Xbox 360 vs Playstation 3

Permalänk
Avstängd

Xbox 360 vs Playstation 3

Vad är skillnaden?
Har hört att Xbox 360 är bättre i spel och Playstation 3 i film, sant?

Permalänk
Medlem

ps3 utklassar skiten som micosoft gjort (xbox 360), bättre på alla tänkbara sätt

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Den som du har vänner som spelar är bäst, annars är det typ sak samma utom på playstation move vs kinekt och där är det ju en helt och hållet subjektiv bedömning av dig som måste göras.

Permalänk
Medlem

Rent specifikationsmässigt så är Ps3 bättre än x360. Dock tycker jag många spel mm funkar bra mycket bättre på x360.

Dock är båda uråldriga vid det här laget. Köp en PC för bästa spel- och filmupplevelse.

Permalänk

Konsolerna är väldigt lika i grafik. Skillnaden är väll att PS3 har stöd för Blu ray och har gratis online spelande. 360 ska ha bättre online möjligheter men vet dock inte vad det innebär...

Permalänk
Medlem

Xbox versionerna är oftast mkt bättre än Ps3 versionerna av multiplattformsspelen.
Spelen som utvecklas till Ps3 brukar dock bli snygga och utnyttjar ps3:an fullt ut, synd att det är så få titlar.
Men som sagt, köp en PC om du vill ha det bästa.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Xbox versionerna är oftast mkt bättre än Ps3 versionerna av multiplattformsspelen.
Spelen som utvecklas till Ps3 brukar dock bli snygga och utnyttjar ps3:an fullt ut, synd att det är så få titlar.
Men som sagt, köp en PC om du vill ha det bästa.

Släpps ungefär lika många spel till vardera plattform och skillnaderna brukar vara försumbara på multiplatformspel. Är man ute efter bra grafik så köper man PC

Permalänk
Medlem

En sån här tråd nu igen???
Sök i forumet så hittar du 1000 av dessa trådar!

Men som svar på din fråga så om du skall ha maskinen till a spela på så köp den du vill ha, inte vad andra tycker är bra!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

360 är klart bäst i min mening, multiplattform spel ser bättre ut på 360 och 360 har ofta förtur på DLC till stora spel.

Visst så har PS3 blu-ray men vill du spela upp blu-ray skivor kan du ju lika gärna köpa en blu-ray spelare för några hundra

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Som alla vet vid det här laget så kvittar prestandan maskinerna i mellan, då spel som släpps på båda konsoler i stort sett ser likadana ut.

Köp den konsol som flest av dina polare äger, så ni kan låna ut spel till varandra och spela över nätet. Om du inte har några vänner :(] så köp den konsol som har, enligt dig, bäst spel

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Köp den konsol som flest av dina polare äger, så ni kan låna ut spel till varandra och spela över nätet. Om du inte har några vänner :(] så köp den konsol som har, enligt dig, bäst spel

Det var troligtvis bäst formulerade argument jag läst på länge.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Elmoth, exakt min första tanke.

Man köper varken Ps3 eller 360 för grafiken längre, då gäller självklart Pc.

Sedan så hade vi en lång diskussion ang Hårdvaran Ps3 mot 360 förut. Och minns jag inte fel så var grafikkortet i 360 snäppet vassare, medans processorn i Ps3 något vassare, å andra sidan kör Ps3 med en annan typ av processor, som det tydligen var svårare att optimera fullt ut till spelen, kanske därav många spel ser bättre ut på 360? Och ang minnesanvändningen så "vann", om jag inte minns fel 360. Ni får söka efter tråden själva om ni vill.

Kolla efter vilka spel du vill spela, vad dina kompisar har för konsoller, om du vill använda ps3 till film m.m. Skit i prestandabiten, vi snackar om 5-6 år gammal hårdvara i vilket fall, och dom är väldigt likvärdiga prestandamässigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En jag känner säger att man bara kan spela 720p med Xbox och med Playstation 1080p.. Stämmer det?

EDIT: Jag har en PC, då jag ska uppgradera till ett till grafikkort senare. Och jag vet att PC är bättre..

