Permalänk
Medlem

Överhettar/kraschar under belastning

Hej. Detta blir mitt första inlägg här, har försökt i flera månader på egen hand samt med hjälp av en kompis, men nu har jag tröttnat på strulandet, så jag ber er om hjälp istället.

I somras köpte byggde jag en dator bestående av detta:
Gigabyte P67-DS3S B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 2133MHz
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC
Corsair CX 500W
Samt diverse hårddiskar, med dual boot XP och W7.

Jag läste samma kväll jag beställde detta att originalkylaren till processorn skulle vara dålig, så jag betällde snabbt en megastor Noctuakylare också. Jag fick hem grejerna, och installerade allt i mitt gamla chassi, och tänkte att yay nu kör vi Crysis. Laggfritt på högsta grafik, men efter en stund kraschar det. Allt fryser och ur högtalarna kommer ett enda långt skorrande ljud tills jag stänger av datorn. Jag känner att det blåser varmt från chassit.

Jag tar isär datorn och drar allt kablage mycket bättre så att jag får bättre luftflöde. Hjlälper inte. Jag grejar och donar nu i ett par månader och försöker och försöker, och det blir lite bättre, jag kan spela lite längre varje gång utan krasch. Nån gång kan jag spela genom halva kampanjen vet jag innan det kraschar. (Svårt att komma ihåg allt nu när jag kämpat i fem månader).

Jag köper ett nytt chassi, ett Fractal Design Define R3, samt två 140mm Noctuafläktar. Jag skruvar i alla komponenterna i detta chassi istället. I fronten sätter jag två 120mm som suger in. I botten sätter jag en 140mm noctua som suger in, och en annan 140mm noctua i toppen som blåser ut. Jag sätter en 120mm i bak som blåser ut, och en i väggen vid grafikkortet som blåser ut. Samt den stora noctua-cpukylaren på moderkortet, som blåser bakåt. Dubbelkollar att båda fläktarna sitter rätt. Jag flyttar undan allt kablage riktigt ordentligt, INGET är i vägen för luftflödet. Jag kopplar in alla fläktar utom 140mm direkt på 12V på agget, så att allt definitivt går på fullfart hela tiden, även cpukylarn. Jag kopplar 140mm-fläktarna till en controller för att de låter mycket, och skruvar upp farten när jag ska spela. Värt att nämna är att jag tvättade bort den gamla kylpastan (som följde med processorn) och lade på lite arctic silver 5 istället, ett riskorn mitt på processorn, precis som man ska.

Så, nu går crysis utan problem hur länge som helst. Men, inte Skyrim. Kraschar efter 10min på samma sätt.

Nu till temperaturmätningar:

Alltid, ända sen början, oavsett om jag belastat cpun eller ej, så har Core 3 legat 7-8 grader högre i temp än de andra. I idle ser det ut så här nu (cpu-usage 0-1%):
Core 0 - 33
Core 1 - 34
Core 2 - 32
Core 3 - 41

Med gamla chassit var allt några grader varmare, men Core 3 var fortfarande 7-8 grader varmare än de andra. Under load (Crysis/Skyrim på högsta inställningar) ser det ut så här ungefär:

Core 0 - 46
Core 1 - 45
Core 2 - 45
Core 3 - 53

Grafikkortet under load pendlar mellan 55 och 60C.

Så.

Nån som har nån idé? För jag har slut på idéer nu, förutom möjligtvis vattenkylning. Men det känns ändå konstigt att den kraschar vid relativt låg temperatur, eller? Om man kan lita på speedfan så kraschar den vid ungefär 53-54 grader liksom, och det ska den väl inte göra?

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Suremire:

Hej. Detta blir mitt första inlägg här, har försökt i flera månader på egen hand samt med hjälp av en kompis, men nu har jag tröttnat på strulandet, så jag ber er om hjälp istället.

I somras köpte byggde jag en dator bestående av detta:
Gigabyte P67-DS3S B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 2133MHz
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC
Corsair CX 500W
Samt diverse hårddiskar, med dual boot XP och W7.

Jag läste samma kväll jag beställde detta att originalkylaren till processorn skulle vara dålig, så jag betällde snabbt en megastor Noctuakylare också. Jag fick hem grejerna, och installerade allt i mitt gamla chassi, och tänkte att yay nu kör vi Crysis. Laggfritt på högsta grafik, men efter en stund kraschar det. Allt fryser och ur högtalarna kommer ett enda långt skorrande ljud tills jag stänger av datorn. Jag känner att det blåser varmt från chassit.

