racing 2 är anti-aliasing så vet jag vad jag skall säga...Upplösning, texturer, polygoner, shaders m.m. Allt är bättre på iPhone/iPad en annan generation helt enkelt. Real racing 2 klippet du länkar till är dessutom gammalt och nu ser det ännu bättre ut (med dynamiska skuggor i cockpit mm) och flyter på utmärkt.

Läs även vad epic skriver om A5, finns flertaler artiklar om det. Det är som sagt generationsskillnader mellan en iPhone 4S och en PS 1 vad gäller den grafiska biten.

Infinity Blade 2:
http://www.youtube.com/watch?v=w8Tt0BIwtoo
http://www.youtube.com/watch?v=OddxAfbJS8A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Real Racing 2 på iPhone 4.
ca 10-15 fps, inte speciellt många polygoner. Enda den har över Gran Turismo 2 är kantutjämning som jag kommenterade tidigare om.

Gran Turismo 2 på PS.
ca 50-60 fps, helt ok grafik. Dock saknar kantutjämning som skulle ha gjort spelet rätt mycket finare.

Okej, vi tar till din argumentationsmetod:

Infinity Blade:

Tekken 2:

För det första så undviker du att jämföra det bästa mot det bästa, desutom väljer du bilspel där det är lätt att maskera lågt polygonantal. När du inte längre behöver bry dig om polygonerna löser du resten genom att inte ta hänsyn till texturer, ljuseffekter, upplösning och AA. Vad mer finns det då kvar? När du väl jämför med något lite snyggare så drar du FPS-siffror ur luften och väljer en filmsnutt där de filmat en en telefon för att man inte ska kunna se hur hög detaljnivån faktiskt är. Tekken 2 är faktiskt en bättre jämförelse för här ser man skillnaderna i ljussättning med telefonens avancerade skuggor och bloom, man ser även skillnader i polygonantal där man på PS tvingades ha en oändligt repeterande textur på en jättepolygon som mark medan man i telefonfallet har avancerade miljöer. Och man kan också se skillnader i upplösning. I bilspel sparar man lätt systemkrav med hyfsat bibehållen bildkvalité genom låga polygontal på bilar och mark. På fasta förutbestämda banor kan man ge sken av lite skuggning med förrenderade skuggor och ljuseffekter kan fixas med en enkel flaretextur. Varenda "reflektion" i rutorna på GT2 är en fast textur som rör sig när kameran rör sig jämfört med bilen. Alltså är bilspel det optimala fallet att dölja hur låg grafikprestandan är. I fightingspel kan du inte dölja polygonbegränsningarna lika lätt då det är lite mer avancerade figurer, du kan inte ha på förhand skuggade miljöer och du kan inte fejka fram känslan av ljuseffekter med en simpel reflektionstextur i lack eller glas.
Notera att man i fallet med Tekken 2 faktiskt har en väldigt snygg textur bakom för att ge bättre känsla, men det är bara en enda textur. Där de inte kan fuska så ser det bedrövligt ut.

Skrivet av Pimpim666:

Intel Sandybridge-E är gammal hårdvara redan nu. En Intel P4 är också 3.2ghz!!!

Du är inte så insatt i hårdvara ser jag.

CELL CPUn är en blandning mellan CPU och GPU vilket gör den riktigt snabb till att beräkna grafik. Googla lite om skillnaden på hur en CPU och en GPU jobbar så kommer du förstå bättre hur hårdvara i datorer och konsoler fungerar.

Vad är ny hårdvara?
Och Cell är totalt undermålig på att beräkna grafik, det är därför de fick göra sin nödlösning och det är därför som XBOX 360 har bättre grafikprestanda trots att den är äldre.