Permalänk
Medlem

GPU 60c utan aktivitiet.

hej.

Jag är inte så insatt i datorer osv, men blir det mer och mer. Jag undrar om det är normalt att min GPU ligger på 55-60c utan aktivitet dvs. inga spel och grafik påfrestningar.

jag har fläktarna på 50% men om jag höjer så låter det ganska mycket.

ligger på 810 MHz.

skriv om ni har tips eller vill ha mer info om min comp.

Permalänk
Medlem

Skriv din setup och vad du har för fläktar osv. innan du ber om hjälp!

Och om 810MHz inte är originalclock, dvs. om du har klockat, är ganska bra och skriva.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Mitt 4890 med referenskylaren ligger på runt 55 med 20% fläkt idle.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

kan även vara värt hur många skärmar du har, grafikkort blir varmare när fler skärmar drivs

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med lite ädre drivrutiner brukade mitt 480 ligga på 70C i idle.

Permalänk
Medlem

Fortfarande, vilket grafikkort har du?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

HD 5830 står det ju...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast

Jag har samma XFX 5830 som du troligen har.
Inet rensade lagret på 5830 dagarna innan/Efter det datorn du köpte kom ut som kampanj.
Mitt Idlar på ~53C med fläkthastighet på 40%. MEN kan även tilläggas att kylflänsarna har någon med damm på sig.

Testa ta tryck luft och blås ur samtliga komponenter i datorn och grafikkortet separat noga.
Testa INTE med dammsugaren.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag dammade av med tryckluft på flaska innan jag kollade värmen så grafikkortet borde inte varit dammigt. :S
men jag blåste mest av damm som var synligt och det kanske där problemet ligger...

är det stor skillnad på hur varma grafikkort blir? spelar det stor roll vad man har för fläktar och andra komponenter?

Permalänk
Medlem

Vad ligger det på då under load?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattey92:

Jag dammade av med tryckluft på flaska innan jag kollade värmen så grafikkortet borde inte varit dammigt. :S
men jag blåste mest av damm som var synligt och det kanske där problemet ligger...

är det stor skillnad på hur varma grafikkort blir? spelar det stor roll vad man har för fläktar och andra komponenter?

Mitt grafikkort ligger på 35c i idle (utan belastning) med fläktarna på ca 18% Det som är intressant är hur varmt det blir i load. Dra igång något stressprogram (occt, furmakr mm) eller kör något benchprogram (3dmark vantage, 3dmark 11 mm). Stressprogram som furmark kommer göra grafikkortet varmare än det blir vid normalt användande och benchprogram som 3dmark kommer göra den ungefär lika varm som det skulle bli om du spelade. Går temperaturen på gpun över 110 grader bör du avbryta testet. Ligger du under 100c är det lugnt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

mitt kan gå ner till 28 grader idle me 30% fläkthastighet (lägsta) Mitt 4850 gick i 80 grader (i ett Dåligt chassi med ingen ventiliation)

Permalänk
Medlem

hur många skärmar har du inkopplade? eller har du t.ex. tv inkopplad?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Man får tänka på att man inte kan jämföra olika kort och olika kylare. Självklart är eftermarknadskylare 90% av gångerna bättre än referenskylaren. Dessutom är kort som ditt designat att klara av den relativt höga idle-tempraturen, så om någon annan har 25 grader med ett annat kort kan du inte jämföra det.

Kort sagt, inget är fel på ditt kort.

Visa signatur

Citera!