Jag tar isär datorn och drar allt kablage mycket bättre så att jag får bättre luftflöde. Hjlälper inte. Jag grejar och donar nu i ett par månader och försöker och försöker, och det blir lite bättre, jag kan spela lite längre varje gång utan krasch. Nån gång kan jag spela genom halva kampanjen vet jag innan det kraschar. (Svårt att komma ihåg allt nu när jag kämpat i fem månader).

Jag köper ett nytt chassi, ett Fractal Design Define R3, samt två 140mm Noctuafläktar. Jag skruvar i alla komponenterna i detta chassi istället. I fronten sätter jag två 120mm som suger in. I botten sätter jag en 140mm noctua som suger in, och en annan 140mm noctua i toppen som blåser ut. Jag sätter en 120mm i bak som blåser ut, och en i väggen vid grafikkortet som blåser ut. Samt den stora noctua-cpukylaren på moderkortet, som blåser bakåt. Dubbelkollar att båda fläktarna sitter rätt. Jag flyttar undan allt kablage riktigt ordentligt, INGET är i vägen för luftflödet. Jag kopplar in alla fläktar utom 140mm direkt på 12V på agget, så att allt definitivt går på fullfart hela tiden, även cpukylarn. Jag kopplar 140mm-fläktarna till en controller för att de låter mycket, och skruvar upp farten när jag ska spela. Värt att nämna är att jag tvättade bort den gamla kylpastan (som följde med processorn) och lade på lite arctic silver 5 istället, ett riskorn mitt på processorn, precis som man ska.

Så, nu går crysis utan problem hur länge som helst. Men, inte Skyrim. Kraschar efter 10min på samma sätt.

Nu till temperaturmätningar:

Alltid, ända sen början, oavsett om jag belastat cpun eller ej, så har Core 3 legat 7-8 grader högre i temp än de andra. I idle ser det ut så här nu (cpu-usage 0-1%):
Core 0 - 33
Core 1 - 34
Core 2 - 32
Core 3 - 41

Med gamla chassit var allt några grader varmare, men Core 3 var fortfarande 7-8 grader varmare än de andra. Under load (Crysis/Skyrim på högsta inställningar) ser det ut så här ungefär:

Core 0 - 46
Core 1 - 45
Core 2 - 45
Core 3 - 53

Grafikkortet under load pendlar mellan 55 och 60C.

Så.

Nån som har nån idé? För jag har slut på idéer nu, förutom möjligtvis vattenkylning. Men det känns ändå konstigt att den kraschar vid relativt låg temperatur, eller? Om man kan lita på speedfan så kraschar den vid ungefär 53-54 grader liksom, och det ska den väl inte göra?

Tack för svar.

Ladda först hem Prime95 och kör belastningstestet, mät samtidigt temperaturen med tex core temp. Kolla tempen och se hur hög den blir. Om den håller sig ok under belastning i 20-30 min kan du utesluta problem med kylningen.

Som jag förstår av ditt inlägg har du inte överklockat processorn??

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har inte överklockat något nej. Det enda jag gjort är att jag har sett till att minnena faktiskt går på 2133MHz, vilket de inte gjorde från början.

som liten update har jag konstaterat med aktivitetshanteraren på andra skärmen när jag spelar att en av de åtta virtuella kärnorna går på max hela tiden, alltså 90%-100% under load, medan två, tre andra kärnor ligger och jobbar lite lätt på 30%, och resten av kärnorna gör ingenting. Detta samtidigt som "Core 3" ligger och är betydligt varmare än de andra kärnorna. Vad beror detta på? Ska det vara så? Kan jag se till att alla kärnorna jobbar samtidigt?

Permalänk

Minnena... Exakt vilka minnen har du? Krashar dina spel även om du inte har frekvensen uppdragen till maximal?Har du ökat volten till minnena? Vet ej varför en kärna arbetar mer än de andra - gäller det samtliga spel/program?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suremire:

Jag har inte överklockat något nej. Det enda jag gjort är att jag har sett till att minnena faktiskt går på 2133MHz, vilket de inte gjorde från början.

som liten update har jag konstaterat med aktivitetshanteraren på andra skärmen när jag spelar att en av de åtta virtuella kärnorna går på max hela tiden, alltså 90%-100% under load, medan två, tre andra kärnor ligger och jobbar lite lätt på 30%, och resten av kärnorna gör ingenting. Detta samtidigt som "Core 3" ligger och är betydligt varmare än de andra kärnorna. Vad beror detta på? Ska det vara så? Kan jag se till att alla kärnorna jobbar samtidigt?