Permalänk
Medlem

Ägt 3 xbox 360 (Premium/arcade/elite) 1 original ps3 60gb med ps2 bakåtkompitablitet, om du gillar och ha din konsol på reparation kan du köpa xbox 360 men annars kan du tänka på ett ps3 om du vill ha en spelmaskin som tuggar på problemfritt i säkert 10 år

Permalänk
Medlem

Ps3, så otroligt mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att konsolerna är så gamla båda två (~6år?) så skulle jag inte slösa speciellt mycket pengar på detta om jag var du. Om du absolut måste ha nu, fundera kanske på en begagnad i bra skick och köp en av de nya modellerna som är på väg sen när de kommer. Fast som Uvania påpekar är kvalitén på Xbox inte den bästa. Avgör själv.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Ägt 3 xbox 360 (Premium/arcade/elite) 1 original ps3 60gb med ps2 bakåtkompitablitet, om du gillar och ha din konsol på reparation kan du köpa xbox 360 men annars kan du tänka på ett ps3 om du vill ha en spelmaskin som tuggar på problemfritt i säkert 10 år

Det är inte några större problem med xbox 360 sen några år tillbak. Speciellt inte sedan den nya s modellen kom ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lol1337:

ps3 utklassar skiten som micosoft gjort (xbox 360), bättre på alla tänkbara sätt

blivit tappad i badkaret ? Nej, ps3 utklassar verkligen inte en xbox 360. Tänk om tänk rätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att den största skillnaden är handkontrollen. Jag klarar inte av ps3 handkontrollen och att alla knappar ska heta kryss fyrkant trekant och rund ring (blir vansinnig när man spelar coop och nån säger "tryck trekant") och designen e jättehemsk med styrspaken nere till vänster. Men annars så tycker jag att du ska köpa den som verkar ha de mest intressanta spelen. Vill du lira online så är xboxen lite bättre om än något dyrare. Ps3 har bluray men kinect tycker jag e lite roligare än move. Dock är spelen det absolut viktigaste. De presterar så jämnt att du inte bör tänka för mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roze1337:

En jag känner säger att man bara kan spela 720p med Xbox och med Playstation 1080p.. Stämmer det?

EDIT: Jag har en PC, då jag ska uppgradera till ett till grafikkort senare. Och jag vet att PC är bättre..

Nej, det stämmer inte. Båda konsolerna stödjer 1080p och viss 3D, men det är ytterst (ytterst) få spel som renderas native i 1080p, för både (kan räknas på en hand), bättre med småspel som live arcade eller indie, men där är grafiken inte mycket att hurra för.
Båda konsolerna är bra på olika sätt, 360 kostar det att spela online men får bättre version av nästan alla multiformatsspel, från märkbart (GTA IV/Bayonetta/Ghost Busters) till omärkbart (Fifa). Ps3 har en blu-ray vilket är bra om du vill se blu-ray film, dock är en dedikerad spelare tystare, billigare och stödjer ofta fler funktioner till ett bra pris.
Avgörande är dock kontrollerna, antingen gillar man playstation eller 360-kontrollen. Med tanke på att man som konsolspelare lätt plöjer ner 4-8h om inte mer när man spelar, se till att du gillar kontrollen. Själv föredrar jag den mjukare/mer ergonomiska 360-dosan medan andra förderar den lite kantigare playstation dito:n, genereltt är det väl så att folk med små händer föredrar playstations dosa (mindrE) medan de med lite större föredrar 360, men testa och se vad du gillar.

Spela online på 360 kostar 300-350kr/år (köp online) och ger förtur till DLC, expansioner och liknande samt tillgång till erbjudanden och fina rabatter i MS julkalender. Spela online på Ps3 är gratis, men även de erbjuder en premiumtjänst (PSN+) som ger dig tillgång till demon, DLC och en del gratis teman/spel (så länge du betalar). Finsn de som säger att xbox live ger en bättre MP-upplevelse, men det är nog inte så stor skillnad då det mesta bara är p2p. Live har väl generellt haft mindre downtime och hacker-attacker men inget direkt avgörande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Nej, det stämmer inte. Båda konsolerna stödjer 1080p och viss 3D, men det är ytterst (ytterst) få spel som renderas native i 1080p, för både (kan räknas på en hand), bättre med småspel som live arcade eller indie, men där är grafiken inte mycket att hurra för.
Båda konsolerna är bra på olika sätt, 360 kostar det att spela online men får bättre version av nästan alla multiformatsspel, från märkbart (GTA IV/Bayonetta/Ghost Busters) till omärkbart (Fifa). Ps3 har en blu-ray vilket är bra om du vill se blu-ray film, dock är en dedikerad spelare tystare, billigare och stödjer ofta fler funktioner till ett bra pris.
Avgörande är dock kontrollerna, antingen gillar man playstation eller 360-kontrollen. Med tanke på att man som konsolspelare lätt plöjer ner 4-8h om inte mer när man spelar, se till att du gillar kontrollen. Själv föredrar jag den mjukare/mer ergonomiska 360-dosan medan andra förderar den lite kantigare playstation dito:n, genereltt är det väl så att folk med små händer föredrar playstations dosa (mindrE) medan de med lite större föredrar 360, men testa och se vad du gillar.