De flesta spel använder en eller två kärnor mycket och kanske 2 till lite mindre, det är programmen som sprider ut belastningen bäst de kan efter hur de är programmerade..

Jag hade massa problem när jag körde mina minnen på de "1600MHz de är märkta med", så jag kör dem på 1333 just nu och har inte haft problem sedan dess. Allt över 1333MHz ÄR överklockning för min Phenom 2 rent tekniskt sett.

Framförallt får du kolla så du har rätt spänning till minnena och rätt timing på den hastigheten, men annars skulle jag ha sänkt ner dem för att se om det blir stabilare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

fixa mer kylning till dina minnen, kan lösa problemen med crash/bsod eller liknande, eller gör som blackeagle säger att klocka ner dina minnen.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Det kan vara ditt grafikkort som strular också då väldigt många inklusive mig själv har problem med Gtx 560 OC korten. Jag själv har dock SOC modellen men det är samma typ av problem som OC har.

Du kan läsa lite på denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1044983-ni-som-har-problem-med-gigabyte-560-ti-oc-titta-hit/.

Det finns även fler trådar om detta kort, det känns ju inte som att det är värmen som gör att spelen kraschar utan mer att det är klockningen i dessa kort som är instabila och fuckar ur ofta.

I värsta fall kan kortet vara trasigt. Mina kort kraschar ibland o ibland fungerar de felfritt i flera timmar. Det är olika, skillnaden med mina kort mot OC korten är att det inte finns nya bios att fixa. Så det är det första du bör testa.

Edit: Vi har rätt lika saker i våra datorer också, chassi mm. Dock ligger mina core på samma temp och 20 grader idle. Men det beror på vattenkylningen. Men som sagt, dina temps är inte höga egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Då tar jag och testar att klocka ner minnena till 1600MHz eller nåt, och återkommer om det inte hjälpte.

Min brorsa hade en fundering rörande den ojämna tilldelning av arbete på kärnorna: att jag kanske behöver drivrutiner för processorn. Finns det ens? Jag har googlat men hittar inga.

EDIT: Jag sänkte minnena till 1600MHz och jag kraschade med Skyrim efter 1½ timme. Kan inte säga att jag gjorde något extra krävande i spelet just när det kraschade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suremire:

Då tar jag och testar att klocka ner minnena till 1600MHz eller nåt, och återkommer om det inte hjälpte.

Min brorsa hade en fundering rörande den ojämna tilldelning av arbete på kärnorna: att jag kanske behöver drivrutiner för processorn. Finns det ens? Jag har googlat men hittar inga.

EDIT: Jag sänkte minnena till 1600MHz och jag kraschade med Skyrim efter 1½ timme. Kan inte säga att jag gjorde något extra krävande i spelet just när det kraschade.

Har inte läst allt du har skrivit, men Har du turbo mod på?när jag har det på så belastas tre kärnor mer än de andra, och för att kolla hur stabila dina minner är, kör memtest, de testar bara minnerna, och om de funkar så belasta bara cpu, (med aida 64 om prime inte kan det) inget problem!! Så är det säkert gpu:n har läst någonstans att gtx560 är undervoltade, så testa med att höja volten

Permalänk
Medlem

Förresten är det möjligt att kylaren bara kyler de 3coren och kyler den fjärde mindre? Något med kylpastan och gör??!!!

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat nätagg? Vad jag har läst så är CX aggen inte särskilt populära, de är billiga av en anledning. Kan ju vara så att det inte klarar av riggen, eller helt enkelt är ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suremire:

Hej. Detta blir mitt första inlägg här, har försökt i flera månader på egen hand samt med hjälp av en kompis, men nu har jag tröttnat på strulandet, så jag ber er om hjälp istället.

I somras köpte byggde jag en dator bestående av detta:
Gigabyte P67-DS3S B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 2133MHz
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC
Corsair CX 500W
Samt diverse hårddiskar, med dual boot XP och W7.

Jag läste samma kväll jag beställde detta att originalkylaren till processorn skulle vara dålig, så jag betällde snabbt en megastor Noctuakylare också. Jag fick hem grejerna, och installerade allt i mitt gamla chassi, och tänkte att yay nu kör vi Crysis. Laggfritt på högsta grafik, men efter en stund kraschar det. Allt fryser och ur högtalarna kommer ett enda långt skorrande ljud tills jag stänger av datorn. Jag känner att det blåser varmt från chassit.

Jag tar isär datorn och drar allt kablage mycket bättre så att jag får bättre luftflöde. Hjlälper inte. Jag grejar och donar nu i ett par månader och försöker och försöker, och det blir lite bättre, jag kan spela lite längre varje gång utan krasch. Nån gång kan jag spela genom halva kampanjen vet jag innan det kraschar. (Svårt att komma ihåg allt nu när jag kämpat i fem månader).

Jag köper ett nytt chassi, ett Fractal Design Define R3, samt två 140mm Noctuafläktar. Jag skruvar i alla komponenterna i detta chassi istället. I fronten sätter jag två 120mm som suger in. I botten sätter jag en 140mm noctua som suger in, och en annan 140mm noctua i toppen som blåser ut. Jag sätter en 120mm i bak som blåser ut, och en i väggen vid grafikkortet som blåser ut. Samt den stora noctua-cpukylaren på moderkortet, som blåser bakåt. Dubbelkollar att båda fläktarna sitter rätt. Jag flyttar undan allt kablage riktigt ordentligt, INGET är i vägen för luftflödet. Jag kopplar in alla fläktar utom 140mm direkt på 12V på agget, så att allt definitivt går på fullfart hela tiden, även cpukylarn. Jag kopplar 140mm-fläktarna till en controller för att de låter mycket, och skruvar upp farten när jag ska spela. Värt att nämna är att jag tvättade bort den gamla kylpastan (som följde med processorn) och lade på lite arctic silver 5 istället, ett riskorn mitt på processorn, precis som man ska.

Så, nu går crysis utan problem hur länge som helst. Men, inte Skyrim. Kraschar efter 10min på samma sätt.

Nu till temperaturmätningar:

Alltid, ända sen början, oavsett om jag belastat cpun eller ej, så har Core 3 legat 7-8 grader högre i temp än de andra. I idle ser det ut så här nu (cpu-usage 0-1%):
Core 0 - 33
Core 1 - 34
Core 2 - 32
Core 3 - 41

Med gamla chassit var allt några grader varmare, men Core 3 var fortfarande 7-8 grader varmare än de andra. Under load (Crysis/Skyrim på högsta inställningar) ser det ut så här ungefär:

Core 0 - 46
Core 1 - 45
Core 2 - 45
Core 3 - 53

Grafikkortet under load pendlar mellan 55 och 60C.

Så.

Nån som har nån idé? För jag har slut på idéer nu, förutom möjligtvis vattenkylning. Men det känns ändå konstigt att den kraschar vid relativt låg temperatur, eller? Om man kan lita på speedfan så kraschar den vid ungefär 53-54 grader liksom, och det ska den väl inte göra?

Tack för svar.

Ta hem MSI Afterburner, höj volten på grafikortet (om du har kylning nog), på mina 560´s var standard volten 1012, höj till 1050, men se då till att du har koll på kylningen. Om det är så att du inte har kylningen som krävs... Klocka ner ditt kort en bit, typ 850mhz eller så.
Har varit en hel drös med strul för allt och alla med dessa kort (även för mig). Börja inte med att flasha om biosen osv då detta är lite mer invecklat än att trimma in ditt grafikkort.

Detta har funkat kanon för mig.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Avstängd

Min andra dator är i princip precis samma som din, hade liknande problem också..

För mig var det strömkällan (520W) som helt enkelt inte räckte till :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

När jag skrev senast så kraschade det som sagt när jag spelat 1½ timme. Men nu har jag spelat oavbrutet i 7 timmar utan problem, plus att jag haft film igång hela tiden på andra skärmen. Kan det vara att inställningarna i BIOS jag gjorde för minnena inte riktigt "tog" förrän jag startat om (kraschat) en gång till? Jag slog för övrigt av Turbo på minnena samtidigt som jag klockade ner dem.

Tack så mycket för alla svar för övrigt, kul att så många hjälper så snabbt.

Om grejerna kraschar igen testar jag nåt eller flera av grejerna ni nämnt nu och fixar jag det inte så återkommer jag.

Permalänk
Medlem

Nä nu kraschade det igen. Får se vad jag testar imorn.

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner minnena till 1333Mhz den hastigheten räcker gott och väl, fungerar det fortfarande inte byt nätagg CX serien är skit överlag.