Spela online på 360 kostar 300-350kr/år (köp online) och ger förtur till DLC, expansioner och liknande samt tillgång till erbjudanden och fina rabatter i MS julkalender. Spela online på Ps3 är gratis, men även de erbjuder en premiumtjänst (PSN+) som ger dig tillgång till demon, DLC och en del gratis teman/spel (så länge du betalar). Finsn de som säger att xbox live ger en bättre MP-upplevelse, men det är nog inte så stor skillnad då det mesta bara är p2p. Live har väl generellt haft mindre downtime och hacker-attacker men inget direkt avgörande.

Tack så mycket för svar! Det blir Xbox 360 för min del, nog får man betala 300-350kr på ett år, det är ju värt priset!
Jag har alltid tyckt mer om Xbox kontrollen mer än Playstation, då jag ägde ett Ps2 förut, som såldes.
Och jag har ju en dator att se film på istället för att se på "min" Xbox.

Permalänk
Medlem

men kostar inte xbox360 att spela online ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

men kostar inte xbox360 att spela online ?

Jo typ 400/år finns säkert billigare om du letar. Men det tycker jag det är värt eftersom. De pengarna används så att man kan få spela alla spel utan problem med servrar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Avgörande är dock kontrollerna, antingen gillar man playstation eller 360-kontrollen. Med tanke på att man som konsolspelare lätt plöjer ner 4-8h om inte mer när man spelar, se till att du gillar kontrollen. Själv föredrar jag den mjukare/mer ergonomiska 360-dosan medan andra förderar den lite kantigare playstation dito:n, genereltt är det väl så att folk med små händer föredrar playstations dosa (mindrE) medan de med lite större föredrar 360, men testa och se vad du gillar.

Oj oj vad bekväma alla är idag. Minns Nintendo 64 tiden oj oj vad man hade ont i tummen av styrspaken, när man fick sår blev man tvungen att vinkla tummen för att belasta en ny yta på tummen. Men det var helt klart värt det. Man kunde väja den "bekväma" PS1 kontrollen men aldrig att man ville missa Mario 64 och Zelda OOT.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Xbox 360 är bättre både grafik och kontrollmässigt
och med kinect så blir det dubbelt så bra!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Xbox 360 är bättre både grafik och kontrollmässigt
och med kinect så blir det dubbelt så bra!

Tråden är 2 år gamal-_-
Varför?

Visa signatur

//AMD Phenom II X6 1055T //Gigabyte GeForce GTX 670 2GB//MSI 760GM-E51 //Antec Two Hundred V2 Svart // 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 // Fractal Design Tesla 550W 80+// Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 //Samsung Spinpoint //

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixxx:

Tråden är 2 år gamal-_-
Varför?

Spelar ju ingen roll, det är alltid lika aktuellt, 360 äger ps3, ska ni köpa nåt så äre bara 360 som gäller!!!! Tror att 360 bara ligger typ 20-30% efter ps4 i prestanda!! klocka lite så är du i kapp och har en skönare dosa på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Spelar ju ingen roll, det är alltid lika aktuellt, 360 äger ps3, ska ni köpa nåt så äre bara 360 som gäller!!!! Tror att 360 bara ligger typ 20-30% efter ps4 i prestanda!! klocka lite så är du i kapp och har en skönare dosa på det.

Men tack för kaffet

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Hehe, man lär väll få dryga lite ibland

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Xbox 360, fungerar som element och har 3st röda lampor i fronten som alltid lyser! sen passar den perfekt om du har tinnitus eftersom fläktarna överröstar det!

sen kanske du kommer ihåg gamla goda tiden när man hade ett gameboy och batteriladdare? den känslan får du med xbox 360 med eftersom de krävs 2st AA batterier för att driva kontrollen!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.